לנהל עסק זה דבר לא פשוט בכלל, שמצריך ניהול שוטף ותמרון בין עשרות משימות במקביל תוך כדי שמירה על רמה גבוהה בביצוע של כל אחת מהן. במקביל לכל הקשיים והמורכבויות יש כלל אחד פשוט שטוב לזכור ותמיד יוביל להצלחה, והוא שעסק מצליח כאשר הוא מכניס יותר ממה שהוא מוציא. כאן נכנס לתמונה מושג חשוב מאוד בשם רווח תפעולי, המגיע מדו"ח הרווח וההפסד של החברה. אבל במה בדיוק מדובר, למה הרווח התפעולי חשוב כל כך ומה המשמעות שלו במובן העסקי הרחב יותר? בואו נבין הכול.
מה זה רווח תפעולי?
הרווח התפעולי הוא בגדול הרווח שנובע מתפעול העסק. אם נפשט את זה, מדובר ברווח המחושב כשלוקחים את כל ההכנסות ומורידים את כל ההוצאות שלא כוללות את עלויות המכר, כאשר בחישוב זה לא כוללים ריביות. חישוב הרווח התפעולי קריטי לעסק בעיקר כי ממנו אפשר להסיק אם העסק מצליח להתקיים ולהרוויח מהפעילות השוטפת שלו. לצורך העניין, אם מסעדה הוציאה בחודש מסוים 100,000 ש״ח על פרסום, קניית חומרי גלם, תשלום לעובדים ולהנהלת חשבונות וכדומה, והכניסה באותו החודש 200,000 ש״ח – הרווח התפעולי שלה יסתכם ב-100,000 ש״ח.
אילו הוצאות שייכות לרווח התפעולי?
את הרווח התפעולי מחשבים באמצעות הפחתת הוצאות התפעול הנוגעות לשיווק ולמכירה, להנהלה ולהוצאות כלליות, למחקר ופיתוח לעסק וכן הלאה. עם זאת, בכל עסק יש הוצאות אחרות שלא נחשבות להוצאות תפעול ולכן לא מחושבות כחלק מהרווח התפעולי. הוצאות כאלה יכולות להיות למשל:
הוצאות מימון והחזרי הלוואות
הוצאות הנוגעות להלוואות ומימון למטרות שונות בעסק: קניית רכב, שכירות, תקציבי פיתוח וכן הלאה.
דיבידנדים
דיבידנדים הם הכסף שמחולק לבעלי המניות של העסק, כך שמדובר בהוצאות הנוגעות לחלוקת כסף מרווחי החברה בחודש מסוים.
הוצאות נוספות שאינן קשורות לניהול השוטף של העסק
כל הוצאה חריגה ומיוחדת שלא ניתן לשייך להוצאות הרגילות והשוטפות של העסק.
מהו דו"ח רווח והפסד?
דו״ח רווח והפסד הוא דו״ח המסכם את התוצאות הכספיות של עסק או חברה בפרק זמן מסוים, כשלרוב מפיקים אותו אחת לתקופת זמן של רבעון או שנה. דו״ח רווח והפסד כולל פירוט של ההכנסות, ההוצאות, הרווחים וההפסדים שנרשמו בעסק בתקופה המדווחת, ובמסגרת הדו״ח מקובל הרבה פעמים לערוך השוואה עם הדו״ח של השנה שעברה וכן של השנה שקדמה לה. אופן הצגת הדו״ח והפרטים בו מפורטים בתקנים חשבונאיים בהתאם לאופי הספציפי של כל עסק, ולרוב הוא יוצג בסכמה רב-שלבית המאפשרת למי שמעיין בו לנתח לעומק את מקורות הרווח של החברה. המטרה של דו״ח רווח והפסד היא לבצע מעקב על הניהול הפיננסי השוטף בחברה, לייעל את הפעילות העסקית שלה דרך צמצום עלויות או בחינת אפיקי הכנסה שונים, וכן לבחון את הכדאיות של מהלכים כגון רכישה, השקעה, מיזוג עם חברות אחרות וכן הלאה.
חישוב שיעור רווח תפעולי
חישוב הרווח התפעולי הוא די פשוט, וכל מה שצריך זה לחשב את ההכנסות בפרק זמן נתון ולהפחית מהן את סכום ההוצאות התפעוליות השונות שפירטנו לעיל.
סוגי רווחים נוספים
- רווח גולמי: הרווח הגולמי הוא הרווח המתקבל אחרי שמורידים את עלויות המכר. הרווח הגולמי הוא זה המעיד אם העסק מתנהל בצורה יעילה המניבה לו הכנסות, ולכן כל עסק שואף כמובן לכך שהרווח הגולמי שלו יהיה כמה שיותר גבוה ביחס להוצאות. אם למשל עסק הוציא 100,000 שקלים בייצור מוצרים ומכר אותם ב-400,000 אלף, הרווח הגולמי הוא 300,000 ש״ח.
- רווח תפעולי אחרי הפחתה של הוצאות מימון: הלוואות ומסלולי מימון אינם נחשבים מבחינה טכנית להוצאות תפעוליות של עסק, והרווח התפעולי לאחר הוצאות מימון למעשה מחשיב את ההוצאות הללו. חישוב זה יכול לעזור לעסק לשפר ולייעל את הדרך שבה הוא מנהל את תזרים המזומנים שלו.
- רווח נקי לפני חישוב מס: זהו הרווח התפעולי הנקי לפני חישוב המס, שעל פיו למעשה מחשבים את שיעור המס שעל העסק לשלם. זאת אומרת שלאחר חישוב ההוצאות התפעוליות מחשבים גם הוצאות נוספות של העסק שאינן נחשבות להוצאות תפעוליות, וכך מגיעים לסכום שהוא הרווח הנקי – שממנו אפשר לגזור את סכום המיסים לתשלום.
- רווח נקי: לאחר תשלום המיסים יישאר העסק עם סכום מסוים ביד, וזהו הסכום הסופי של הרווח אחרי ניכוי כל ההוצאות השונות – הוצאות תפעוליות, הוצאות בקטגוריות אחרות וכן תשלומי מס. הרווח הנקי הוא בסופו של דבר מה שהעסק מקבל נטו, כלומר מה שנשאר בתוך בית העסק לאחר כל הניכויים.
לסיכום
רווח תפעולי ומושגים אחרים כמו דו״ח רווח והפסד, רווח גולמי, רווח נקי ועוד – כל אלו הם כלים המשרתים את העסק בניהול החשבונאי שלו. כלים אלה חשובים לא רק במובן של התנהלות תקינה ושקופה אל מול רשויות המס, אלא גם לשם ניהול תקין של העסק ומעקב אחרי הכדאיות והצמיחה שלו. בעלי ובעלות עסקים רבים כלל לא מכירים את המושגים הללו מפני שהם נעזרים ברואי חשבון או יועצי מס, אבל האמת היא שגם אם בוחרים באפיק הזה – חשוב מאד להכיר את המושגים הללו ולהבין איך העסק מתנהל, וכך אולי להצליח להתייעל ולחסוך טעויות.
בין אם בחרתם להיעזר ברואה חשבון לצורך מעקב אחר התחום הפיננסי ובין אם בחרתם לעשות את זה בעצמכם, ההמלצה החמה ביותר לשם כך היא להיעזר במערכת ניהול דו״חות חכמה ומתקדמת. במערכת החכמה ניתן לצפות בצורה מסודרת בריכוז התנועות, לדווח באופן מקוון על הכנסות והוצאות לרשויות המס ולהפיק בקלות גם מסמכים ללקוחות ולספקים וגם מסמכים פנימיים לניהול העסק, ובעצם לנהל את כל ההיבט הפיננסי של העסק בצורה מקצועית, מסודרת ויעילה.