זמן הוא משאב יקר וחשוב, במיוחד כשמדובר בעבודה או בעסק שלכם, ולכן צריך לעבוד איתו נכון. כדי להבין איך עושים את זה, חשוב להכיר את המונח 'ניהול זמן' ואת הכללים והעקרונות לניהול זמן. במאמר הבא ריכזנו לכם את המידע החשוב בנוגע לניהול זמן: מה זה, למה הוא חשוב, ואיך תוכלו לעשות את זה כמו שצריך?
מה זה בכלל ניהול זמן?
ניהול זמן הוא למעשה תהליך ארגון הזמן שלכם והחלוקה שלו בין המשימות והפעילויות השונות שאתם צריכים לבצע, ובמקרה הספציפי שלנו – בעבודה. ניהול הזמן מצריך תכנון הן ברמה הכללית יותר של יום העבודה, ואף ברזולוציות נמוכות יותר, למשל מה עושים בדיוק בכל משימה שהקציתם לה זמן. בשורה התחתונה, ניהול זמן מאפשר לכם לעבוד חכם בזמן הקצוב שיש לכם, ולעשות דברים על הצד הטוב ביותר גם כשהזמן קצר והמלאכה מרובה.
ניהול זמן נכון – למה זה כל כך חשוב?
לפי שנבין איך מנהלים את הזמן כמו שצריך, חשוב שנדבר על החשיבות של ניהול זמן נכון:
· פחות לחץ – בעזרת ניהול זמן אתם מאפשרים לעצמכם לסיים את יום העבודה בנחת, ולחזור לחיים הפרטיים שלכם בלי לחץ משמעותי שנשאר מיום העבודה.
· פרודוקטיביות גבוהה – ברגע שאתם מתכננים נכון את הזמן ואת המשימות שלכם, אתם יכולים לבצע אותן כמו שצריך, להספיק יותר ויותר מהן ואפילו להגיע למשימות שלא חשבתם שתספיקו לבצע.
· שיפור המוניטין – ברגע שאתם מאורגנים, מתוכננים ועומדים במטרות מול הקולגות או הלקוחות – אתם משפרים את המוניטין שלכם פלאים.
לא מנהלים את הזמן שלכם נכון? זה מה שעשוי לקרות:
· עבודה איכותית פחות – כשעובדים תחת לחץ, העבודה מתבצעת באופן פחות יסודי וטוב, מכיוון שהזמן המועט שיש לא מאפשר להתמקד ולהיות מדויקים.
· כיבוי שרפות – ברגע שהזמן מתוכנן באופן לקוי דברים חשובים עלולים להתפספס, מה שיכול לגרום לטעויות כאלה ואחרות שימנעו מכם להתקדם הלאה.
· פספוס דד-ליינים – דד-ליינים מאפשרים ניהול תקין של העבודה, וכמובן שיש להם חשיבות בלתי מבוטלת מבחינת המוניטין שלכם – לכן, לא כדאי לכם לפספס אותם.
עקרונות לניהול זמן נכון
הגדרת מטרה ברורה
העיקרון החשוב ביותר בהצבת מטרות הוא הדיוק. כלומר, אתם צריכים להבין בדיוק מה אתם רוצים להשיג ומהו היעד למטרה. כך למשל, זה יכול להיות סיום ביצוע דו"ח בעבודה עד סוף השבוע, קיום שיחות משוב עם כל העובדים בתוך השבוע השני לחודש, וכך הלאה.
להתחיל בדברים החשובים
כולנו נוטים להתחיל במשימות הקלות או כאלה שאנחנו מעדיפים להתעסק בהן, ומזיזים הצידה את האחרות – גם אם הן חשובות במיוחד. לכן, חשוב לתעדף את המשימות על פי החשיבות שלהן ולא לפי הקושי שלהן, כדי לוודא שהן אכן מתבצעות בזמן ועל הצד הטוב ביותר.
לא מוותרים על מה שפחות חשוב
כשמדובר במשימות עם חשיבות משנית, תוכלו להעביר אותן לחלונות זמן אחרים או להאציל סמכויות ולתת למישהו אחר לבצע אותן, גם אם הוא פחות ותיק ומנוסה מכם. האצלת סמכויות מאפשרת לכם להתמקד בדברים החשובים, ולהתמודד עם ריבוי משימות בין השאר.
הקצאת זמנים למשימות ולהפסקות
זמן למשימה נקבע על פי המורכבות שלה ורמת ההשקעה שצריך כדי לבצע אותה, תוך כדי התחשבות בניסיון העבר שלכם עם משימות דומות – כלומר, כמה זמן לקח לכם למלא אותה בעבר. כך, תוכלו ממש למדוד זמנים לכל משימה שאתם עושים (בחלק מהתוכנות יש אפשרות לעשות זאת).
ובתוך כל זאת, אנחנו ממליצים לכם להיות ריאליים ולקחת בחשבון הפסקות, שיחות טלפון, ישיבות ועוד דברים שמצריכים קשב ותשומת לב וגורמים לכם לעצור את העבודה.
לעשות הכול לבד
אם יש לכם אפשרות להאציל סמכויות במקרים מסוימים ולתת לאדם אחר, לשירות חיצוני או מיקור חוץ לעשות משימה כלשהי, זה ללא ספק יכול לסייע לכם לנהל את הזמן שלכם טוב יותר ולפנות לדברים אחרים, חשובים יותר. נוסף על כך, חשוב לזכור שיש היום מגוון תוכנות שיכולות לסייע לכם לנהל את עצמכם ביעילות רבה. כך למשל, תוכנה לניהול עסק מאפשרת לכם לעקוב אחרי פרמטרים רבים הקשורים לעסק, כלים לניהולו ופיצ'רים נוספים, שיסייעו לכם להיות יעילים ומאורגנים יותר ולחסוך זמן.
חשוב לדעת שגם תוכנה לניהול זמן תוכל לסייע לכם לתכנן את המשימות שלכם, לתעדף ולנהל את הלו"ז באופן שיאפשר לכם לעמוד במשימות שלכם בזמן המוקצב. שעון הנוכחות של iCount הוא כלי חשוב מאוד שיעזור לדאוג שכל משימות מתבצעות בזמן. תוכלו לנהל את זמן העבודה של העובדים במכל מקום, בכל זמן ובכל סוג של חוזה העסקה – בין אם שכיר או פרילנסר. שעון הנוכחות מתאים לכל עסק, מעוסק פטור ועד לחברה בע"מ. מדובר בממשק קל ונוח לתפעול באמצעות אפליקציה ייעודית, המספקת מידע מקיף על כל ניהול הזמן של העסק. פיצ'ר נוסף של שעון הנוכחות הוא לתרגם את זמן העבודה לחשבוניות מדויקות ללקוח פר משימה או פרויקט. כך שאין צורך לעשות את הכול לבד – אפשר להיעזר בכלים חכמים ומתקדמים שיעשו בשבילכם את העבודה.
טעויות נפוצות בניהול זמן
בזבוז זמן
בזמן העבודה דאגו להרחיק מסיחים שפוגעים בריכוז ובפרודוקטיביות שלכם כמו רשתות חברתיות, וואטסאפ וכו' ותחזרו אליהם בזמן ההפסקה.
ויתור על זמן מנוחה או שינה
הביצועים במצב של עייפות וחוסר ריכוז הנגרמים מחוסר מנוחה הם לקויים, והתוצאות יכולות להיראות בהתאם. אל תוותרו על זמן השינה שלכם ותצאו להפסקות גם אם אתם עמוסים – הבריאות שלכם חשובה יותר, ורק טוב ייצא מעבודה הנעשית בריכוז.
הערכת זמנים לא נכונה
ככלל, כדאי תמיד להקצות טיפה יותר זמן ממה שנדרש למשימה או לפיתוח, כולל זמן בלת"מים לטיפול בתקלות, מאשר ללחוץ את עצמכם בזמן ולהקציב למשימה מעט זמן. כך הלו"ז שלכם יכול לקרוס ויחולו עיכובים במשימות נוספות.
לסיכום
אין ספק שניהול זמן הוא משימה בפני עצמה, אך אם תקדישו לה זמן התוצאות לא יאחרו לבוא – פרודוקטיביות גבוהה יותר, הורדת לחץ וסטרס ויכולת ביצוע איכותית יותר. בהצלחה!