מבין כל השירותים שאנחנו יכולים לקבל אונליין דרך האינטרנט, גם דיווח מע"מ מקוון הוא אחד מהם, והוא קיים כבר משנת 2016. אילו עסקים צריכים להגיש דיווח מע"מ ואיך עושים זאת? הינה המדריך המקוון שלנו בנושא.
מההתחלה, מהו בכלל דיווח מע"מ?
דיווח מע"מ הוא פעולה שכל עסק הרשום במע"מ צריך לעשות בתדירות הרלוונטית אליו. בפעולה זו העסק מדווח לרשות המיסים על מחזור העסקאות שנעשה בתקופה מסוימת ועל המע"מ שהוא יצטרך לשלם עליו. דיווח מע"מ מקוון הוא שירות דיגיטלי המאפשר לעוסקים מורשים להגיש בקלות ובנוחות את הדוחות שלהם לרשות המיסים ולשלם את המע"מ על פי חוק בלי לצאת מהבית.
על מי חלה חובת דיווח מע"מ מקוון?
כל העוסקים המורשים מחויבים לדווח לרשות המיסים מדי חודש או חודשיים על מחזור העסקאות שלהם, גם אם לא הייתה פעילות עסקית במהלך התקופה הזו. הגשת דיווח מע"מ מקוון היא שיטה נוחה במיוחד ועל הדרך אתם יכולים ליהנות מ-4 ימי אשראי נוספים, כיוון שאתם יכולים להגיש את הדוחות ולשלם את המע"מ עד ל-19 בחודש, במקום עד 15 בחודש. כל עוסק פטור אומנם רשום במע"מ אך כל הנושא הזה לא רלוונטי להם.
חובת דיווח מע"מ חלה על כמה סוגים של עסקים:
- כל עוסק מורשה, בלי קשר לגובה של מחזור העסקאות בעסק שלו
- יחידים בעלי מחזור עסקאות שנתי גדול מ-2.5 מיליון ש"ח
- עוסקים החייבים בהנהלת חשבונות כפולה, גם אם מחזור העסקאות השנתי שלהם קטן מ-2.5 מיליון ש"ח
- חברות ושותפויות שבהן אחד השותפים מאוגד כחברה, אך רק אם מחזור העסקאות שלהן גדול מ- 1.5 מיליון ש"ח, או כאלו החייבות על פי חוק בהכנת מאזן ובמינוי רואה חשבון מבקר או מבקר אחר לפי סעיף 20 לפקודת האגודות השיתופיות
- מוסדות כספיים שמחזור העסקאות השנתי שלהם גדול מ-4 מיליון ש"ח
- מלכ"רים שמחזור העסקאות השנתי שלהם גדול מ-20 מיליון ש"ח
איך עובד תהליך הדיווח המקוון?
את הדיווח המקוון אתם עושים דרך אתר רשות המיסים באמצעות קובץ 874PCN. לאחר הזדהות באתר הרשות ובחירה בלשונית של הגשת דיווח מע"מ, תצטרכו למלא את הפרטים המלאים בדוח. לאחר שסיימתם למלא את כל הסעיפים בכל המידע הנדרש תוכלו ללחוץ על הפקת קובץ 874PCN ולשלוח אותו לרשות המיסים. אם יש לכם תוכנה מתקדמת להנהלת חשבונות, רוב הסיכויים שתוכלו להפיק את הקובץ הזה מתוכה, והתוכנה אפילו תמלא אותו בשבילכם באופן אוטומטי לפי הנתונים שבמערכת.
לאחר שידור הקובץ תתקבל הודעה על גובה המס שאתם צריכים לשלם – את תשלום המס אתם יכולים לעשות בכרטיס אשראי (בתשלום אחד או בתשלומי קרדיט), בהעברה בנקאית או בהפקת שובר לתשלום בבנק הדואר.
הגשתי את הדוח אבל הוא נדחה – האם אפשר לתקן אותו?
אם הקובץ שהגשתם נדחה זה אומר שיש בו טעות כלשהי, ואת התיקון אפשר להגיש באופן פיזי עם הפרטים הנכונים במשרד מע"מ שבו התיק שלכם מנוהל. מומלץ לוודא שוב שהפרטים מלאים ונכונים, למשל באמצעות שימוש במחשבון מע"מ או בסימולטורים. עובד המע"מ שיסייע לכם במשרד יבטל את הקובץ הקודם וישדר את הקובץ החדש, ולפי הצורך תזוכו או תחויבו בהפרשי המס שחלו בעקבות הטעות.
יש מקרים שבהם הקובץ שלכם יידחה עקב חוסר איזון, וזה אומר שיש חוסר התאמה בין סכום העסקאות שרשמתם בדיווח לסכום המע"מ לתשלום המחושב בדוח. בדקו את הנתונים שוב ושלחו אותם לאחר תיקון.
טיפים לדיווח יעיל
- ארגון יעיל של המידע – חשוב לארגן באופן יעיל ומסודר את כל המידע שאתם צריכים לדווח לרשות המיסים. מומלץ להשתמש בתוכנה להנהלת חשבונות כדי ליהנות מהפקת דוח יעילה ומהירה שתחסוך מכם התעסקות עם הנתונים
- תכנון מוקדם ושליחה בזמן – את הדוח על כל חודש קלנדרי (או חודשיים) יש להגיש עד ה-15 בחודש העוקב. זה אומר שיש לכם יותר משבועיים לארגן את הנתונים ולשלוח דוח מפורט ומדויק, ואנחנו ממליצים שתעבדו על כך עוד לפני שהחודש מסתיים או ממש בימים הראשונים של החודש החדש, כדי לוודא שהכול נעשה נכון ובצורה חלקה ותימנעו מאי נעימויות בירוקרטיות
- אל תהססו להיעזר באנשי מקצוע – בדיוק בשביל זה רואי חשבון קיימים בעולם. אולי תשלמו על זה אקסטרה, אבל השקט הנפשי שתקבלו מהידיעה שכל הדיווחים שלכם לרשות המיסים נכונים, מדויקים ומוגשים בזמן שווה את ההשקעה
לסיכום
תהליך הדיווח על מע"מ הוא קל מתמיד, ותוכלו לעשות אותו באופן מקוון מבלי לצאת מהבית, ואפילו מבלי להתעסק במידע בעצמכם אם יש לכם תוכנת הנהלת חשבונות מתקדמת שתעשה זאת בשבילכם. חשוב להקפיד על מילוי מלא ומדויק של הפרטים כדי להימנע מהצורך לתקן את הדוח או לשלם קנסות על הגשה מאוחרת.