איך לקבל רישיון עסק? הכל על רישוי עסקים

rishuiasakim

פתיחה של עסק חדש, ולא משנה מאיזה ענף, היא תהליך מורכב לכשעצמו, אבל הוא הופך למורכב עוד יותר כאשר צריך להכיר, להבין וגם לעמוד בכל הדרישות הרגולטוריות. בין כל אלו, קבלת רישיון עסק היא אולי אחד הצעדים היותר חשובים, כזה המבטיח שהעסק שלכם יפעל כחוק ויעמוד בכל תקני הבטיחות והתפעול שונים. עם זאת, לא כל עסק צריך רישיון וחשוב להבין לאיזה ענף שייך העסק ומהי חשיבותו של רישיון זה כדי לפעול ולהתנהל נכון. יש לכם עסק חדש ואתם תוהים אם ואיך מוציאים רישיון מסוג כזה? המשיכו לקרוא ותקבלו את כל התשובות.

נתחיל בלהבין: מהו רישיון עסק?

רישיון עסק משמש בעצם היתר רשמי מהרשויות המקומיות, המאפשר לעסקים לפעול כחוק בתחום שיפוט מוגדר. תפקידו העיקרי הוא להבטיח שאותו עסק שקיבל את הרישיון המיוחל יעמוד בתקנות הבטיחות והבריאות הנדרשות, תוך שמירה על רווחת העובדים והלקוחות שלו. למשל, מסעדה המבקשת רישיון עסק חייבת להוכיח עמידה בתקני בטיחות מחמירים, לרבות אמצעי בטיחות חשמליים נאותים, פעולות מאורגנות ומוגנות של שימוש באש, וכן טריות ואחסון בטוח של מזון.
תהליך קבלת רישיון עסק כרוך בעמידה במערך דרישות מפורט וקבלת אישורים מגופי פיקוח שונים כמו מכבי האש, משרד הבריאות ומשטרת ישראל, כאשר הכנת תוכנית עסקית היא חלק בלתי נפרד מתהליך זה, שכן היא מתווה את ההיבטים התפעוליים של העסק ועמידתו בתקנות הנדרשות. שלב מקדים זה חשוב לא רק כדי להבטיח שהעסק יוכל לעמוד בסטנדרטים הנדרשים אלא גם כדי למנוע קנסות אפשריים או סגירה כפויה של העסק על ידי רשויות מקומיות בגין הפעלה ללא רישיון.
הבנת חשיבותו הרבה של רישיון עסק הכרחית לכל מי שרוצה לפתוח עסק חדש. לא כל העסקים נדרשים בהוצאות רישיון כזה, עם זאת מגוון רחב של עסקים נדרש בו. בין היתר נכללים ענפי תעסוקה כמו בריאות ויופי, שירותי מזון, תעשייה וחקלאות, ואפילו שירותים ספציפיים כמו אבטחה ושמירה. הרשימה המפורטת מדגישה את מגוון העסקים שנדרשים בכך, מבתי מרקחת ומכוני יופי ועד תחנות דלק, פעולות חקלאיות ומתקני ייצור מזון. חשוב להבין זאת ולפעול בהתאם, שכן אי הוצאת רישיון בעת הצורך היא הפרה משפטית.

איך מגישים בקשה לקבלת רישיון עסק?

הגשת בקשה לרישיון עסק מתחילה בפנייה לרשות הרישוי המקומית. פנייה זו חייבת לכלול מסמכים בעלי חשיבות רבה, שאותם אפשר להוריד מאתר המשרד להגנת הסביבה או מאתרים אחרים הקשורים לנושא של פתיחת עסק אונליין. מסמכים אלה חיוניים להערכת עמידתו של העסק בתקנות איכות הסביבה והשפעתו על סביבתו, ובהתאם קבלת הרישיון הנדרש. לאחר ההגשה, מעבירה הרשות המקומית את הבקשה בצירוף בקשה לחוות דעת על ההיבטים הסביבתיים של העסק, למחוזות הרלוונטיים של המשרד להגנת הסביבה. שלב זה מבטיח שהעסק יעמוד בכל התנאים הסביבתיים החוקיים לפני שתמשיך.
לאחר שהמשרד להגנת הסביבה מקבל את הבקשה ובו כל המידע והמסמכים הנדרשים, מתחיל תהליך הערכה יסודי, הכולל מספר בדיקות בבית העסק כדי להעריך ישירות את התאימות וההשפעה הסביבתית. בעקבות הערכה זו מקבלים נציגי המשרד החלטה בעניין הבקשה, שיכולה לנוע בין אישור מלא של רישיון העסק לאישור בתנאים מוקדמים מסוימים, או אף סירוב אם העסק לא יעמוד בתקנים הסביבתיים הנדרשים. אפשר לחלוק על החלטת המשרד להגנת הסביבה ולבקש לבחון את הבקשה בשנית.

מהן ההשלכות של הפעלת עסק ללא רישיונות מתאימים?

הפעלת עסק ללא הרישיונות המתאימים עלולה להוביל לאין-ספור השלכות משפטיות וכספיות המשפיעות מאוד על המשכיותו ועל המוניטין שלו. התנהלות שכזו היא אחת הסיבות, בין היתר, למה עסקים נכשלים שכן, לא רק שהם מתמודדים עם הקנסות והעונשים על העבודה בלי רישיון, אלא גם נדרשים להשבית את פעילות העסק. היעדר רישיון תקף מערער את אמון הלקוחות והשותפים, שעלולים לראות בעסק לא אמין או לא אתי, ובכך להשפיע על סיכויי העסק העתידיים ועל הזדמנויות הצמיחה והפיתוח שלו. נוסף לאלה, הפעלה של עסק שלא כדין חושפת את העסק ואת בעליו למחלוקות ולאתגרים משפטיים שעלולים לעלות ביוקר ולקחת זמן רב.
מעבר להשלכות המשפטיות המידיות, העדר רישיון מתאים עלול להפריע ליכולת של העסק להרחיב או להבטיח את המימון והכיסוי הביטוחי הדרושים לו. סביר להניח שבנקים ומשקיעים יהססו בגיבוי העסק חסר המעמד המשפטי הנדרש, ויראו בו מיזם בעל סיכון גבוה. יתר על כך, עסקים הפועלים ללא רישיונות מפספסים את היתרונות של הכרה רשמית, כמו זכאות למענקים ממשלתיים, סבסוד ותוכניות תמיכה שנועדו לעזור לעסקים. ובשורה התחתונה, אי השגת הרישיונות הדרושים לא רק מסכנת את מעמדו המשפטי של העסק אלא גם את מצבו הכלכלי ואת הכדאיות התפעולית שלו, מה שממחיש את החשיבות בהוצאת הרישיון, ולא רק מבחינת בטיחות ואיכות.

האם כל העסקים חייבים ברישיון ואילו סוגי רישיונות קיימים?

לא כל העסקים בישראל נדרשים בהוצאת רישיון, אולם, רוב העסקים שיש להם מקום פיזי מתבקשים לעשות זאת וכך גם פעילויות מקוונות מסוימות. העסקים הנדרשים היום ברישיון עסק הם בתחום הבריאות, דלק ואנרגייה, חקלאות ובעלי חיים, בתחום המזון, בתחום הטיפול במים, מסחר, נופש, תעשייה ומלאכה, רכב ותעבורה ואבטחה ושמירה.
סוגי הרישיונות הזמינים כוללים:

  • רישיון עסק קבוע/לצמיתות – תקף כל עוד הוא לא מבוטל על ידי הרשות המקומית.
  • רישיון תקופתי – ניתן לזמן קצוב מראש, לרוב לשנה, לשלוש או לחמש שנים. ניתן לחדש אותו בטווחי הזמן האלה.
  • רישיון זמני – ניתן בדרך כלל לתקופה של פחות משנה.
  • היתר זמני – היתר מיוחד שניתן לעסק עוד לפני שהוציא רישיון. תוקפו המקסימאלי הוא עד שנה, שבסופה יש להסדיר את הרישיון.
    ההבדלים הבולטים בין הסוגים האלה קשורים לתוקף של כל רישיון, כאמור, ולתנאים שלו, כאשר סוג הרישיון נבחר נעשה בהתאם לצרכים ולשלבים הספציפיים של התפתחות העסק.

האם אפשר להפעיל עסק מהבית ללא רישיון?

בשנים האחרונות, יותר ויותר עסקים פועלים מהבית, בייחוד אלה הקשורים לעבודה מול האינטרנט. עסקים אלה נעזרים בשלל של פתרונות, כמו תוכנה לניהול עסק המייעלת את עבודתם ועוזרת להם להתמודד עם האתגרים השונים שמציע עסק מסוג כזה. בשביל פרילנסרים או יזמים המחליטים למכור מוצרים או שירותים מהבית, בין אם זו מוזיקה, אופנה או מזון לחיות מחמד, הבנת דרישות הרישוי היא חיונית. המטרה העיקרית של רישיון עסק היא להבטיח את בטיחות הציבור ועמידה בתקנות הבריאות, מה שבדרך כלל חל על עסקים פיזיים שמבקרים בהם לקוחות.
עם זאת, אפילו בשביל עסקים מהבית, נסיבות מסוימות עשויות לדרוש רישיון. החל מעדכון בנושא זה שנעשה כבר בנובמבר 2013, אם עסק ביתי כולל מחסן או שטח אחסון העולה על 50 מ"ר, נדרש רישיון לאשר שהחלל עומד בתקני בנייה ובטיחות. נוסף לכך, מכירת מוצרים מסוימים עשויה לחייב עמידה בתקנים ספציפיים או קבלת רישיונות יבוא, בעיקר ליבוא בקנה מידה גדול.

לסיכום

מעבר לעובדה שמדובר בעניין הנדרש על פי החוק, רישיון עסק מבטיח שכל עסק המקבל אותו נותן דגש על בריאות ובטיחות הלקוחות והעובדים שלו. חשוב להביא בחשבון שאי עמידה בתנאי החוק, קרי אי הוצאת רישיון עסק, כאשר הדבר נדרש, מובילה להשלכות לא פשוטות, כולל קנסות כבדים ופגיעה משמעותית באמון. מסיבה זו חשוב מאוד, ובייחוד כשמדובר בעסק שעדיין בחיתוליו, לבחון ולבדוק היטב את הנושא ולעשות את כל הנדרש בהתאם לחוק.

לא הצטרפת עדיין?
עוד באותו נושא
דוח רווח והפסד – איך עושים דוח רווח והפסד בצורה נכונה?
ניהול עובדים נכון, איך עושים את זה?
רווח תפעולי: מה זה אומר?
חשבוניות ישראל – כל מה שצריך לדעת
גוגל אנליטיקס – המדריך המלא
פיקסל פייסבוק – מה זה בכלל?
איך פותחים חנות אינטרנטית ב-12 שלבים?
מס שלילי – מי זכאי למס הכנסה שלילי?
תוכנה לניהול עסק – הכל במקום אחד
חוק המזומן החדש
מענק עבודה לעצמאים – כל מה שחשוב לדעת
כל מה שצריך לדעת על טופס 1514
המדריך המלא להכנת תוכנית עסקית + דוגמאות
פייפאל: איך זה באמת עובד ומה חשוב לדעת?
שיווק שותפים: מה זה והאם אפשר לייצר ממנו הכנסה פסיבית?
פיצ׳רים נבחרים שלנו
feature-icon (1)
סליקת כרטיסי אשראי

הקמה ו/או חיבור מסוף סליקה

feature-icon (17)
eCommerce

הפקה אוטומטית של מסמכים

Frame 7307 (1)
POS – קופה רושמת

לחנות הפיזית שלך

feature-icon (2)
הוראות קבע

דרך האשראי או חשבון הבנק

Sign
iCount Sign

ליצור חוזים ולהחתים מרחוק

feature-icon (10)
CRM

ניהול לקוחות, עובדים ומטלות

feature-icon (3)
ניהול הוצאות

לתעד את הוצאות העסק בקלות

feature-icon (15)
ניהול מלאי

לדעת בדיוק מה יש לך בחנות.

feature-icon (13)
iCount Time

הזמן שלך מתורגם לחשבונית

feature-icon (11)
נודניק

תזכורות תשלום ללקוחות

API icon
API

לחבר את המערכת שלנו לשלך

feature-icon (9)
3D Secure

אימות של עסקאות אשראי

עדיין לא הקמת עסק? הנה פאן פאקט: עד 7 ימי עסקים ואנחנו מקימים לך עוסק ברשויות. השירות כולל ליווי של יועץ מס וגישה למערכת שלנו, במחיר מע”מם מאוד.
כבר יש לך חשבון אצלנו? אז אם יוצא לך להמליץ עלינו מדי פעם, אנחנו מזמינים אותך להצטרף לתכנית השותפים ולעשות מזה כסף.
בלעדי ללקוחות מסוף הסליקה המובנה שלנו: הבאנו את הארנק הדיגיטלי האהוב על משתמשי Apple כדי להעניק חווית תשלום חדשנית, נוחה ומאובטחת.
חברת האשראי שלך היא מקס, ויזה כאל או ישראכרט? מסוף הסליקה המובנה שלנו יעניק לך מחיר אטרקטיבי, שירות 3DS וחיבור ל-Apple pay. שנדבר על זה?

45 ימי ניסיון חינם
מחכים לך כאן

ייצוג ברשויות המס

ניהול תיק העוסק שלך מול רשויות המס, הכולל דיווח הכנסות והוצאות, חישוב מקדמות המס והגשת הדו”ח השנתי שלך. בקיצור, חוסכים לך את הרו”ח.
₪79 לחודש

סליקת כרטיסי אשראי

חיבור למסוף סליקה קיים או הקמת מסוף חדש. עבור מסוף הסליקה של iCount, התשלום החודשי יהיה 30 ש"ח בחודש

שמירת כרטיסי אשראי

פיצ'ר שמירת כרטיסי האשראי מעניק לך אחסון מוצפן ומאובטח של פרטי האשראי של הלקוחות. כך שברגע שצריך לחייב, הכל כבר זמין לך.
₪20 לחודש

חיבור אתר מכירות

התחברות מהירה לפלטפורמות המסחר המובילות בעולם על מנת להפיק חשבוניות וקבלות באופן אוטומטי – בכל רכישה בחנות שלך.
₪20 לחודש לחיבור בודד
Shopify, Wix, Etsy

חיבור WooCommerce

התחברות מהירה לפלטפורמת המסחר המובילה על מנת להפיק חשבוניות וקבלות באופן אוטומטי – בכל רכישה בחנות שלך.
₪175 תשלום חד פעמי

חיבור מג’נטו

התחברות מהירה לפלטפורמת המסחר המובילה על מנת להפיק חשבוניות וקבלות באופן אוטומטי – בכל רכישה בחנות שלך.
₪60 לחודש

מה קורה קוקי?

האתר שלנו משתמש בקובצי Cookie בשביל לשפר את חווית הגלישה שלך ולהתאים לך תכנים פרסומיים, והמשך הגלישה בו מהווה הסכמה לשימוש בקובצי Cookie. ניתן לבטל את ה-Cookies שלנו דרך הגדרות הדפדפן שלך. גלישה נעימה 🙂

45 ימי ניסיון חינם מתחילים
בהקמת חשבון :)