השנה היא 2004 ,אני בסופ״ש בבית, ואני יושב לצפות בעוד פרק בתוכנית ״המתמחה״ של נשיא ארה"ב לעתיד.
למי שלא מכיר, דונאלד טראמפ הנחה והפיק תוכנית ריאליטי שבה הוא הבוס (כמובן…) ו-16 מתמחים מתחרים ביניהם במגוון משימות במטרה לזכות בפרס הגדול. הפרס למנצח – עבודה ניהולית בכירה באחת מהחברות של דונאלד טראמפ. כמובן שהרגע הגורלי והמותח ביותר קורה בסוף כל פרק סביב שולחן הדיונים, כאשר דונאלד טראמפ, לאחר שעבר על מה שהתרחש במשימות והתייעץ עם היועצים שלו, אומר למתמודד הגרוע ביותר את צמד המילים האלמותי:
You’re fired!
אז נכון שזה רגע טלוויזיוני בדוי ומתוסרט למען מיקסום דרמתי ומשיכת צופים, אבל הוא נחקק אצלי בתודעה כרגע מכונן ואני אסביר:
- הבנתי כמה העולם העסקי אכזרי ושמתי לעצמי כמטרה לרכוש כמה שיותר מיומנויות בכדי להבטיח את ההצלחה שלי.
- היה לי קשה לצפות בהשפלה שכל מתמודד עבר, לא בגלל שהוא פוטר (זה קורה גם לטובים ביותר) אלה בגלל הפומביות של המעמד. בפריים טיים מול כל אמריקה!
- הייתי המום מהקלות שבה מפטרים אנשים ובזלזול שהביעו כלפי כל מפוטר לאחר מכן. אז נכון, זה טלוויזיה, אבל זה מבוסס על איזושהי מציאות.
- תהיתי האם גם בעולם האמיתי זה ככה? אם לא, אז איך זה? ואם כן, אני אנהג אחרת.
אז קאט ל-15 עונות קדימה ודונאלד טראמפ הוא הנשיא של העולם המערבי, אני בעל עסק מכובד ואנחנו חיים באחת התקופות ההזויות שהאנושות ידעה מאז שהרדיו הפך למוצר ביתי. וירוס הקורונה פרץ לחיינו כמו רעם ביום בהיר ולצערי לאף אחד הייתה את היכולת להתכונן אליו ובטח לא לנבא אותו (חוץ מביל גייטס הגאון ב2015 .הנה הלינק להרצאה שהוא נתן ב-TED. לחץ כאן)
המציאות החדשה שנוצרה הכריחה אותנו, בעלי העסקים, להתמודד עם שאלות והחלטות שלא היינו צריכים להתמודד איתן מקודם. אחת ההחלטות הקשות והנפוצות היום היא הוצאת עובדים לחופשה ללא תשלום (חל״ת) או פיטורים.
לאור העובדה שאני כאדם נוטה לחשיבה חיובית ופרודוקטיבית, תהיתי לעצמי, אולי המציאות החדשה שנוצרה כאן נותנת לכמה מבעלי העסקים פה בעצם סוג של הזדמנות לארגון מחדש ועשיית סדר בעסק. בעצם להגיע להבנה עמוקה יותר של מבנה החברה ובחיוניות של כל
עובד/ת ועובד/ת.
בלי קשר למגיפת הקורונה פיטורי עובדים הינה מטלה קשה מאד ואף מעסיק לא רוצה למצוא את עצמו במעמד הזה. הכרתי כמה בעלי עסקים שההתמודדות כל כך קשה להם שהם לפעמים דוחים פיטורי עובדים מחוסר היכולת להתמודד עם עצם הפעולה.
ישנן מספר נקודות שבעיניי כדאי לקחת בחשבון לפני פיטורים או הוצאת עובד/ת לחל״ת.
שמירה על פרטיות
חשוב בעיני שהודעת הפיטורים או ההוצאה לחל״ת תעשה בדרך שמכבדת את פרטיות העובד/ת. עדיף לא לנהל את השיחה מול עובדים אחרים. העיקרון הזה תקף בעיקר במקרים של פיטורים ובכך למנוע רכילויות מיותרות בקרב שאר עובדי החברה. תבחרו מקום שקט, בטוח, עדיף נייטרלי ומסביר פנים שתוכלו לשבת ולנהל את השיחה הקשה באופן מכבד, תוך שמירה על דיבור נעים אך מקצועי.
חמלה
אף אחד לא מרגיש בנוח בשיחת פיטורים אז כשהצד המפטר משתמש בחמלה, זה מקל על הבשורה מהצד של המפוטר. היו רגועים בזמן השיחה וכך גם הצד השני יהיה רגוע בזמן הקבלה. נסו לגלות הבנה מצדכם בנוגע למשמעות הפיטורים או החל״ת ולכל המשתמע מכך. מצד שני גם חשוב ״לא לצפות הכל בסוכר״. כולנו אנשים בוגרים ומבינים את המשמעות של כל זה. עם כל מה שנאמר כאן למעלה, עדיין הכי חשוב זה להיות ענייני, לא לגרור מדי את השיחה ולוודא שהמסר עבר. אנחנו עדיין ביחסי עובד-מעביד.
לתת דגש חיובי
כאן זה מתחלק לשניים: פיטורים וחופשה ללא תשלום (חל״ת).
פיטורים
ברוב המקרים, מי שעומד בפני פיטורים כבר מרגיש את זה בא ולא יהיה כל כך מופתע. רובם גם יבינו שזו ההחלטה הנכונה לשני הצדדים. אפשר, בסיטואציה כזאת, לנסות ולגרום לעובד/ת להבין שהם יכולים, ואפילו יהיו מאושרים יותר אם יעברו לעבודה שתתן להם את ההזדמנות להשתמש בארגז הכלים שלהם באופן יותר ממצה.
חופשה ללא תשלום (חל״ת)
בהוצאת עובד/ת לחל״ת חשוב לתת לעובד/ת את הביטחון שברגע שניתן יהיה לחזור לעבודה,יהיה להם מקום מובטח ובטוח לחזור אליו. בעצם לתת להם תחושת תקווה ואת ההרגשה שהם חלק בלתי נפרד מהחברה.
עזרה ומוכנות מנהלתית
חשוב שתהיו מוכנים ברמה המנהלתית בכל הנוגע למסמכים הנדרשים. ליצור את המצב שהעובד/ת יהיו מצוידים במסמכים המחויבים על פי חוק מצדכם וככה להקל על העובד/ת בהתמודדות שלהם מול רשויות המסים וכו. במידה והעובד/ת יזדקקו לעזרה מול הרשויות נסו להיות קשובים לבעיות שלהם ולעזור כמה שאתם יכולים.
לוודא שיש הבנה
לאחר שכל מה שהיה צריך להאמר בשיחה נאמר, תוודאו שהעובד/ת מבינים את כל מה שנאמר במהלך השיחה. תוודאו שהם מבינים את מצבם מול החברה, שהם יודעים כיצד עליהם לפעול מול הרשויות ושהם מבינים את מה שהוצע וניתן להם. זה בעצם סוג של סיכום פגישה והזדמנות לוודא שלא פספסתם כלום.
אבטחת מידע
הצורך באבטחת מידע הוא הכרחי! תגנו על העסק שלכם.
זה נושא מאד רגיש אצלי ושמעתי על הרבה מקרים שבהם לא טיפלו בו כמו שצריך. כבר ראיתי המון מקרים של עובדים שפוטרו ועזבו עם כרטיס אלקטרוני או נותרו עם היכולת לגשת אל מערכות החברה.אסור לתת לזה לקרות.
מיד בתום שיחת הפיטורים או החל״ת יש לשנות את ססמאות הכניסה של אותם עובדים במערכות הממוחשבות של החברה. יש להחתים את העובד שפוטר על טופס הסכמה האוסר עליו להעביר מידע בנוגע לחברה. יש לוודא שהעובד החזיר את המפתח או הכרטיס האלקטרוני במידה וניתן לו.
לסיכום, רובנו נצטרך לעמוד בפני הסיטואציה הזו וחשוב לעשות את זה כמו שצריך. בדרך כלל היינו מציעים להיפרד בלחיצת ידיים אבל בתקופה הקרובה, עדיף להימנע.
אז רק חייכו אליהם ואחלו להם בהצלחה.
בהצלחה לכולנו בימים קשים אלה, ובכלל.