רישיון עסק, נעים להכיר

רישיון עסק

מי שמחליט לעשות את הצעד ולפתוח עסק עצמאי צריך מן הסתם לפתוח תיק עוסק ולהסדיר את נושא הדיווח מול רשויות המס, אך האם ידעתם כי ישנם מקרים שבהם זה פעולה זו לא מספיקה ויש צורך להוצאת רישיון עסק? מדובר למעשה בהיתר המאפשר פעילות של עסקים בתחומים מסוימים, ורבים מופתעים לגלות כי סוגי העסקים טעוני הרישוי הם רבים יותר ממה שמדמיינו. בואו נבין יחד מהו רישיון עסק ומהי המטרה שלו, אילו עסקים זקוקים לרישיון ואילו סוגי רישיונות קיימים. מתחילים.

מה תפקידו של רישיון העסק?

רישיון עסק הוא היתר הניתן על ידי משרדי רישוי המשתייכים לרשויות המקומיות. המטרה של רישיון עסק היא לוודא שעסק מסוים שהוקם למטרה כלשהי, מתנהל בצורה תקינה ובהתאם לכללי הבטיחות הנדרשים. אם לצורך העניין מדובר במסעדה או בעסק מזון אחר, חשוב לוודא כי המכשירים החשמליים בטיחותיים, כי העבודה המצריכה אש מסודרת וממוגנת, כי המזון נשמר כראוי ושהוא תמיד טרי, שהסועדים והלקוחות בטוחים בכל שלב וכן הלאה. מתוך כך אפשר להבין שכדי שעסק מסוים יוכל לקבל רישיון עסק ולהתחיל בפעילות השוטפת, עליו לעמוד ברשימת דרישות מפורטת למדי. למשל – אם מדובר במסעדה אז היא צריכה לעמוד בדרישות מחמירות ולקבל אישורים מגורמים שונים כמו מכבי אש, משרד הבריאות, משטרת ישראל וכן הלאה. אם אתם מתכננים לפתוח עסק בקרוב, אפשר בהחלט להתחיל בחלקים הבסיסיים ולבצע פתיחת עסק אונליין בקלות ובמהירות ברשת. מומלץ לפני פתיחת העסק העתידי לברר אם הוא מחויב ברישוי, ואם כן אז חשוב שלא להתחיל בפעילות לפני קבלת הרישיון כדי לא להיות חשופים לקנסות מיותרים או לסגירת העסק על ידי הרשות המקומית.

מי צריך את זה?

שימו לב כי פעילות של עסק שמחויב ברישיון, ללא רישיון עסק היא בגדר עבירת על החוק ועל כן לפני פתיחת עסק חשוב מאוד לברר אם גם העסק העתידי שלכם דורש רישיון מתאים. בצו רישוי העסקים ישנה רשימה מפורטת של כל סוגי העסקים שחייבים ברישוי ובאופן כללי מדובר בעסקים בתחומי היופי והבריאות, עסקים בתחום המזון, עסקים בתחום התעשייה והחקלאות. הינה הרשימה המפורטת:

  • עסקים בתחום הבריאות: רוקחות, קוסמטיקה, קליניקות לטיפולים אלטרנטיביים, מכוני יופי וכן הלאה.
  • עסקי דלק ואנרגייה: לרבות תחנות דלק ומתקנים שונים להפקת אנרגייה.
  • עסקים בתחום החקלאות ובעלי חיים: לולים, רפתות, שטחי גידול תוצרת חקלאית וכן הלאה.
  • עסקים בתחום המזון: החל ממפעלים לייצור מזון ועד למסעדות ולדוכנים לממכר מזון.
  • עסקים לטיפול במים: שפכים ופסולת מסוגים שונים.
  • עסקים למסחר: כדוגמת מכבסות, עסקים לניקוי יבש ועוד.
  • עסקי נופש: בתי מלון, בתי הארחה, מתמחי נופש, מתחמי קאנטרי (חדרי כושר, בריכות וכו׳).
  • עסקים בתחום התעשייה והמלאכה: מחצבים, עסקים לייצור כימיקלים, עסקי טקסטיל, נגריות, בתי מלאכה וכיו״ב.
  • עסקים בתחום הרכב והתעבורה: למשל מגרשים למכירת רכב, חניונים וכו׳.
  • שירותי אבטחה ושמירה: עסקים שעושים שימוש בנשק ותחמושת, למשל מוקדי סיור ואבטחה או מטווחים.

סוגי רישיונות

ישנם ארבעה סוגים עיקריים של רישיון עסק וההבדל ביניהם הוא תקופת הרישוי בעצם:

  1. רישיון עסק לצמיתות: רישיון קבוע לצמיתות שתקף מרגע שמתקבל ונשאר כך עד לביטולו מסיבה כלשהי על ידי הרשות המקומית.
  2. רישיון תקופתי: רישיון עסק לתקופת זמן קצובה מראש של שנה, שלוש שנים או חמש שנים. ניתן לרוב לעסקים שבהם יתקיים תהליך של חידוש במסגרת הזמן הזאת.
  3. רישיון זמני: רישיון לזמן מוגבל שניתן לעסקים לרוב לתקופת זמן של פחות משנה.
  4. היתר זמני: היתר מיוחד שניתן לעסק ומאפשר עבודה לפני הוצאת הרישיון. בדרך כלל ההיתר תקף לתקופת זמן של עד שנה ולאחר מכן יש צורך בהסדרת הרישיון.

מה תכלול הבקשה לרישיון עסק?

הגשת רישיון העסק יכולה להיות קבועה או בקשה להיתר זמני, במיוחד בתקופה שבה המבנה הראשוני של העסק עדיין נמצא בשלבי תכנון. הבקשה תלווה בתרשים סביבה, מפה מיצבית ותוכנית עסק הכוללת את העסק עצמו על חדריו ומתקניו השונים וכן החלקות הנמצאות בטווח של 500 מטרים מהעסק – זאת על מנת לוודא כי העסק אינו עשוי להיות גורם המפריע לסביבתם. אך מה עם עסקים קיימים בהם מתחילה פעילות עסקית נוספת חדשה, האם גם הם ידרשו לרישיון עסק נוסף?

גם עסקים הממוקמים בתוך עסק נפרד טעונים רישיון

אחת הסיטואציות המפתיעות הקשורות למתן רישיון עסק היא שירות הניתן בתוך עסק קיים שאינו קשור במישרין לפעילות העסקית של המבנה בו הוקם העסק. בשנת 2002 הוגשה תלונה נגד יצרנית מוצרי החלב תנובה על ידי מדינת ישראל בשל פעילות של מכשיר לניקוי משאיות ההפצה בתוך מתקני החברה. מכשיר זה, הדומה למכשירי השטיפה האוטומטיים בתשלום המופעלים בתחנות שטיפת הרכב לא פעל עם רישיון עסק מתאים המסדיר את פעולת המכונות.

בתגובה לטענות המדינה כי מדובר בעסק נוסף המופעל בתוך מפעלי תנובה, טענה תנובה כי שטיפת המשאיות מתבצעת ללא רווח, ומיועדת אך ורק לניקוי משאיות החברה. המדינה, בתורה, טענה כי גם אם השירות מופעל ללא כל תמורה כספית, הוא עדיין ממוקם בתוך מתקני תנובה שמטרתה – הפצת מוצרי החלב ולא שטיפת הרכב. המדינה הדגישה את דבריה בכך שלו הייתה מתבצעת שטיפת המשאיות במתקן חיצוני לא הייתה מופרעת פעילות ההפצה. לכן, בערעור שהגישה המדינה על פסיקה קודמת כנגדה, זכתה המדינה ותנובה נאלצה להגיש רישיון עסק גם לפעילות שטיפת הרכב בתחומיה. נציין כי הפסיקה הסופית התבססה על סעיף 33 הקובע כי – "כל עיסוק התוך עסק הטעון רישוי מחויב ברישיון עסק – גם אם הוא מופעל ללא תמורה כספית".

עסקים ללא מטרת רווח: האם גם הם מחויבים ברישיון?

נרחיב את הנושא באמצעות הקושיה הבאה: אולם אירועים הפועל ללא תמורה כספית על ידי תרומות ומתקיימות בו חתונות ובריתות האם דינו יהיה שונה מאולמות אירועים אחרים המופעלים בתשלום? בדומה לפסיקה הקודמת, ניתן להסיק כי גם אולם האירועים המופעל ללא מטרת רווח, גם אם לא פעל במסגרת עסק נוסף – מחייב רישיון עסק. ככלל, רישיון העסק נועד להסדיר את סוג הפעילות המתבצעת בעסק זה ולוודא כי היא מתנהלת בצורה בטוחה, שקיים ביטוח מתאים לבית העסק והעובדים לצד הנמצאים בעסק בזמן הפעילות אינם חשופים לסכנה.

כמו כן, גם מבנה העסק עצמו, ללא קשר לריווחיות הפעילות בו, צריך להתאים לייעוד לו נקבע – באם מדובר בבית הארחה, אולם אירועים, גן ילדים, קניון ציבורי או חברת אבטחה. כל נישה והדרישות היחודיות הקובעות את עצם הפעילות העסקית בתחומה.

גם חלק מהעסקים הביתיים

שאלה נפוצה שעולה בשנים האחרונה היא האם גם פרילנסרים העובדים מהבית זקוקים לרישיון עסק? לדוגמה, אדם מחליט להקים חנות מקוונת ולמכור בה מוצרים שונים בתחום המוזיקה, מותגי אופנה או מזון לבעלי חיים. האם גם הוא זקוק לרישיון עסק? לכאורה, עסק באינטרנט אינו ממוקם במבנה אליו מגיעים לקוחות ועשוי שלא להחשב כעסק טעון רישוי. רישיון העסק אמנם נועד להבטיח את שלומם של המבקרים והעובדים בעסק, אך מה עם הלוגיסטיקה הכרוכה במשלוח המוצרים באתר?

כיום, על פי עדכון לצו רישוי עסקים שנכנס לתוקף בתחילת נובמבר 2013, מחסנים שגודלם עולה על שטח של 50 מ"ר עשויים להידרש להציג רישיון המעיד כי המחסן נבנה על פי היתרי בניה מתאימים. מחלקת רישוי עסקים בוחנת את יציבות המבנה וכן את התאמתו לתכולה הנמצאת בו. חלק מהמוצרים אף הם עשויים להעלות דרישה לעמידה בתווי תקן מסוימים ואף תחום יבוא המוצרים עשוי לגרור דרישה לקבלת רישיון יבוא (במיוחד אם מדובר ביבוא מוצרים בהיקף נרחב).

בדיקת רישיון עסק

בעלי עסק קיים או אלו שהקימו עסק חדש יכולים לבדוק את סטטוס הרישוי באמצעות מעקב דיגיטלי. אפשר לעשות זאת באמצעות כניסה לממשק של הרשות המקומית, הזדהות באחד האמצעים האפשריים (בדרך כלל באמצעות ח.פ, מספר תעודת זהות או מספר בקשה) ולאחר מילוי טופס בדיקת סטטוס אפשר יהיה לקבל פירוט של מצב הרישיון ובאיזה שלב נמצא התהליך מול הגורמים המאשרים (למשל – ניתן אישור ממשרד הבריאות, אישור מכבי אש עדיין בתהליך בדיקה ומשטרת ישראל עדיין לא נתנה אישור ויש לתקן ליקויים כאלו ואחרים).

לסיכום

בשורה התחתונה, רישיון עסק הוא לא עניין של המלצה, אלא חובה של ממש כשמדובר בעסקים טעוני רישוי. אם כבר פתחתם עסק טעון רישוי אז חשוב לדאוג להוצאת הרישיון באופן מידי, ואם אתם בעלים של עסק טעון רישוי קיים ועדיין פועלים ללא רישיון עסק מתאים, דעו שאתם בסיכון ממשי לקנסות ולסגירה של העסק. כאן תוכלו להקים עסק אונליין במהירות וללא כל מאמץ מיותר. זכרו לברר גם אם יש צורך בהוצאת רישיון ועשו זאת בהקדם כדי שתוכלו להתפרנס ולהצמיח את העסק ללא חשש!

לא הצטרפת עדיין?
עוד באותו נושא
איך לקבל רישיון עסק? הכל על רישוי עסקים
דוח רווח והפסד – איך עושים דוח רווח והפסד בצורה נכונה?
ניהול עובדים נכון, איך עושים את זה?
רווח תפעולי: מה זה אומר?
חשבוניות ישראל – כל מה שצריך לדעת
גוגל אנליטיקס – המדריך המלא
פיקסל פייסבוק – מה זה בכלל?
איך פותחים חנות אינטרנטית ב-12 שלבים?
מס שלילי – מי זכאי למס הכנסה שלילי?
תוכנה לניהול עסק – הכל במקום אחד
חוק המזומן החדש
מענק עבודה לעצמאים – כל מה שחשוב לדעת
כל מה שצריך לדעת על טופס 1514
המדריך המלא להכנת תוכנית עסקית + דוגמאות
פייפאל: איך זה באמת עובד ומה חשוב לדעת?
פיצ׳רים נבחרים שלנו
feature-icon (1)
סליקת כרטיסי אשראי

הקמה ו/או חיבור מסוף סליקה

feature-icon (17)
eCommerce

הפקה אוטומטית של מסמכים

Frame 7307 (1)
POS – קופה רושמת

לחנות הפיזית שלך

feature-icon (2)
הוראות קבע

דרך האשראי או חשבון הבנק

Sign
iCount Sign

ליצור חוזים ולהחתים מרחוק

feature-icon (10)
CRM

ניהול לקוחות, עובדים ומטלות

feature-icon (3)
ניהול הוצאות

לתעד את הוצאות העסק בקלות

feature-icon (15)
ניהול מלאי

לדעת בדיוק מה יש לך בחנות.

feature-icon (13)
iCount Time

הזמן שלך מתורגם לחשבונית

feature-icon (11)
נודניק

תזכורות תשלום ללקוחות

API icon
API

לחבר את המערכת שלנו לשלך

feature-icon (9)
3D Secure

אימות של עסקאות אשראי

עדיין לא הקמת עסק? הנה פאן פאקט: עד 7 ימי עסקים ואנחנו מקימים לך עוסק ברשויות. השירות כולל ליווי של יועץ מס וגישה למערכת שלנו, במחיר מע”מם מאוד.
כבר יש לך חשבון אצלנו? אז אם יוצא לך להמליץ עלינו מדי פעם, אנחנו מזמינים אותך להצטרף לתכנית השותפים ולעשות מזה כסף.
בלעדי ללקוחות מסוף הסליקה המובנה שלנו: הבאנו את הארנק הדיגיטלי האהוב על משתמשי Apple כדי להעניק חווית תשלום חדשנית, נוחה ומאובטחת.
חברת האשראי שלך היא מקס, ויזה כאל או ישראכרט? מסוף הסליקה המובנה שלנו יעניק לך מחיר אטרקטיבי, שירות 3DS וחיבור ל-Apple pay. שנדבר על זה?

45 ימי ניסיון חינם
מחכים לך כאן

ייצוג ברשויות המס

ניהול תיק העוסק שלך מול רשויות המס, הכולל דיווח הכנסות והוצאות, חישוב מקדמות המס והגשת הדו”ח השנתי שלך. בקיצור, חוסכים לך את הרו”ח.
₪79 לחודש

סליקת כרטיסי אשראי

חיבור למסוף סליקה קיים או הקמת מסוף חדש. עבור מסוף הסליקה של iCount, התשלום החודשי יהיה 30 ש"ח בחודש

שמירת כרטיסי אשראי

פיצ'ר שמירת כרטיסי האשראי מעניק לך אחסון מוצפן ומאובטח של פרטי האשראי של הלקוחות. כך שברגע שצריך לחייב, הכל כבר זמין לך.
₪20 לחודש

חיבור אתר מכירות

התחברות מהירה לפלטפורמות המסחר המובילות בעולם על מנת להפיק חשבוניות וקבלות באופן אוטומטי – בכל רכישה בחנות שלך.
₪20 לחודש לחיבור בודד
Shopify, Wix, Etsy

חיבור WooCommerce

התחברות מהירה לפלטפורמת המסחר המובילה על מנת להפיק חשבוניות וקבלות באופן אוטומטי – בכל רכישה בחנות שלך.
₪175 תשלום חד פעמי

חיבור מג’נטו

התחברות מהירה לפלטפורמת המסחר המובילה על מנת להפיק חשבוניות וקבלות באופן אוטומטי – בכל רכישה בחנות שלך.
₪60 לחודש

מה קורה קוקי?

האתר שלנו משתמש בקובצי Cookie בשביל לשפר את חווית הגלישה שלך ולהתאים לך תכנים פרסומיים, והמשך הגלישה בו מהווה הסכמה לשימוש בקובצי Cookie. ניתן לבטל את ה-Cookies שלנו דרך הגדרות הדפדפן שלך. גלישה נעימה 🙂

45 ימי ניסיון חינם מתחילים
בהקמת חשבון :)