עסק משפחתי, בין אם הוא קטן או גדול, מנוהל בדרך כלל על ידי עובדים בני אותה המשפחה, למרות שזה לא מחייב שמכלול העובדים יהיו בעלי קרבה משפחתית. כלומר, ישנם עסקים בהם מועסקים עובדים שאינם שייכים למשפחה. בישראל יש לא מעט עסקים משפחתיים במגוון רחב של תחומים, החל מחנויות ועד למשרדי עו"ד. הקמת עסק משפחתי כרוכה לא רק בבירוקרטיה הנלווית לתהליך, אלא שהיא טומנת בחובה יתרונות וחסרונות שונים.
מהם היתרונות בניהול עסק משפחתי?
היתרון הבולט והמשמעותי ביותר שחשוב לציין, הוא הנאמנות לעסק. מאחר ומערכת היחסים בין מנהלי ועובדי החברה אינה מסתכמת בקשר עסקי בלבד, הרי שישנה מחויבות גדולה כמו גם תחושת שייכות ונאמנות כלפי העסק, שכן, כולם משתייכים לאותה המשפחה, והמטרה היא מטרה משותפת. נוסף לכך, נדמה שהמוטיבציה בעסקים משפחתיים גבוהה יותר, זה כנראה בשל העובדה שרווחי העסק נשארים במשפחה, והם עתידים לשמש את כולם. כמו כן, ניכר כי רמת המעורבות של בעלי התפקידים בחברה גבוהה יותר מעסקים שאינם משפחתיים, הן בתהליכי קבלת החלטות והן מבחינת רמת האכפתיות והלויאליות לעסק. אם לא די בכך, הרי שבעסק משפחתי, בני המשפחה כבר מגובשים, כך שהדינמיקה הקבוצתית עשויה להיות טובה כשהעסק עדיין בחיתוליו.
נוסף לכל היתרונות שצוינו לעיל, התקשורת בין עובדי החברה נחשבת לקרובה ופתוחה יותר, שהרי גם אם קיימים הבדלים היררכיים בין התפקידים, השיח בתוך המשפחה הוא שונה מאשר שיח בין עובדים במערכת יחסים עסקית בלבד. תקשורת פתוחה בין העובדים תאפשר לעסק להתייעל ולעבוד על הצד הטוב ביותר, מה שיאפשר לייצר הכנסות גבוהות לטווח הרחוק.
ומה לגבי החסרונות?
לצד מגוון רחב של יתרונות, העסק המשפחתי מכיל גם חסרונות. אחד החסרונות הבולטים, ואולי גם המשמעותיים ביותר, הוא שהעבודה מתערבבת עם החיים האישיים, ואין הכוונה לכך שעובדים מהבית בתום יום העבודה, אלא למצבים בהם ישנם חילוקי דעות מקצועיים במסגרת העסקית, שמובילים לסכסוכים וחיכוכים גם במסגרת המשפחתית. כמו כן, בלא מעט מקרים מגייסים לעסק המשפחתי עובד חדש, בן משפחה, אך ללא ניסיון, השכלה רלוונטית או כישורים מתאימים. נכון, לא קל לסרב לבן משפחה ולמנוע ממנו תעסוקה בעסק המשפחתי, אך לעיתים, דבר זה עשוי להזיק לעסק או לפגוע בהכנסותיו. לצד זה, ניתן לציין גם שבחלק מהמקרים בני המשפחה מתקדמים לתפקידים בכירים בחברה, גם אם אינם מתאימים לכך.
ומה לגבי הגדרת התפקידים והסמכויות בחברה? בהרבה עסקים כולם עושים הכול, כלומר אין חלוקה ברורה וממוקדת של התפקידים והאחריויות, מה שעלול להוביל להתנהלות רעועה ולא מסודרת.
איך ניתן לגשר על הפער?
ניהול העסק המשפחתי חייב להיעשות באופן המיטבי, בשילוב קבלת החלטות מקצועיות, מבלי לערב מטענים רגשיים, כך שראוי ומומלץ להפריד בין העסק לבין החיים האישיים. חשוב לנהל את העסק במקצועיות, לבנות תכנית עסקית, להיעזר במערכת CRM לניהול לקוחות, לבצע מעקב על כל ההוצאות וההכנסות של העסק (תוכלו לעשות זאת בקלות באמצעות הנהלת חשבונות באינטרנט) ולבנות אסטרטגיה שיווקית. כמו כן, תהליך גיוס העובדים חייב להיעשות באופן מושכל תוך התחשבות בכישוריהם של בני המשפחה. הגדירו כל תפקיד, לרבות תחומי האחריות של כל אחד והקפידו לחלק את המשימות בין העובדים הרלוונטיים. מלבד זאת, אפיינו נהלי עבודה מפורשים, לפיהם כולם מחויבים לפעול. ומה עושים כשיש חילוקי דעות מקצועיות? ניתן להעסיק מגשר שיסייע ליישב את הסכסוך ולתווך בין בני המשפחה שהסתכסכו או לחלופין, להעסיק יועץ עסקי שיסייע לכם לקבל החלטות עסקיות ויעניק לכם מגוון כלים לניהול עסק יעיל.
קבלת החלטות שאינה מקצועית או עניינית עלולה לסכן את העסק או אפילו לפגוע בהכנסותיו, לכן חשוב לבצע החלטות נבונות ולחשוב על טובת העסק כמו גם על דרכים להגשמת החזון והמטרה שלשמה הוקם. לעסק משפחתי יש יתרונות וחסרונות, אך בסופו של דבר מדובר בצעד שעשוי לאפשר למשפחה לבסס את עצמה, כמובן כל עוד תנהלו אותו באופן נכון, מקצועי וממוקד.