הפורמט ידוע, שני אנשים נפגשים בצומת דרכים ויוצאים למסע חייהם.
משחר ההיסטוריה ועד היום, כמעט כל סיפור מוצלח מתחיל בשניים שנפגשים ויוצאים אל העתיד הלא נודע: אדם וחווה, אריק ובנץ, שרלוק וווטסון, סקאלי ומאלדר, ביל גייטס ופול אלן, בן אנד ג'ריס, היולט ופקארד, סיינפלד ולארי דיוויד, סיימון וגרפונקל, וזו רק רשימה חלקית של שותפויות פורצות דרך ששינו את העולם.
במקרה של שותפות מוצלחת, השלם חזק יותר מסך חלקיו.
למה זה ככה? האם זה במקרה? ברור שלא.
הנטייה הטבעית שלנו כבני אדם היא למצוא בן או בת זוג וליצור תא משפחתי. ומה הוא תא משפחתי אם לא עסק? עסק מורכב, שדורש השקעה מרובה כדי להבטיח את הצלחתו והמשכיותו. האמא והאבא הם המנהלים והשותפים בעסק, הילדים עובדים גם הם למען הצלחת העסק מתוך ידיעה שהם עתידים לרשת אותו ומחוייבים לדאוג להרחבתו והצלחתו בעתיד. כולם שותפים לעסק המשפחתי.
גם בעולם העסקים המודרני הצורך במציאת שותף הוא טבעי ולאנשים מסוימים אף הכרחי. לנהל עסק דורש מאמץ עילאי הן בכמות המשימות והן בזמן הנדרש ממך, והעמסת המשא הזה על כתפיך בלבד יכול להוביל לכאב גב רציני. יש גם רגע בחיים שחייבים להבין שלא משנה כמה אתם מוכשרים אתם לא יכולים להיות מומחים בכל אספקט בניהול העסק. ונכון, המון פעמים אנחנו בטוחים שאם אנחנו רוצים שמשהו יעשה כמו שצריך אנחנו חייבים לעשות אותו בעצמנו, אבל לגישה הזאת יש גבול תפוקתי.
כמובן שיש אנשים שניחנו ביכולת לנהל את העסק שלהם לבד ולהצליח אבל יש אנשים שצריכים שותף לדרך, ולמצוא את השותף הנכון לעסק זה לא כזה עסק פשוט.
איך בוחרים שותף?
אז אילו תכונות שותפויות מוצלחות זיהינו אצל הלקוחות שלנו? צמצמנו את זה לשישה קריטריונים עיקריים: אמון ומחויבות, השלמה, אתגר, התאמת מטרות, דרייב, אחריות.
- אמון ומחויבות – למצוא אדם שאפשר לסמוך עליו. לפני שאתם מגיעים להחלטה בעניין שותפות ואתם רוצים להיות בטוחים שהוא אדם מחוייב שאפשר לסמוך עליו, אפשר לערוך בחינה קלה: לתת איזו משימה קטנה, לא משהו ענק או משהו שיגזול מהם יותר מדי זמן, ולבחון את ההתנהלות שלהם במהלך המשימה. שמים לב שהם עומדים ביעדים, לוחות זמנים וכו׳? זה סימן טוב. אפשר ללמוד הרבה על בן אדם מהאינטראקציות האלה ולשים לב לאיזשהו דגל אדום מבחינתכם לפני שאתם מציעים שותפות. לדוגמה, אדם שמבטל פגישות באופן קבע או מבקש לתאם מחדש ברגע האחרון זה דגל אדום.
- השלמה – חפשו אדם עם תכונות אופי משלימות לשלכם. אם נסתכל למעלה על הרשימה של השותפויות האגדיות האלה אנחנו נשים לב שרובן כוללות תכונות אופי משלימות בין שני השותפים. מעבר לכישורים העסקיים שאנחנו דורשים מהשותף כדאי שנחפש מישהו שישלים את מה שחסר בנו. אם לדוגמה, שותף אחד שקט, שמרן ומצוין בעבודת אחד על אחד, ייתכן ותרצו למצוא שותף חברתי יותר וקולני יותר שנהנה מאור הזרקורים ולהיפך. אחד הדברים החשובים ביותר במציאת שותף עסקי הוא שתכונות האופי של השותף יעבדו בסינרגיה עם תכונות האופי שלך. תכונות אופי מולידות סגנון מנהיגותי וכמו שהבנו בבלוג הקודם שלנו – שילוב של כלל סגנוני ההנהגה הוא קריטי להצלחה בעולם העסקי.
- אתגר – למצוא מישהו שיאתגר אתכם. חשוב שהשותף יאתגר אותנו על בסיס יומי להיות טובים יותר ממי שהיינו אתמול. שותף שיאתגר אותנו חשיבתית או יציג לנו גישה שונה להשגת המטרה המשותפת שלנו יכול להציל את העסק. יהיו ימים שתתקלו בקשיים, שותף שיאתגר אותך יכול להוביל לגישות עסקיות שונות ויצירתיות יותר ממה שהיית יכול להעלות לבדך. ללא אדם שיאתגר את צורת החשיבה שלנו לעולם לא נבין אם הגישה שלנו נכונה או לא.
- התאמת מטרות – לשים בעדיפות עליונה התאמה בראייה עסקית. שותפות מוצלחת חייבת לחתור לאותה מטרה משותפת. שותפים חייבים להיות מסונכרנים על המטרה המשותפת, החזון העסקי ואופן ההנהלה. אי התאמה במטרות ייצור בעיות כשתגיעו לשלב ההכרעות בכיוון העסקי ו/או קונפליקטים בזמנים קשים שכל עסק עובר. לדוגמא: אם ברצונך להקים עסק שיתקיים לאורך זמן ואין לך רצון למכור ולעשות אקזיט אלה להמשיך ולהגדיל את העסק בקצב מתון ולנהל אותו כל עוד הוא רווחי? מצוין… אבל אם המטרה של השותף היא לגדול אקספוננציאלית במטרה למכור מהר, אתם לקראת התנגשות חזיתית. חובה לוודא שאתם תואמים מטרות.
- דרייב – למצוא שותף עם דרייב להצלחה שתואם את שלכם. אתה לא רוצה להיות היחיד שעובד עד שעות הלילה המאוחרות, אתה רוצה את השותף שלך לידך. צריך להבחין כאן בין תשוקה לדרייב. תשוקה היא תכונה שאתה רוצה לראות אצל העובדים תחתיך, דרייב להצלחת העסק היא תכונה שאתה רוצה אצל השותף שלך. צריך מנוע חזק כדי לייצר אימפריות שמחזיקות מעמד .
- אחריות – השותף שלכם חייב לקחת אחריות בדיוק כמוכם. סביר להניח שאתם או השותף שלכם תעשו טעויות לאורך הדרך, לכן השותף שלכם חייב להיות אדם שתהיה בו את היושרה לקחת אחריות על אותם טעויות. אדם שלא ימהר להאשים גורמים חיצוניים במקום לקחת את האחריות על עצמו, בדיוק כמוך. כמו בסעיף הראשון של אמון ומחויבות, גם כאן אפשר לערוך בחינה ולבדוק את ההתנהלות – האם הם לוקחים אחריות על השגיאות שלהם ומתקשרים באופן ישר? או שהם מעבירים אחריות הלאה?. לכן, שותף שיש בו את היושרה לקחת אחריות על כלל האספקטים בעסק, בין אם הוא האחראי הישיר או לא, הוא שותף שייקח את העסק קדימה יחד איתכם, באש ובמים.
בואו נבחן כמה מהשותפויות שדיברנו עליהם:
- ללא הדרייב המשותף והבלתי מתפשר של ביל גייטס ופול אלן אולי לא היה לנו היום את מיקרוסופט.
- ללא תכונות האופי המשלימות של סטיב ג'ובס וסטיב ווזניאק ייתכן ולא היה לנו את אפל היום, ואסור לשכוח את האחריות שג'ובס לקח על עצמו לאחר התאונה שווזניאק עבר והמשיך קדימה בכל הכוח.
- ללא ההתאמה והסימביוזה של היולט ופקארד מי יודע איפה היה עולם המחשבים היום.
- ללא האתגרים שג׳ק דורסי הציב לווילאמס וסטון לכו תדעו מה היה יוצא מטוויטר.
- וכמובן, ללא יוצא מן הכלל, כולם נתנו אמון אחד בשני והיו מחוייבים אחד לשני.
לסיכום
שותף נכון יכול לגרום לעסק שלכם להרקיע שחקים. עשו לעצמכם היררכיה ברורה בין אילו מהקריטריונים שציינו חשוב לכם יותר ואז חפשו שותף שישלים את התכונות שחסרות בכם ויעצים את התכונות הקיימות.
זכרו את מילותיו של הנרי פורד:
״ליצור שותפות זו התחלה, לשמור על השותפות זו התקדמות ולעבוד בשותפות זו הצלחה״.
שיהיה בהצלחה!