חתימה על פתיחת עסק

איזה עסק כדאי לפתוח ב-2021?


יזמים רבים בעלי חזון, מוטיבציה ורעב להצלחה, מעוניינים לפתוח עסק כדי להגשים את הפוטנציאל הגלום ברעיון שלהם. איך יודעים האם כדאי לפתוח עסק מסוים בעידן הנוכחי? האם הוא יצליח? מה אומרת הסטטיסטיקה בתחום? האם תקופת הקורונה שינתה את כללי המשחק? רגע לפני שאתם שוכרים משרד או חנות, כדאי שתכירו את העסקים שיש להם סיכוי גבוה להצלחה, אלו שהסיכויים לרעתם, ומה כדאי לעשות לפני שפותחים עסק.

מה אומרת הסטטיסטיקה?

הסטטיסטיקה לא מאירת פנים עבור עסקים חדשים בישראל, וככל הנראה כ-15% אחוז מהעסקים שנפתחים לא יצליחו להישאר פעילים לאחר יותר משנה או שנה וחצי מיום פתיחתם. הנתון הזה אולי עגום, אבל חשוב לזכור שהכול תלוי באופי העסק והנחיצות שלו לעידן הנוכחי, ניהול נכון מכל ההיבטים, בהתקדמות עם השינויים בשוק והתפתחות מקצועית מתמדת. הסטטיסטיקה משתנית בהתאם לאופי העסק והתחום שלו.

התחילו בבסיס: איזה עסק אתם רוצים לפתוח?

הגדרת העסק תעזור לכם להבין האם כדאי לפתוח אותו ומה סיכויי ההצלחה שלו. חשוב להבדיל בין עסק שנותן שירות לבין עסק שמוכר מוצר, גם לצורך חישוב סיכויי ההצלחה וגם כדי לדעת אילו משאבים תצטרכו כדי להקים אותו והעלויות הכרוכות בכך. לאחר שתגדירו את העסק ומטרתו, חשוב לקחת בחשבון את ההיצע הקיים בשוק (בתחום שבו שאתם מתכננים להקים עסק), האם יש תחרות גדולה, האם ההשקעה כדאית לאור התחרות בשוק ומה היכולת שלכם לעמוד בה. כמו כן, רצוי להגדיר את היתרונות של העסק על פני מתחרים, ומה הייחוד שלו לעומתם (היעזרו במודל SWOT). לאחר שתגדירו את כל הנתונים, תבנו תוכנית עסקית ותתכננו את פעילות העסק – תוכלו להבין אם מדובר בעסק שעתיד להיות רווחי בעבורכם.

עסקים שהצליחו ב-2020 ועסקים שעתידים להצליח ב-2021 תקופת הקורונה הראתה לנו שניתן להקים עסק קטן ולהתפרנס מזה בכבוד. אילו עסקים הצליחו במיוחד ב-2020 ואילו עתידים להצליח ב-2021?

  • אוכל ביתי – הכנת אוכל ביתי ומכירתו יכולים להתאים למי שאוהב לבשל ומי שכמובן מכיר את התחום ויודע לעשות זאת. אופציה נוספת היא פתיחת "מטבח רפאים", כלומר מטבח ללא מסעדה שפועל על בסיס משלוחים בלבד, אך לא מדובר באפשרות שמתאימה לכל אחד ומצריכה פרסום מאסיבי כדי להצליח.
  • כתיבת תוכן – כתיבת תוכן לאתרים שונים, ניהול בלוג עבור , למכור חומרי גלם (בצקים וכו') בעלי עסקים קטנים, תוכן לעמודים עסקיים ברשתות חברתיות וכו', יכולים להיות עבודה מצוינת שניתן לבצע מהבית, כל עוד אתם יודעים להתנסח היטב בכתב, יש לכם ידע בכתיבה שיווקית ובכתיבה נכונה באופן כללי, וכמובן, אם יש לכם יכולת להעביר מסרים באופן ברור ומניע לפעולה.
  • מכירת מוצרים בעבודת יד – תוכלו למכור עבודות יצירה או קוסמטיקה טבעית. שימו לב שלכל עסק יש בירוקרטיה משלו (בייחוד אם מדובר במוצרי טיפוח) – וודאו זאת לפני ההקמה.
  • שיווק דיגיטלי לבעלי עסקים – תחום השיווק הדיגיטלי תופס תאוצה בשנים האחרונות, והוא מונה לא מעט נישות, החל מבניית אתרים, קידום אתרים אורגני, ניהול רשתות חברתיות, ועד לעיצוב גרפי. את כל התחומים הללו תוכלו ללמוד (אם אין לכם ידע קודם), ולהקים עסק עצמאי בתחום שמעניין אתכם.
  • תחום האירועים – בתקופת הקורונה חלו שינויים רבים בתחום, ואנשים רבים הבינו כי לא חייבים להפיק אירועי ענק, אלא אירועים מצומצם למספר קטן של אנשים שיאפשר לעמוד בהגבלות. נראה שאנשים רבים התאהבו בקונספט ורוצים להמשיך אותו גם ב-2021, ולכן, אנשי הפקות אירועים, מעצבי אירוע, תופרים/ות לשמלות, בעלי וילות או שטחים, ושאר תתי-תחומים שעשויים להתאים לאירועים קטנים או ביתיים יוכלו להשתלב בתעשייה.
  • עסק בתחום היופי והטיפוח – אפשר לעבור הכשרה קצרה יחסית בתחום התסרוקות, הקוסמטיקה והאיפור ולפתוח עסק קטן ומקומי. לא חייב לעשות את הכל יחד, אבל אם כולם יהיו תחת קורת גג אחת, יהיה לכם יתרון משמעותי על מתחרים בתחום. מומלץ להיערך מראש לאפשרות להגיע לבית הלקוח או לאירוע (במקרה של חתונה) אם הדבר אפשרי, בעיקר כדי להעשיר את סוגי השירות שנותנים בתחום.
  • שליחויות – הקמת מערך שליחויות יכול להתברר כמשתלם במיוחד לאור הביקוש הרב לשופינג אונליין ומשלוחים למסעדות. תצטרכו להעסיק צוות עובדים ולשכור רכבים או אופנועים, או לשלם לעובדים כדי שישתמשו בכלי הרכב שלהם, אבל מדובר בעסק רווחי שיכול לצבור תאוצה במהירות. כמו כן, ניתן לעשות זאת גם באופן עצמאי, מבלי להקים חברה שמונה מספר עובדים.
  • תחום התיירות – בשנה הקרובה עשוי להיות ביקוש גבוה לתיירות פנים, ולכן מדריכים, מורי דרך, משכירי דירות ל-AIRBNB, סוכני נסיעות עצמאיים וכו', יוכלו להקים עסק בתחום, וליהנות מהביקוש הגבוה הצפוי.

באילו תחומים כדאי להשקיע או להיכנס כשותפים שקטים?

יש מספר תחומים שנחשבים למאוד מוצלחים, ולרוב הם יתאימו למי שמבקשים להיכנס כשותפים לפרויקט (לרוב, בעלי הון או סכום מסוים להשקעה). להלן התחומים:

  • נדל"ן – עסק הנדל"ן הוא אחד מהעסקים שביקוש אליהם לעולם לא נגמר. זה לא אומר שמדובר בעסק בטוח וגם בו יש סיכונים להפסדים, אך מדובר באחד התחומים החזקים ביותר בשוק.
  • פינטק – טכנולוגיה המבוססת על צרכים פיננסים, ואחד התחומים הכי חמים בשוק. כיום טכנולוגיות שצריכות לתת שירותים פיננסים קיימים או חדשים הן נדרשות מאוד, ואומנם יש מתחרים רבים אך מדובר בתחום מבטיח שהמצליחים בו יכולים להרוויח.
  • טכנולוגיה ירוקה – פיתוחים המיועדים לשמירה על הסביבה, מחזור או ניצול חכם של משאבים הם יקרים מפז לעידן הנוכחי.
  • שיווק דיגיטלי – העולם צועד בצעדי ענק אל עבר הדיגיטל, וכבר היום רוב העסקים מתנהלים גם באונליין וזקוקים לשיווק דיגיטלי כדי להתקדם ולהרחיב את החשיפה לקהלי יעד פוטנציאליים. שיווק דיגיטלי כמו קידום אתרים יכול להיות משתלם אם יודעים לעשות את זה כמו שצריך, ולהביא לתוצאות בטווח הקצר והארוך ללקוחות.
  • אבטחת מידע – כשהעולם עסוק בלעבור לדיגיטל, יש גם מי שינסה למצוא את הפרצות ולכן עסקים רבים יפנו לשירות של חברות אבטחת מידע.
  • מציאות מדומה – כבר היום קיימת טכנולוגיית מציאות מדומה, אבל צפויה לה התפתחות משמעותית ונרחבת בעתיד לאור ההצלחה.

איך פותחים עסק באופן נכון?

הצעד הראשון הוא לנהל את הבירוקרטיה מול מוסדות המדינה כמו מס הכנסה ומע"מ, ביטוח לאומי והרשויות המקומיות. תצטרכו להעריך את ההכנסות השנתיות שלכם, ואם הן מגיעות עד לסכום של 100,490 ₪ תוכלו לפתוח עוסק פטור ולהגיש דו"חות מדי שנה כמפורט באתר של רשות המיסים. אם אתם צופים שתרוויחו יותר, תצטרכו לפתוח עוסק מורשה. תוכלו לעשות זאת בעצמכם בסניף מס הכנסה או לשכור רואה חשבון שיעשה את זה בשבילכם. לאחר מכן תצטרכו לפתוח גם תיק בביטוח לאומי לצורך הפרשות חודשיות.

השלב השני הוא למצוא את המקום שבו יתנהל העסק (אלא אם העסק יתנהל מהבית). אחרי שתמצאו את המקום המתאים לכם, תצטרכו לנהל את כל מערך ההוצאות וההכנסות, להפיק חשבוניות (אנחנו ממליצים על חשבונית ירוקה כדי להימנע משימוש מיותר בנייר), ולשלב בעסק מערכות דיגיטליות למעקב אחר מלאי, ניהול לקוחות, ניהול עובדים ומשימות, וכל תוכנה אחרת שתעזור לכם לנהל את העסק על פי האופי שלו. כדאי לתת עדיפות למערכות שיכולות לבצע הכול במקום אחד, למשל, מערכת CRM של countI

יכולה לסנכרן בין הנהלת החשבונות למערך ניהול הלקוחות, כולל תיעוד שיחות, יומן, תיעוד משימות, ועוד.

ממה כדאי להימנע?

כדאי להימנע מהקמת עסק לא כדאי או כזה שלא מתאים לעידן הנוכחי. יש עסקים שהסיכון בהם גבוה והסטטיסטיקה שלהם עגומה יותר, כמו מסעדנות או הובלות, ואם אתם פותחים אותם, חשוב להכיר את הסיכונים. מומלץ להימנע מבעיות בירוקרטיות מול מוסדות המדינה, ועדיף לשכור איש מקצוע שייצג אתכם באופן מקצועי מולם. כך גם תימנעו מבעיות הנובעות מחוסר ניסיון הנוגע להקמת עסק ראשון.

הקמת עסק ב-2021 הוא לא הליך קל, אך אם יש לכם רצון חזק וחוש עסקי מפותח, תוכלו להצליח ולנהל עסק שיעבוד לשנים ארוכות. חשוב לבחור באנשי המקצוע הנכונים שיעזרו לכם, החל מהקמת העסק והמבנה שלו, הנהלת החשבונות וכוח אדם איכותי לעבודה כדי להרים את העסק ולדחוף אותו קדימה.

Comments

comments