מה ההבדלים בין פתיחת עסק אינטרנטי לפתיחת עסק רגיל?


הדומיננטיות שיש לרשת האינטרנט כיום משכיחה לעתים את העובדה שהיא הייתה לחלק משמעותי מחייהם של אזרחי ישראל רק במהלך שנות ה-90. והנה במהלך מעט יותר משני עשורים, הבזק מהיר במונחים היסטוריים, מרביתנו נתקשה לדמיין עולם בו רשת האינטרנט אינה זמינה לנו בכל מקום. להשתרשות רשת האינטרנט ברקמת חיינו ישנן השלכות כמעט בכל תחומי החיים, והתחום העסקי הוא ללא ספק אחד הבולטים מבין אלה. נכון לזמן זה יהיה בהחלט סביר להעריך כי רשת האינטרנט משולבת במידה כזו או אחרת בפעילותם של מרבית העסקים בישראל. יתר על כן, במשק הישראלי התהווה סקטור שלם של עסקים אשר ליבת פעילותם נעשית על גבי הרשת, הן במכירת מוצרים (חנויות אינטרנטיות, לוחות אינטרנטיים וכן הלאה) והן באספקת שירותים מסוגים שונים (לדוגמא שירותי ניהול מדיה חברתית, פיתוח אפליקציות סלולר וכו'). פעילותם של עסקים אינטרנטיים, במיוחד אלה אשר כמעט נעדרים פעילות בעלת היבט פיזי ממשי, מאתגרת לא מעט מן הפרקטיקות שנחשבו לחלק אינטגרלי ממציאות חייו של בעל עסק בישראל ועושה פעולה דומה ביחס לנהלים למערכות הרגולציה שמפעילה המדינה על עסקים ותחומי פעילות מסוימים במשק.

בהתחשב בכל האמור לעיל עולה השאלה, האם הקמתו של עסק אינטרנטי מצריכה פעולות שונות מאלה הנדרשות בהקמת עסק רגיל ואם כן, אילו פעולות בדיוק? כדי לנסות ולענות על שאלה זו, נציג כעת קווי דמיון ושוני בין שני סוגי הפעילויות העסקיות.

  • התנהלות מול רשות המיסים

ביחס להיבט הזה רב הדמיון על השוני בין עסקים אינטרנטיים לעסקים רגילים, על בעליהם של אלה מוטלות כמעט אותן חובות חוקיות: פתיחת תיק עוסק עצמאי מול רשות המיסים (עוסק פטור, עוסק מורשה או חברה בע"מ), הגשת דו"חות שנתיים למס הכנסה, הגשת דיווחים למע"מ (עבור עוסקים מורשים וחברות בע"מ), תשלום מיסים וכו'. בהקשר זה חשוב לדעת, גם כאשר עסקה מתקיימת דרך רשת האינטרנט ובין שני צדדיה אין מפגש פיזי (ולעתים גם לא דיאלוג ישיר) חובת בעל העסק להעביר חשבונית מס לידי הלקוח המשלם עדיין חלה. עניין רלוונטי נוסף, הוא עדכון שהכניסו שלטונות מס ההכנסה לדו"ח השנתי אליו נוסף סעיף בו מצהיר בעל העסק כי הוא רושם הכנסות מפעילות אינטרנטית.

  • רישיון עסק ובירוקרטיה עירונית

הפעלתו של עסק שליבת פעילותו הינה בעלת ביטוי פיזי מובהק ומתקיימת בחלל ייעודי, לדוגמא עסק העוסק בפעילות יצרנית (לדוגמא- מאפיה), או עסק המציע שירות לציבור (לדוגמא – מכבסה), מצריכה את קבלתם של קבוצת אישורים והיתרים, בעיקר מטעם הרשות המקומית בתחומה העסק פועל. הביטוי העיקרי לעמידה בתנאי הרשות הרלוונטית להפעלת העסק היא קבלת – רישיון עסק.

על מנת לזכות ברישיון עסק נדרשים מפעילי העסק לעמוד בתנאי בטיחות, איכות סביבה, בריאות ועוד. עבור תחומי פעילות מסוימים יידרש העסק גם לעמוד בקריטריונים המוכתבים על ידי גופים ממשלתיים (משרד הבריאות לדוגמא). למותר לציין שההתנהלות מול מערכות הביורוקרטיה, הן ברמת הרשות המקומית והן ברמה הממשלתית, שאינן ידועות ביעילות גבוהה, דורשת זמן, סבלנות ומשאבים. עסקים אינטרנטיים לעומת זאת, אשר הפעלתם מצריכה לעתים רק מחשב מהיר וחיבור רחב פס לרשת האינטרנט, פטורים מעול ביורוקרטי זה, גם עסקים אינטרנטיים שפעילותם מצריכה גם חלל משרדי יכולים לצאת לדרך בקלות יתרה באמצעות הפעלת משרד ביתי קטן או שכירת שטח משרדי במבנה אשר בעליו כבר מחזיקים באישורים ובהיתרים הנדרשים.

לסיכום, נאמר כך, על אף השוני המסוים המתקיים בין עסקים אינטרנטיים ובין עסקים רגילים אין בכך משום לומר כי הפעלת עסק אינטרנטי היא קלה יותר או מאתגרת פחות והפעלת עסק אינטרנטי על בסיס הנחת עבודה שונה, עשויה להסתיים בהחלט באכזבה מהירה.

 

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *