כיצד לבנות תכנית עסקית?

כיצד לבנות תכנית עסקית?


אחד הדברים החיוניים ביותר בתהליך הקמת העסק, הוא בניית תכנית עסקית. ישנם בעלי עסקים שמקימים את העסק הנחשק, פותחים תיק ברשויות אבל שוכחים לבנות תכנית עסקית שתסייע להם לנהל את העסק על הצד הטוב ביותר. כיצד תבנו תכנית עסקית? הכנו עבורכם מדריך בנושא.

מהי התכנית העסקית?

תכנית עסקית היא מסמך ייחודי שיש להכין במהלך הקמת העסק ובו נהוג לפרט אודות המיזם, לרבות התכנון הפיננסי והשיווקי. למעשה, התכנית הזו תקנה לכם את יריית הפתיחה ותאפשר לכם להבין אם קיים פוטנציאל רווחי לעסק. מעבר לזה, היא תהווה מסמך שיציג עבורכם את המיזם במידה ותצטרכו סיוע פיננסי ממשקיעים שונים. אם לא די בכך, היא עשויה לגרום לכם לעבוד באופן מסודר לאורך כל השנה הראשונה ואף בשנים שלאחר מכן. בניית התכנית צריכה להיעשות בכובד ראש תוך שימת לב לכל הפרטים החיוניים לעסק. יש לשים את הדגש על מהות העסק באותה מידה שתפרטו על ההיבטים הכלכליים והטכניים של הארגון שתקימו.

בבניית התוכנית העסקית, חשוב לקחת בחשבון את כל ההיבטים הפיננסיים של המיזם, בין אם מדובר בהוצאות (חד פעמיות או שוטפות), הכנסות עתידיות ואפילו אפשרויות לגיוס כספים. חישוב ההוצאות חייב להיעשות בתשומת לב, זאת בכדי שתוכלו להיערך להוצאותיו השוטפות של העסק ולעלויות שתיאלצו לשלם במהלך הקמת הארגון. במקרים רבים, בעלי העסקים יעדיפו להוסיף פרק שיווקי בתכנית העסקית, זאת בכדי להיערך אליו מבעוד מועד. אם אתם מתכננים להגיש את התכנית העסקית לתורם שעתיד להשקיע במיזם שלכם או לבנק לטובת הלוואה, כדאי לדעת שהחלק השיווקי יהיה פחות רלוונטי עבורם, אבל בכל אופן רצוי לתכנן אותו ולצרף למסמך.

מהו מבנה התוכנית העסקית?

בכל תחום ניתן לייצר תכנית עסקית בעלת מבנה שונה. המבנה ניזון מצרכי העסק ומטרותיו, לכן אין פורמט קבוע לכל התכניות העסקיות. מה שכן, ישנם כמה וכמה דברים שמומלץ לכלול בתכנית העסקית, לא משנה לאיזה תחום העסק שייך, כמו כן, חשוב לפרט אודות כל חלק במסמך באופן המיטבי. בדרך כלל התכנית העסקית עוסקת בכמה זוויות כמו האסטרטגיה של העסק, היתרונות של המיזם לעומת המתחרים וכפי שצוין מעלה, התכנית נוגעת גם בהיבט כלכלי והיבט שיווקי.

בחלק הראשון של המסמך, יש לכתוב בפירוט רב אודות העסק והמוצרים שאתם עתידים לשווק. ספרו מי הם היזמים, מדוע הוחלט להקים עסק מסוג זה ומה הרעיון שעומד מאחורי הקמת העסק. כמו כן, רצוי לציין את קהל היעד האידאלי עבור המיזם ומדוע הוא רלוונטי למוצר שלכם. יתרה מזאת, עליכם לתכנן את מבנה ההנהלה, מבנה העובדים העתידי ורמת האחריות של כל עובד או מנהל. מעבר לזה, ציינו כיצד כל תפקיד יסייע ויתרום להצלחת החברה. חשוב לפרט את מבנה ההנהלה על הצד הטוב ביותר, לרבות צורת ההתאגדות (עוסק פטור, עוסק מורשה, חברה בע"מ או שותפות) והתאריך בו נוסד הארגון. כמו כן, ראוי להדגיש במסמך אם העובדים שתעסיקו יהיו שכירים מטעם הארגון ויקבלו מכם את מלוא הזכויות הסוציאליות או שמא תעדיפו להעסיק פרילאנסרים. כך או כך, כדאי לאזכר במסמך את עלויות השכר הצפויות. נוסף לאלה, פרטו על התשתית הכלכלית של העסק והתכנון שלכם באופן תמציתי (בהמשך תצטרכו לפרט על כך באופן ספציפי יותר).

בהמשך המסמך עליכם לכתוב על השירותים שאתם מציעים ללקוחות, לרבות המוצרים שאתם מתכננים למכור והיתרונות שלכם על פני המתחרים. כדאי להדגיש את הייחודיות של העסק ואת הערך המוסף שאתם מתכננים להעניק ללקוחותיכם. יתר על כן, רצוי לציין את עלויות חומרי הגלם וייצור המוצר, לרבות הוצאות עתידיות, זאת בכדי שתוכלו לאמוד את כמות ההכנסות הנדרשת לכם על מנת להרוויח. השקיעו מחשבה בחלק זה מאחר והוא מהווה חלק משמעותי, ובאמצעותו המשקיעים יוכלו להשתכנע שאכן מדובר במוצר או שירות שעשוי לעזור לפלח ניכר באוכלוסייה.

המודל הכלכלי והשיווקי

בכדי שתוכלו לפענח את ההיבטים הכלכליים של העסק תידרשו לערוך מחקר שוק ולהגדיר את קהל היעד שלכם באופן המיטבי. מחקר מתחרים יסייע לכם להבין את היתרונות והחסרונות (מבחינה כלכלית ושיווקית) של העסקים בהם אתם עתידים להתחרות, וללמוד כיצד לתפעל את העסק שלכם בכדי שתוכלו להתעלות מעל המתחרים הללו. כמו כן, ערכו מחקר שוק והכירו את קהל היעד שלכם והצרכים שלהם, זאת בכדי שתוכלו להיות ערוכים ולאמוד את המכירות העתידיות. בחלק זה יש לפרט באופן קונקרטי את האסטרטגיה הפיננסית, ההוצאות הצפויות לכם, ההכנסות העתידיות, השאיפות העסקיות וכו'. במהלך תכנון חלק זה של המסמך, רצוי להקדיש מחשבה רבה ולהיעזר בבעל מקצוע שיסייע לכם לכמת את הוצאות העסק באופן מדויק ככל הניתן.

יתרה מזאת, בחלק הפיננסי יש לכתוב אודות מקורות המימון של העסק. מעבר לגובה ההלוואה הרצויה לכם (במידה והיא רצויה), אם אתם מתכננים לקבל כספי מימון ממשקיעים אמידים, כדאי שתציגו להם את הסיבות בגינן אתם זקוקים לכספם, בין אם מדובר במשכורות או ברכישת חומרי גלם. הנהלת חשבונות באינטרנט תסייע לכם להיות עם אצבע על הדופק בכל הקשור להוצאות הכלכליות של העסק ותאפשר לכם לנהל את ההיבט הכלכלי של הארגון באופן המיטבי.

המודל השיווקי חייב להיעשות בצמוד למחקר המתחרים שערכתם, זאת בכדי שתוכלו לנתח את המהלכים השיווקיים שלהם ולהבין אילו מהלכים עובדים בקרב קהל היעד האידאלי שלכם. אתם חייבים להכיר את המתחרים שלכם לעומק ואת התחרותיות בתחום בו העסק שלכם עוסק, ולמצוא את הדרכים הנכונות להגיע לפסגה.

בחלק השיווקי, חשוב לציין כיצד תבנו מאגר לקוחות, מה יהיו הדרכים למשוך לקוחות חדשים וכיצד תפעלו בכדי לשמר אותם. מעבר לזה, אם אתם מתכננים לעסוק במכירה של מוצר מסוים, חשבו מה יהיה תהליך המכירה ובאילו טקטיקות תשתמשו בכדי למכור אותו לפלח האוכלוסייה הרלוונטי. אגב, במהלך התכנון השיווקי תוכלו להיעזר בדגם SWOT, בו ניתן לפרט אודות החוזקות של העסק, חולשותיו, ההזדמנויות והאיומים.

חשוב לציין שעליכם לצרף לתכנית העסקית את כל המסמכים הנדרשים והנחוצים על מנת שהמסמך יוצג בפני המשקיעים על הצד הטוב ביותר.

 

בניית תכנית עסקית תסייע לכם לנהל את העסק באופן יעיל וממוקד. נוסף לכך, היא מהווה מסמך אותו ניתן להציג למשקיעים השונים בכדי לשכנע אותם להשקיע את מיטב כספם במיזם שלכם. באמצעות מסמך מפורט ומרוכז, תוכלו להגיע להישגים הכלכליים שלכם, לצלוח את ניהול העסק ולהוביל אותו להצלחה.

Comments

comments