רבים חושבים שהחלק הקשה ביותר הוא להחליט להקים עסק, אך מהר מאוד מגלים שהחלק הקשה עוד לפניהם, וזאת כי מהרגע שיוצאים לדרך מגלים שקיימים אינספור משימות, מכשולים ושלל החלטות שצריך לקבל, ועל כן אם מבקשים להתחיל את הדרך החדשה ברגל ימין, יש לקחת אוויר ופשוט להסתייע במאמר הבא, בו נסביר מהם השלבים, כיצד מתנהלים מול הרשויות ואף אלו תוכנות עשויות לסייע. מתחילים!
רישום העסק
ראשית יש להבין האם אתם עוסק פטור או מורשה, או אולי בכלל חברה בע"מ, כאשר חשוב להבין שהחוק אינו מאפשר להפעיל את העסק טרם מסדירים את הרישום מול הרשויות, ועסק ניתן לפתוח על שמכם רק מגיל 18. כיצד אם כן מחליטים ואף איך פותחים עוסק פטור? פשוט בוחנים מהו המחזור העסקי הצפוי ואף מוטב להתייעץ עם איש מקצוע, ולו במעמד הרישום. לאחר מכן, התחנה הראשונה הינה משרדי המע"מ ואילו התחנה השנייה עוצרת במס הכנסה (עבור פתיחת תיק). לאחר שלב זה תדרשו לשלם מקדמות ולדווח אודות מצב ההכנסות החודשיות. מה באשר לרואה חשבון? ובכן כל עוד אינכם חברה בע"מ אין בכך הכרח, אם כי חבירה לרו"ח איכותי עשויה להקל את ההתנהלות ואף לחסוך בהוצאות.
לקריאה נוספת: איך פותחים עוסק פטור
לקריאה נוספת: איך פותחים עוסק מורשה
לפני שרצים עוצרים ומגדירים
החלטתם שאתם פותחים עסק, אך לפני שמתחילים להריץ ולשווק, חשוב לעצור ולהגדיר יעדים לצד מטרות – לבנות תכנית עסקית. בניית תכנית עסקית מאפשרת למקד את הפוטנציאל, להגדיר ערך מוסף ויתרון יחסי, להגדיר קהל יעד ומתחרים ישירים ועקיפים, לנבא מראש קשיים, למקד את השירות, להגדיר הוצאות קבועות וראשוניות ובאופן כללי תכנית עסקית מסייעת להגדיר במדויק את הדרך שבה מבקשים לצעוד, כך שלא מניעים ופשוט "זורמים", אלא מתייחסים לעסק ברצינות הראויה.
לקריאה נוספת: איך לבנות תוכנית עסקית
ניהול כלכלי
לאחר שהתוכנית העסקית ברורה ואף השגתם רישיון עסק כחוק, יש לעצור ולהבין כיצד מתנהלים מבחינה כספית. ניהול כספים לעסק עשוי להרתיע הרבה אנשים, כי בין היתר צריך להתעסק עם הצהרת הון, דוח שנתי, תכנון מס, הוצאות מוכרות בעסק, חשבוניות ועוד. נשמע מאיים? בדיוק בשביל כך קיים רו"ח, רו"ח שמתמודד עם כל זאת עבורכם, משמע לכם בעלי העסק רק נותר להתנהל באופן מסודר, לנהל מעקב מדויק אחר הוצאות והכנסות ותמיד לשלוח בזמן קבלות (או חשבוניות). מכאן שטוב לדעת שקיימות מערכות ייעודיות, כגון חשבונית ירוקה, הנהלת חשבונות באינטרנט (בין היתר מייצאת דוחות מלאים) ואף מערכת ניהול הוצאות ומערכת תזרים מזומנים, כך שסך ההתנהלות הרבה יותר נוחה, מסודרת ויעילה. בכל זאת מבקשים ליישר קו לגבי מספר מונחים? להלן הסבר כללי:
מונחי יסוד
עוסק פטור ועוסק מורשה
עוסק מורשה מרוויח יותר מ100 אלף ש"ח בשנה, ואילו עוסק פטור מרוויח פחות. עוסק פטור מוציא קבלה ולעומתו עוסק מורשה קודם כל מוציא חשבונית מס ולאחר התשלום מנפיק קבלה. בנוסף, עוסק פטור אינו גובה מע"מ והוא מדווח רק פעם בשנה לרשויות, וזאת לעומת דיווח חודשי של עוסק מורשה.
הצהרת הון
הצהרת הון משקפת את מצב התיק במס הכנסה עבור נקודת זמן ספציפית והיא מסייעת לפקידי השומה לעלות על הכנסות שלא דווחו, כך שמתבהר מצב ההכנסה האמתי. הצהרה זו כל מי שפתח תיק במס הכנסה חייב להגיש: עצמאי, עוסק מורשה, עוסק פטור וחברה בע"מ.
לקריאת המדריך המלא על: הצהרת הון
דוח שנתי
מסמך משקף סך פעילות פיננסית של בעל העסק, כולל זיכויים וניכויים של אותה שנת מס. את הדו"ח יש להגיש עד ל30 באפריל (באופן ידני או מקוון), ומומלץ להיעזר בשירותיו של רואה חשבון, אם על מנת לחסוך זמן ואם על מנת להיצמד לדרישות החוק. חברות בע״מ נדרשות להגיש דו״ח שנתי לרשם החברות
לקריאת המדריך על: דוח שנתי
תכנון מס
התנהלות מושכלת שפועלת על מנת למזער את חבות המס של בית העסק. לשם כך צריך להשוות בין מגוון אפיקים, כאלו שיובילו להטבת המס האידאלית.
לקריאת המדריך על: תכנון מס
חשבונית
חשבונית הינה דרישה לתשלום אותה שולחים עם סיום השירות (או עם הספקת המוצר). יש להפיקה בשני עותקים. על העותק הראשון מציינים "מקור" ועל השני "העתק" (את ההעתק צריך לשמור).
קבלה
מסמך שמאשר את קבלת התשלום.
הוצאה מוכרת
הוצאה מוכרת היא אחד מהסעיפים הכמעט יחידים שבאים לטובת בעל העסק. מדובר בהוצאות שנועדו לקיים את פעילות העסק (באופן ישיר או עקיף), ושיורדות מסך הכנסת העסק, כך שרק הנתח הנותר מחויב במס. פה העניינים מתחילים מעט להסתבך, וזאת כי יש הוצאות שהן חד משמעית מוכרות במס ולצידן כאלו שפחות, כך שרצוי ייעוץ מקצועי.
לקריאה נוספת: הוצאות מוכרות לעצמאי העובד מהבית
התנהלות מושכלת
כל מי שמנהל עסק צריך לבחון כיצד הוא יכול להתייעל ולהוריד מעצמו עומס, מבלי לפגוע באיכות השירות והניהול, ועל כן חשוב להכיר מגוון כלי עזר מקוונים שמסייעים הן למלאכת שיפור יחסים עם לקוחות והן לניהול השוטף, כך שבין היתר מוטב להכיר את מערכת crm (מערכת שמסייעת להעניק ללקוח שירות יותר אישי, ממוקד צורך, מהיר ויעיל), ומערכת שעון נוכחות לעובדים (מסייעת לעקוב אחר שעות העבודה, שעות נוספות, מיקום העובדים וכדומה), ובין היתר מוטב להשקיע בעובדים עצמם, כך שהם יחושו יותר מוערכים ומתוגמלים, ולו באמצעות הדרכת עובדים וימי גיבוש, וזאת כי מדובר בהשקעה מניבה שמוכיחה את עצמה.
השמיים הם הגבול
לאור הדברים, אין זה פשוט להקים עסק ולשמור עליו מתפקד כהלכה, אך יחד עם זאת גם לא מדובר במשימה מאוד מסובכת, אלא כל עוד עוצרים לפני שרצים, נעזרים בתוכנות ייעודיות, מבינים מהו סדר הפעולות, משקיעים היכן שצריך, לא מדלגים על שלבים, ערוכים מראש לקשיים, יודעים להסתייע באנשי מקצוע משלימים ובעיקר מאמינים בקיומו של העסק, הרי שהשמיים הם הגבול. בהצלחה!