שיתופי פעולה עסקיים: המדריך המלא

שיתופי פעולה

ההיסטוריה מראה לנו שבהרבה מאוד מקרים, שיתופי פעולה עסקיים בין עסקים שונים יכולים להיות X פקטור רציני ולתת לכל עסק דחיפה בריאה. אם גם לכם יש עסק בישראל, ובמיוחד אם אתם מחפשים את הדרך לדחוף אותו קדימה, יכול מאוד להיות ששיתוף פעולה עסקי זה בדיוק מה שאתם צריכים. בואו ננסה להבין מהו בכלל שיתוף פעולה עסקי, למה זה טוב ואיך עושים את זה כמו שצריך. בהצלחה!

מהו שיתוף פעולה עסקי?

ההגדרה של שיתוף פעולה עסקי הוא חיבור כלשהו בין שני עסקים לצורך הגשמת אינטרסים משותפים. באופן טבעי למדי, שיתופי פעולה כאלו נעשים לרוב בין שני עסקים שפועלים בתחומים דומים, משיקים או אפילו זהים, אך זה כמובן לא מחייב ואם יש רעיון לשיתוף פעולה מוצלח, אין הכרח שיהיו שני עסקים מאותו התחום. שיתופי פעולה יכולים לעזור לקדם את שני העסקים באופן הדדי. כלומר, שיתוף הפעולה עתיד לסייע לכל עסק לצמוח באופן אישי דרך החיבור המשותף.

שיתופי פעולה עסקיים: למה זה טוב?

לשיתופי פעולה עסקיים יש יתרונות רבים שכדאי להכיר:

התפתחות אישית ומקצועית

שיתוף פעולה עסקי הוא בראש ובראשונה הזדמנות חדשה. כלומר, הוא מאפשר לכל עסק לצאת מאזור הנוחות שלו, להגדיל את תחומי העיסוק שלו ולהגיע לקהלים שלא הכירו אותו לפני. בשיתופי פעולה עסקיים אנו מכירים אנשים חדשים, לומדים שיטות עבודה שונות, מקבלים הצצה למקומות שבהם יש תהליכים שעובדים אחרת ובעצם זוכים לסוג של ליד חדש, שאולי יעזור לקחת את העסק שלנו לשלב הבא.

מגדילים את קהל היעד שלנו

אין ספק שזהו אחד היתרונות הגדולים ביותר של שיתופי פעולה עסקיים. שיתוף הפעולה מאפשר לכל אחד מהצדדים להגיע לקהל יעד חדש בלי להשקיע מאמץ מיוחד. כלומר – מצד אחד אנו יכולים להגיע באופן ישיר אל קהל הלקוחות של העסק שאיתו אנו משתפים פעולה, מצד שני אנו מאפשרים את אותו הדבר בדיוק גם לצד השני. כמובן שאם נשכיל להשתמש ביתרון הזה כמו שצריך, יכול מאוד להיות שגם לאחר שיתוף פעולה אותם הלקוחות יישארו נאמנים לנו וימשיכו לצרוך את השירותים או המוצרים שאנו מציעים.

שיתוף פעולה כלכלי

לרוב המהות של שיתופי פעולה בין עסקים היא מהות כלכלית. כלומר, יש מצבים שבהם עסק מסוים לא יוכל לממן צעד כלשהו בעצמו באופן מלא, אך בעזרת עסק אחר (שגם הוא נמצא באותה העמדה), בהחלט יהיה אפשר להוציא את המהלך המסוים לפועל. זה יכול להיות קמפיין משותף, רכישה של מקום חדש, השקעה באפיקים מסוימים כאלו ואחרים וכן הלאה.

שיתוף פעולה בין חברות מתחרות

שיתופי פעולה עסקיים יכולים להיעשות בין שתי חברות הפועלות בתחומים דומים או משיקים, כמו למשל חברה לבנייה מטבחים המשתפת פעולה עם מותג של מוצרי מזון. במצבים האלה שיתוף הפעולה הוא טבעי למדי ולרוב תהיה כדאית ומשתלמת. אך יש מצבים שבהם שיתוף הפעולה נעשה בין חברות מתחרות, מצב כזה מכונה Co-opetition. אף על פי ששיתוף פעולה שכזה נשמע מאתגר ואפילו לא כדאי, תתפלאו לגלות ששיתוף פעולה כזה יכול להיות החלטה עסקית משתלמת.

למה כן לעשות שיתוף פעולה עם מתחרים?

חברות מתחרות לא חייבות בהכרח לפעול באותה הנישה. זאת אומרת, הן יכולות לפעול באותו תחום עסקי אך לפעול בנישות שונות (למשל חברות בתחום עסקי המזון, כשחברה אחת מייצרת מוצרי החלב וחברה שנייה מציירת קופסאות שימורים), ולכן הן פונות לקהלי יעד שונים. שיתוף פעולה עסקי בין מתחרות יכול לעזור לכל חברה להגדיל את החשיפה ולהגיע ללקוחות פוטנציאליים שהיא בדרך כלל לא פונה אליהם. בתרחיש אחר, יכול להיות שמדובר בשתי חברות הפועלות באותה הנישה באותו תחום עסקי (שתי חברות המציירות מוצרי החלב), שרוצות להתחרות יחד בחברה אחרת באותו התחום. כך הן יכולות לדחוק חברה אחת מטה, בעוד שמותג שלהן עולה.
שיתופי פעולה מסוג זה יכולים להגדיל את המשאבים של שתי החברות, בין אם פועלות בנישות שונות או בין אם באותה הנישה, להבטיח צמיחה שלהן ושימורן רלוונטיות ואף ליצור כוח שיווקי וכלכלי חזק יותר.

למה לא לעשות שיתוף פעולה עם מתחרים?

מנגד, ייתכן ששיתוף פעולה כזה לא יהיה כדאי. ישנן כמה נקודות חשוב לשים אליהן לב לפני תחילת שיתוף הפעולה:
קבלת ערך – שיתוף פעולה בין מתחרות יהיה רלוונטי כאשר שני הצדדים מקבלים מהשיתוף ערך רב. אם צד אחד יקבל ערך והשני לא, שיתוף הפעולה יכול להיות לא כדאי.
סודות המקצוע – לרוב בשיתוף פעולה עסקי יש צורך בחשיפת סודות עסקיים. כדאי לחשוב מהו המידע שחייב לשתף בו את "האויב" העסקי שלנו, אם בכלל – שכן שיתוף הפעולה הוא זמני והסודות העסקיים יישארו אצלו תמיד.
כדאיות כלכלית – חשוב להביא בחשבון את הכדאיות הכלכלית של שיתוף הפעולה. אם השיקולים הכלכליים לא עולים בקנה אחד עם המטרות של שיתוף הפעולה, שווה לשקול מחדש אם ההחלטה נכונה לחברה.

טיפים לשיתופי פעולה עסקיים מוצלחים

אם גם אתם סקרנים לגבי האפשרות של שיתוף פעולה עסקי פורה עם עסק אחר, הינה כמה טיפים מנצחים שבהחלט כדאי להביא בחשבון:

לבחור שותף נכון

נכון, לא תמיד מדובר בשיתוף פעולה ארוך טווח, אבל גם כשמדובר בפרויקטים קצרים יחסית, הבחירה בשותף המתאים היא בלי ספק הבחירה החשובה ביותר. חשוב לבחור בעסק שלו זיקה ברורה לפעילות העסק שלנו, אך עם זאת לזכור שאפשר לייצר קשר לוגי בדרכים שונות ומגוונות. כמובן שחשוב לבחור בעסק רציני ויציב, שיש לעסק שלכם חיבור טוב וראיית עולם דומה פחות או יותר לשלו.

תיאום ציפיות

כדי ששיתוף פעולה יהיה מוצלח, חייבים להגדיר בצורה ברורה וכתובה את גבולות האחריות והתפקיד של כל צד. כלומר מהי האחריות של כל אחד בשיתוף הפעולה, ורצוי לעגן הכול בלוחות זמנים ברורים ואפילו בחוזה כתוב. באופן הזה כל אחד מבין מהי האחריות שלו ואפשר להבין בדיוק מה המטרות והציפיות שלנו משיתוף הפעולה.

פולו אפ

חשוב להיות תמיד עם היד על הדופק. לקוחות חדשים פנו והביעו התעניינות בעקבות שיתוף הפעולה? עובדים של אחד הצדדים חשבו על רעיון יוצא דופן בעקבותיו? שיתוף הפעולה יצר משהו חדש שמצריך התייחסות? חשוב לתת את הדעת על כל הדברים האלה ולוודא שממשיכים לתחזק את החיבור גם לאחר המהלך הראשוני.

סיכום

חשוב לעשות שיתופי פעולה עסקיים באופן מושכל ולאחר תהליך חשיבה ארוך. ככלל כאשר זה נעשה באופן הזה – שיתופי פעולה עסקיים הם הזדמנות של ממש לצמיחה ולפריצה קדימה. אם אתם מחפשים דרך לצמוח ולרענן את הפעילות העסקית, כדאי מאוד לשקול שיתוף פעולה.

רוצים לקרוא עוד על נושאים שונים מעולם העסקים? היכנסו עכשיו לבלוג וקראו עוד על איזון בין חיי העבודה לחיים הפרטיים, פתרונות סליקה מתקדמים, פתיחת עוסק מורשה, פתיחת עוסק פטור, תכנון מס נכון ועוד!

לא הצטרפת עדיין?
עוד באותו נושא
איך פותחים חנות אינטרנטית ב-12 שלבים?
מס שלילי – מי זכאי למס הכנסה שלילי?
תוכנה לניהול עסק – הכל במקום אחד
חוק המזומן החדש
מענק עבודה לעצמאים – כל מה שחשוב לדעת
כל מה שצריך לדעת על טופס 1514
המדריך המלא להכנת תוכנית עסקית + דוגמאות
פייפאל: איך זה באמת עובד ומה חשוב לדעת?
שיווק שותפים: מה זה והאם אפשר לייצר ממנו הכנסה פסיבית?
תזכורת לגביית תשלום
הצהרת עוסק פטור במספר צעדים פשוטים – המדריך המלא
דוח שנתי לעוסק פטור: כל הליך הגשת הדוח שלב אחרי שלב
תקן EMV – מהו ואיך הוא משפיע עליכם ועל העסק שלכם?
הקמת מועדון לקוחות רווחי בכמה שלבים קצרים
איי איי AI: איך כלי AI יכולים לסייע לעסק שלכם
פיצ׳רים נבחרים שלנו
eCommerce-menu

הפקה אוטומטית של מסמכים

Frame 7307 (3)

הקמה ו/או חיבור מסוף סליקה

Frame 7307

קופה רושמת לחנות הפיזית שלך

kava-menu

דרך האשראי או חשבון הבנק

CRM-menu

ניהול לקוחות, עובדים ומטלות

project-menu

לשלוט בתקציב של כל פרויקט

time-menu

הזמן שלך מתורגם לחשבונית

stock-menu

הקמה ו/או חיבור מסוף סליקה

doc-menu

לתעד את הוצאות העסק בקלות

tazrim-menu

לצפות את תזרים המזומנים שלך

Frame 7307

תזכורות תשלום ללקוחות

API-menu

לחבר את המערכת שלנו לשלך

אולי יעניין אותך
freelance-icon

ההמלצה שלנו לעסק שלך

ecommerce-icon

איקומרס ומכירת מוצרים

פתיחת עסק חדש
שירות הקמה וליווי עסק יד ביד
45 ימי ניסיון חינם
מחכים לך כאן

סליקת כרטיסי אשראי

חיבור למסוף סליקה קיים או הקמת מסוף חדש. עבור מסוף הסליקה של iCount, התשלום החודשי יהיה 30 ש"ח בחודש

שמירת כרטיסי אשראי

פיצ'ר שמירת כרטיסי האשראי מעניק לך אחסון מוצפן ומאובטח של פרטי האשראי של הלקוחות. כך שברגע שצריך לחייב, הכל כבר זמין לך.
₪20 לחודש

חיבור אתר מכירות

התחברות מהירה לפלטפורמות המסחר המובילות בעולם על מנת להפיק חשבוניות וקבלות באופן אוטומטי – בכל רכישה בחנות שלך.
₪20 לחודש לחיבור בודד
Shopify, Wix, Etsy

חיבור WooCommerce

התחברות מהירה לפלטפורמת המסחר המובילה על מנת להפיק חשבוניות וקבלות באופן אוטומטי – בכל רכישה בחנות שלך.
₪175 תשלום חד פעמי

חיבור מג’נטו

התחברות מהירה לפלטפורמת המסחר המובילה על מנת להפיק חשבוניות וקבלות באופן אוטומטי – בכל רכישה בחנות שלך.
₪60 לחודש

הוראות קבע

הפיצ'ר שיאפשר לך וללקוחות להקים הוראת קבע בנקאית או באשראי בשביל להפוך את הגבייה לאוטומטית. בשביל להפעיל את פיצ’ר הוראות הקבע באשראי חובה להפעיל גם מודל סליקת אשראי ושמירת אשראי.
₪30 לחודש
+ 22 אג' לכל ניסיון חיוב

מה קורה קוקי?

האתר שלנו משתמש בקובצי Cookie בשביל לשפר את חווית הגלישה שלך ולהתאים לך תכנים פרסומיים, והמשך הגלישה בו מהווה הסכמה לשימוש בקובצי Cookie. ניתן לבטל את ה-Cookies שלנו דרך הגדרות הדפדפן שלך. גלישה נעימה 🙂

45 ימי ניסיון חינם מתחילים
בהקמת חשבון :)