המדריך המלא להכנת תוכנית עסקית + דוגמאות

תוכנית-עסקית

ההחלטה על הקמת עסק חדש מרגשת מאוד. עם זאת, תחילת הדרך כרוכה בהמון אי ודאות. לא כולם נולדו עם כישרון עסקי או יודעים בדיוק כיצד לתמחר מוצרים ושירותים, היכן לגייס הון או כוח אדם איכותי, איך להוביל את העסק החדש אל עבר השגת היעדים והמטרות, כל שכן להבין בעצמם מהם אותם יעדים ומטרות ששואפים להשיג. זו בדיוק הסיבה שבגללה צריך להכין ולכתוב תכנית עסקית. אז בואו נדבר על יצירת תכנית עסקית.

מהי תוכנית עסקית?

אם אתם בעליו של עסק בתחילת דרכו, יכול להיות ששמעתם את המושג "תוכנית עסקית", אך גם אם שמעתם, לא בטוח שאתם בהכרח יודעים איך להגדיר בדיוק מהי תוכנית עסקית, מה היא כוללת ומדוע היא כל כך חשובה לעסק שלכם. אף שהיום יש המון כלים חדישים לעסקים שיכולים לעזור להם לצמוח ולגדול, כמו פתרונות בינה מלאכותית לעסק ושלל כלי ניהול מתקדמים וחדשניים, אנחנו רוצים להתמקד דווקא באחד הכלים האייקונים והוותיקים שיש והוא – תוכנית עסקית. 

תוכנית עסקית היא מסמך חיוני המתפקד כמו מפת הדרכים של העסק. ממש כמו שלא תצאו למסע הרפתקני בארץ חדשה שלא ביקרתם בה מעולם בלי אמצעי ניווט, כך גם בעולם העסקי. לכן, עליכם להיערך ולתכנן את הצעדים והיעדים העסקיים שלכם מבעוד מועד ולהיות מוכנים לכל תרחיש.

התוכנית העסקית שתכתבו בעלת ערך רב – מצד אחד היא עוזרת לכם להגדיר יעדים ומשימות ולתכנן את התהליך הכרוך בפתיחת עסק שלב אחר שלב. ומצד שני, עליה לייצג אתכם בצורה נכונה ומדויקת גם מחוץ לכותלי העסק. בסופו של יום מדובר במסמך שעל בסיסו משקיעים ומוסדות פיננסיים יחליטו אם להשקיע בעסק שלכם. 

לכן, תמיד תזכרו שתוכנית עסקית היא כלי חיוני שיספק לכם כיוון וחזון ברורים לעתיד ולא פחות חשוב – עליה להיות דינמית. מה שאומר שאפשר להתאים ולחדד אותה לאורך הזמן בהתאם לתנאי השוק המשתנים ולהזדמנויות שנקרות בדרככם המקצועית.

מתי צריך להכין תוכנית עסקית?

תוכנית עסקית מתאימה לעסקים קטנים, בדיוק כמו לעסקים גדולים, שכן היא מאפשרת לראות את התמונה הרחבה יותר – הן מבחינת הפן הפיננסי והן מבחינת ביצוע ניתוח מעמיק יותר של הארגון ומטרותיו, המוצרים והשירותים שלו והמגמות והתחרות בשוק. נתונים אלו גם מתווים חזון ברור יותר למנהלי העסק, חזון שאותו יכולים ליישם וגם להציג בפני משקיעים פוטנציאליים לטובת גיוס הון. 

באופן אידיאלי יש להכין תוכנית עסקית בעת פתיחת עסק, בתחילתו של פרויקט עסקי חדש או אם יש לכם עסק קיים והוא עתיד לעבור שינוי משמעותי. חשוב לבנות תוכנית עסקית לפני השקת סטארט-אפ או אם אתם מחפשים אפשרויות מימון חיצוניות כמו הלוואות או השקעות. כאשר יודעים איך להכין תוכנית עסקית כמו שצריך, אפשר להציג אותה ליזמים ולבעלי עניין כך שיוכלו להבין את השוק, את התחרות ואת האתגרים הפוטנציאליים ולהחליט אם להשקיע בכם או לא. 

מהם היתרונות של תוכנית עסקית נכונה?

  • חזון ברור – תוכנית עסקית הופכת את החזון העסקי לברור יותר, ועוזרת להגדיר יעדים עסקיים ולפעול כדי להשיג אותם.
  • הערכת סיכונים – בניית תוכנית עסקית מאפשרת לכם להיות מודעים לסיכונים ולאתגרים פוטנציאליים ולהיערך אליהם בהתאם.
  • הקצאת משאבים חכמה – באמצעות התוכנית תוכלו להבין כיצד להשתמש במשאבים שלכם בצורה יעילה.
  • ייעול תהליך קבלת ההחלטות – באמצעות תוכנית עסקית תוכלו לראות את התמונה הרחבה, מה שבאופן אוטומטי ישפר את תהליך קבלת ההחלטות ויבטיח שתישארו על המסלול.
  • גיוס הון – תוכנית עסקית טובה יכולה להיות משכנעת מאוד, למשוך משקיעים ומלווים ולהגדיל את הסיכויים שלכם לגייס מימון.
  • הבנה מעמיקה של השוק – תוכנית עסקית מספקת תובנות חשובות באשר לכדאיות כלכלית, למתחרים ולמגמות שוק.
  • הגדרת יעדים – כאשר יודעים איך מכינים תוכנית עסקית אפשר להגדיר יעדים ספציפיים שאפשר למדוד ולהגדיר בזמן, מה שמקל על הערכת הביצועים. 

איזה מבנה צריך להיות לתוכנית?

המבנה של התוכנית העסקית משתנה בהתאם למטרותיה, כלומר יש הבדל בין תוכנית עסקית שתוצג לפני משקיעים לבין תוכנית עסקית המיועדת לבנקים לצורך בקשת הלוואה, ובין תוכנית עסקית שנכתבה לעיניכם בלבד. 

מה ההבדל? תוכנית המיועדת לשימושו של העסק בלבד אינה צריכה לכלול את החלק המפרט על החברה, על צוות ההנהלה שלה, על שירותיה ועל מוצריה. משזה נאמר, כל תוכנית עסקית צריכה לכלול את הפרקים האלה באופן כללי, כאשר מומלץ להתאים את הפרקים בהתאם לעסק באופן ספציפי.

  • תקציר מנהלים – בחלק זה יופיע מידע כללי על החברה כמו חלק אודות, היסטוריה, חזון ומטרות העסק.
  • סקירת השוק – תוכנית עסקית צריכה גם לכלול סקירה של השוק ושל התעשייה שבה החברה פועלת, קהל היעד והמתחרים.
  • פירוט מוצרים ושירותים – על התוכנית לכלול פירוט של השירותים והמוצרים של החברה באופן ספציפי, כמו גם רעיונות חדשים שעומדים על הפרק.
  • היקף המכירות ותחזית פיננסית – התוכנית צריכה לכלול נתונים מפורטים על אודות היקפי המכירות וכן תחזית פיננסית הנוגעת לפוטנציאל מכירות עתידי.

איך אפשר להתאים את התוכנית לעסק שלך?

אחד הדברים החשובים שיש להביא בחשבון כאשר מתחילים לחשוב איך כותבים תוכנית עסקית הוא שכל עסק עומד בפני עצמו, ויש לו מאפיינים, תכונות, מטרות ואפילו אסטרטגיות אחרות. מה גם שיש לצרף ניתוחים פיננסיים שיכולים להשפיע על החלטות רבות ועליהם להיות מיושרים עם העסק ונתוניו. לכן כדאי מאוד שלא לעבוד עם פורמט מובנה של תוכנית עסקית לדוגמה, אלא לבנות תוכנית ייעודית וספציפית לעסק שלכם. 

ואיך מכינים תוכנית עסקית בהתאמה לעסק? הטיפים האלה יכולים לעזור:

  • מחקר שוק – ביצעו מחקר שוק כדי לאסוף תובנות רלוונטיות לעסק שלכם. נסו להבין את הנישה שלכם, את קהל היעד ואת מגמות השוק.
  • ניתוח מתחרים – ערכו ניתוח יסודי של המתחרים שלכם, זהו את נקודות החוזק והחולשה שלהם כדי לחשוב על אסטרטגיה עסקית שתעניק לכם יתרון תחרותי.
  • הכינו תחזיות פיננסיות – התחזיות הפיננסיות שלכם גם צריכות להיות מותאמות אישית ולהתבסס על נתונים כמו הכנסות, הוצאות, ותמחור.
  • אסטרטגיית שיווק ומכירות – דעו את קהל היעד שלכם והתאימו את אסטרטגיות השיווק שלכם אליו באופן ספציפי.
  • הכירו את האתגרים והסיכונים האפשריים – הכירו את האתגרים הפוטנציאליים שעומדים לפניכם, כדי לדעת כיצד להתמודד עימם ביעילות ולמזער סיכונים. 
  • בנו ציר זמן ספציפי לעסק – התאימו את ציר הזמן ליכולות, המשאבים שעומדים לרשותכם ולמסלולו של העסק בדרך להצלחה. 
  • עדכנו את התוכנית העסקית – עדכנו את התוכנית שלכם באופן רציף כדי שתשקף את תנאי השוק המשנים. 

דוגמה לתוכנית עסקית לעסק קטן

פתיחת עסק זו החלטה מדהימה, אבל מדובר באתגר, גם כאשר מדובר בעסק קטן. מנהלי עסקים קטנים חושבים שאין טעם לכתוב תוכנית עסקית, אבל אנחנו מאמינים שהדרך הטובה לגדול ולצמוח בשוק התחרותי, היא לדעת איך בונים תוכנית עסקית לעסק קטן, שתפורה למידותיו ויכולה להגדיל את סיכוייו להצליח ולמזער את הסיכונים האפשריים.

כל תוכנית לעסק קטן צריכה לכלול מודל עסקי המתייחס לסוגיות כמו הוצאות והכנסות, אסטרטגיה שיווקית, מיתוג עסקי, מימון, אשראי ותזרים מזומנים, הגדרת תפקידים, גיבוש נהלי עבודה וסקר שוק המפרט על המתחרים, על קהל היעד ועל הפוטנציאל. כמו כן התוכנית צריכה לכלול פירוט על המוצרים ועל השירותים ותמחור עדכני.

רשימת הפרמטרים שחובה להכניס לתוכנית העסקית

יש המון סוגים של תוכניות עסקיות, אך רובן ככולן חייבות לכלול את הפרמטרים האלה:

    1. כספים ותזרים מזומנים – הוצאות לעומת הכנסות, כלומר מחזור המכירות בהשוואה לעלויות שוטפות.
    2. גובה ההשקעה הראשונית – כל עסק בתחילת דרכו ידרוש השקעה ראשונית, ועליכם לכלול זאת בפרק העוסק בכספים כדי להתנהל נכון כלכלית עם ההון הראשוני שברשותכם.
  • פירוט המוצרים והשירותים – על כל המאפיינים שלהם, ייחודם ביחס למוצרים דומים אחרים והבעיות שהם פותרים ללקוחות.
  1. קהל היעד – היכרות עם קהל היעד שאתם פונים אליו, על כל המאפיינים שלו מגיל, דרך מקום מחייה ועד מצב סוציו אקונומי.
  2. סקר שוק – בחינת התעשייה שבה אתם פועלים, גודל השוק, המתחרים, איסוף נתונים ומידע ממקורות מוסמכים ועוד.
  3. הזדמנויות וסיכונים – בדיקת הסיכונים תעזור לכם להבין מהו פוטנציאל ההצלחה שלכם, ולהיערך בהתאם לבלתי צפוי.
  4. דו"ח רווח והפסד – הדו"ח צריך לכלול תחזית עתידית לצפי המכירות, כדי להיות שקטים שאכן תוכלו לכסות את ההוצאות הצפויות.
  5. שיווק ומכירות – בלי שיווק לא יהיו מכירות, ובלי מכירות לא יהיו לכם מספיק הכנסות כדי לכסות את כל ההוצאות. לכן גיוס לקוחות הוא תנאי חשוב ועושים זאת באמצעות בניית אסטרטגיות שיווק ופרסום באמצעי המדיה השונים און ליין ואוף ליין.
  6. תמחור – התמחור של המוצרים חייב להיות מדויק. מחיר יקר מדי עשוי להרחיק לקוחות פוטנציאליים, בעוד שמחיר זול מדי עשוי לפגוע בהכנסות ובתדמית העסקית. תמחור נכון דורש מכם להיות מחושבים וזו בדיוק הסיבה לבנות תוכנית עסקית שתיתן מענה מדויק לכל נושא התמחור.
  7. ניהול העסק – העסק שלכם צריך להיות מנוהל. נקודה. אם לא תיקחו את המושכות לידיים שלכם ותובילו את העסק אל עבר היעד, הוא לא יגיע לשם מעצמו. לכן התוכנית צריכה להתייחס גם לפן של ניהול נכון לכלול מתווה עבודה, הגדרת תפקידים וסמכויות, לחדד נהלים, להגדיר יעדים ועוד.

סיכום

בניית תוכנית עסקית תהיה רלוונטית לעסק חדש שעושה את דרכו הראשונה בעולם העסקים, בדיוק כפי שתהיה רלוונטית גם לעסק קיים שרוצה להישאר עם היד על הדופק או לשנות כיוון, ויש לכם את כל הסיבות להשקיע בה ובכלים נוספים שייעלו את ההתנהלות העסקית. כל סוג של עסק יכול להפיק יתרונות מכתיבת תוכנית עסקית, ולרכוש נקודת מבט רחבה יותר לצד קבלת תובנות מעמיקות על העסק וצרכיו. אף על פי שהתייחסנו למבנה כללי של תוכנית עסקית, חשוב לזכור, שעסקים לא נוצרו שווים ולכן עליכם לדעת איך כותבים תוכנית עסקית באופן ייעודי לעסק שלכם. זכרו שהמטרה של התוכנית העסקית היא לעבוד בשבילכם ולא להיפך, ולכן עליה לענות על כל השאלות החשובות שלכם באופן מדויק ולקדם אתכם צעד אחד נוסף אל עבר ההצלחה הנכספת.

לא הצטרפת עדיין?
עוד באותו נושא
דוח רווח והפסד – איך עושים דוח רווח והפסד בצורה נכונה?
ניהול עובדים נכון, איך עושים את זה?
רווח תפעולי: מה זה אומר?
חשבוניות ישראל – כל מה שצריך לדעת
גוגל אנליטיקס – המדריך המלא
פיקסל פייסבוק – מה זה בכלל?
איך פותחים חנות אינטרנטית ב-12 שלבים?
מס שלילי – מי זכאי למס הכנסה שלילי?
תוכנה לניהול עסק – הכל במקום אחד
חוק המזומן החדש
מענק עבודה לעצמאים – כל מה שחשוב לדעת
כל מה שצריך לדעת על טופס 1514
פייפאל: איך זה באמת עובד ומה חשוב לדעת?
שיווק שותפים: מה זה והאם אפשר לייצר ממנו הכנסה פסיבית?
תזכורת לגביית תשלום
פיצ׳רים נבחרים שלנו
feature-icon (1)
סליקת כרטיסי אשראי

הקמה ו/או חיבור מסוף סליקה

feature-icon (17)
eCommerce

הפקה אוטומטית של מסמכים

Frame 7307 (1)
POS – קופה רושמת

לחנות הפיזית שלך

feature-icon (2)
הוראות קבע

דרך האשראי או חשבון הבנק

Sign
iCount Sign

ליצור חוזים ולהחתים מרחוק

feature-icon (10)
CRM

ניהול לקוחות, עובדים ומטלות

feature-icon (3)
ניהול הוצאות

לתעד את הוצאות העסק בקלות

feature-icon (15)
ניהול מלאי

לדעת בדיוק מה יש לך בחנות.

feature-icon (13)
iCount Time

הזמן שלך מתורגם לחשבונית

feature-icon (11)
נודניק

תזכורות תשלום ללקוחות

API icon
API

לחבר את המערכת שלנו לשלך

feature-icon (9)
3D Secure

אימות של עסקאות אשראי

עדיין לא הקמת עסק? הנה פאן פאקט: עד 7 ימי עסקים ואנחנו מקימים לך עוסק ברשויות. השירות כולל ליווי של יועץ מס וגישה למערכת שלנו, במחיר מע”מם מאוד.
כבר יש לך חשבון אצלנו? אז אם יוצא לך להמליץ עלינו מדי פעם, אנחנו מזמינים אותך להצטרף לתכנית השותפים ולעשות מזה כסף.
בלעדי ללקוחות מסוף הסליקה המובנה שלנו: הבאנו את הארנק הדיגיטלי האהוב על משתמשי Apple כדי להעניק חווית תשלום חדשנית, נוחה ומאובטחת.
חברת האשראי שלך היא מקס, ויזה כאל או ישראכרט? מסוף הסליקה המובנה שלנו יעניק לך מחיר אטרקטיבי, שירות 3DS וחיבור ל-Apple pay. שנדבר על זה?

45 ימי ניסיון חינם
מחכים לך כאן

סליקת כרטיסי אשראי

חיבור למסוף סליקה קיים או הקמת מסוף חדש. עבור מסוף הסליקה של iCount, התשלום החודשי יהיה 30 ש"ח בחודש

שמירת כרטיסי אשראי

פיצ'ר שמירת כרטיסי האשראי מעניק לך אחסון מוצפן ומאובטח של פרטי האשראי של הלקוחות. כך שברגע שצריך לחייב, הכל כבר זמין לך.
₪20 לחודש

חיבור אתר מכירות

התחברות מהירה לפלטפורמות המסחר המובילות בעולם על מנת להפיק חשבוניות וקבלות באופן אוטומטי – בכל רכישה בחנות שלך.
₪20 לחודש לחיבור בודד
Shopify, Wix, Etsy

חיבור WooCommerce

התחברות מהירה לפלטפורמת המסחר המובילה על מנת להפיק חשבוניות וקבלות באופן אוטומטי – בכל רכישה בחנות שלך.
₪175 תשלום חד פעמי

חיבור מג’נטו

התחברות מהירה לפלטפורמת המסחר המובילה על מנת להפיק חשבוניות וקבלות באופן אוטומטי – בכל רכישה בחנות שלך.
₪60 לחודש

הוראות קבע

הפיצ'ר שיאפשר לך וללקוחות להקים הוראת קבע בנקאית או באשראי בשביל להפוך את הגבייה לאוטומטית. בשביל להפעיל את פיצ’ר הוראות הקבע באשראי חובה להפעיל גם מודל סליקת אשראי ושמירת אשראי.
₪30 לחודש
+ 22 אג' לכל ניסיון חיוב

מה קורה קוקי?

האתר שלנו משתמש בקובצי Cookie בשביל לשפר את חווית הגלישה שלך ולהתאים לך תכנים פרסומיים, והמשך הגלישה בו מהווה הסכמה לשימוש בקובצי Cookie. ניתן לבטל את ה-Cookies שלנו דרך הגדרות הדפדפן שלך. גלישה נעימה 🙂

45 ימי ניסיון חינם מתחילים
בהקמת חשבון :)