ניהול עסק זו משימה מורכבת למדי, כזו המצריכה ניהול שוטף של עשרות משימות בו זמנית. יחד עם זאת, העיקרון הבסיסי של הצלחה בעסקים הוא פשוט ואומר שאם עסק מצליח להכניס יותר ממה שהוא מוציא, מדובר בעסק מצליח. בעניין הזה יש מושג חשוב ביותר שלא הרבה מכירים שנקרא רווח תפעולי, ואם שקלת להקים עסק בקרוב – כדאי להכיר אותו. אז במה מדובר ומה המשמעות של המושג במובן העסקי הרחב?
מהו רווח תפעולי?
הרווח התפעולי הוא למעשה הרווח מההכנסות השוטפות של העסק. החשיבות של הרווח הזה היא משמעותית מפני שהרווח בעצם משקף האם העסק מצליח להתקיים ולהרוויח מהפעילות השוטפת. הרווח התפעולי מתקבל לאחר הפחתה של הוצאות התפעול מהרווח הגולמי (כלומר הרווח לאחר ניכוי עלויות המכר). הוצאות התפעול הן למעשה ההוצאות השוטפות של העסק הכוללות בין היתר הוצאות של שיווק ומכירה, הוצאת הנהלה והוצאות כלליות, הוצאות מחקר ופיתוח ועוד. לצורך העניין – אם מסעדה הוציאה בחודש מסוים 100,000 ש״ח על פרסום, קניית חומרי גלם, תשלום לעובדים ולהנהלת חשבונות וכדומה, והכניסה באותו החודש 200,000 ש״ח – הרווח התפעולי שלה מסתכם ב-100,000 ש״ח.
אילו הוצאות נכללות ברווח התפעולי?
כפי שציינו, הרווח התפעולי מחושב לאחר הפחתת הוצאות התפעול הנוגעות לשיווק ומכירה, הנהלה והוצאות כלליות, מחקר ופיתוח לעסק וכן הלאה. אך יש הוצאות אחרות שלא נופלות תחת הקטגוריה של הוצאה תפעולית, והן לא נכללות בחישוב הרווח התפעולי אלא בסוגי רווח אחרים. לדוגמא:
הוצאות מימון והחזרי הלוואות
הוצאות הנוגעות להלוואות ומימון למטרות שונות בעסק: קניית רכב, שכירות, תקציבי פיתוח וכן הלאה.
דיבידנדים
הוצאות הנוגעות לחלוקת דיבידנדים מרווחי החברה בחודש מסוים.
הוצאות מיוחדות אחרות שאינן קשורות למהלך העסקים הרגיל
כל הוצאה חריגה ומיוחדת שלא נחשבת להוצאה רגילה ושוטפת של העסק.
מהו דו"ח רווח והפסד?
דו״ח רווח והפסד הוא דו״ח המסכם את התוצאות הכספיות של עסק או חברה בפרק זמן מסוים (לרוב מפיקים את הדו״ח לתקופת זמן של רבעון או שנה). דו״ח רווח והפסד כולל פירוט של ההכנסות, ההוצאות והרווחים וההפסדים שנרשמו בעסק בתקופה המדווחת. במסגרת דו״ח רווח והפסד מקובל הרבה פעמים לערוך השוואה עם הדו״ח של השנה שעברה וכן של השנה שקדמה לה. אופן הצגת הדו״ח והפרטים בו מפורטים בתקנים חשבונאיים בהתאם לאופי הספציפי של כל עסק, ולרוב הוא יוצג בסכמה רב-שלבית המאפשרת למי שמעיין בו לנתח לעומק את מקורות הרווח של החברה. המטרה של דו״ח רווח והפסד לרוב היא לייעל את הפעילות העסקית של החברה דרך צמצום עלויות או בחינת אפיקי הכנסה שונים, וכן בחינת כדאיות של מהלכים כגון רכישה, השקעה, מיזוג עם חברות אחרות וכן הלאה.
חישוב שיעור רווח תפעולי
חישוב הרווח התפעולי הוא פשוט למדי. כל מה שצריך זה לחשב את ההכנסות בפרק זמן נתון, להפחית מהן את סכום ההוצאות התפעוליות השונות (אלו שפרטנו לעיל) וכך נקבל את הרווח התפעולי.
סוגי רווחים נוספים
- רווח גולמי: הרווח הגולמי הוא הרווח המתקבל לאחר ניכוי עלויות המכר. זהו בעצם הרווח מפעילות הליבה של העסק ועל כן ככל שהוא גבוה יותר ביחס להוצאות. משמעות הדבר שהעסק מתנהל בצורה יעילה ושניתן להשקיע חזרה פנימה בעסק. למשל אם עסק הוציא 100,000 שקלים בייצור מוצרים ומכר אותם ב-400,000 אלף, הרווח הגולמי הוא 300,000 ש״ח.
2. רווח תפעולי לאחר הוצאות מימון: כפי שציינו, הלוואות ומסלולי מימון אינם נחשבים מבחינה טכנית להוצאות תפעוליות של עסק. הרווח התפעולי לאחר הוצאות מימון למעשה מחשיב את ההוצאות הללו, כולל ריביות והפרשי הצמדה במסגרת ההחזר. הנתון החשוב הזה נותן אינדיקציה טובה לניהול תזרים המזומנים של עסק.
3. רווח נקי לפני מס: זהו הרווח התפעול הנקי לפני חישוב המס, על פיו למעשה מחשבים את שיעור המס שיש לשלם. כלומר לאחר חישוב ההוצאות התפעוליות מחשבים גם הוצאות נוספות של העסק שאינן נחשבות להוצאות תפעוליות, ומגיעים לסכום שהוא למעשה הרווח הנקי שממנו ייגזר סכום המיסים לתשלום.
4. רווח נקי: לאחר תשלום המיסים יישאר העסק עם סכום מסוים ביד וזהו למעשה הסכום הסופי של הרווח אחרי ניכוי כל ההוצאות השונות – הוצאות תפעוליות, הוצאות בקטגוריות אחרות וכן תשלומי מס. זהו למעשה הרווח הנקי של העסק שנשאר בתוך בית העסק.
לסיכום
רווח תפעולי ומושגים אחרים כמו דו״ח רווח והפסד, רווח גולמי, רווח נקי ועוד – כל אלו הם מושגים וכלים המשרתים את העסק בניהול החשבונאי שלו. הם חשובים לא רק במובן של התנהלות תקינה ושקופה אל מול רשויות המס, אלא גם בשביל ניהול תקין של העסק ומעקב אחרי הכדאיות והצמיחה שלו. בעלי ובעלות עסקים רבים כלל לא מכירים את המושגים הללו מפני שהם נעזרים ברואי חשבון או יועצי מס, אבל האמת היא שגם אם בוחרים באפיק הזה – חשוב מאד להכיר את המושגים הללו ולהבין באופן מעמיק כיצד העסק מתנהל.
לצורך כך ההמלצה החמה היא להיעזר במערכת ניהול דו״חות חכמה ומתקדמת, בין אם בחרת להיעזר ברואה חשבון לצורך ניהול החשבונות, ובין אם בחרת לעשות זאת בעצמך. במערכת החכמה ניתן להפיק בקלות מסמכים ללקוחות ולספקים ומסמכים פנימיים לניהול העסק, לצפות בצורה מסודרת בריכוז התנועות, לדווח באופן מקוון על הכנסות והוצאות לרשויות המס ובעצם לנהל את כל ההיבט הפיננסי של העסק בצורה מקצועית, מסודרת ויעילה.