מענק עבודה לעצמאים – כל מה שחשוב לדעת

מענק-עבודה

מענק העבודה משמש תמריץ כספי הניתן על ידי המדינה לעידוד ולתמיכה בעצמאיים. המענק נועד לעזור לאלה שהכנסתם קטנה, כך שלמעשה מדובר בסוג של חלוקה מחדש של הכנסה שמטרתה לצמצם פערים כלכליים. אתם עצמאיים ותוהים אם גם אתם זכאים למענק זה? לא יודעים מהם הקריטריונים המדויקים לקבלו ובכלל – איך מקבלים אותו? אם כך, המאמר הזה בדיוק בשבילכם.

מתי מקבלים מענק עבודה?

אם אתם פרילנסרים ונותני שירות שעובדים סביב השעון בלי הפסקה, ייתכן שמגיע לכם מענק עבודה לעצמאים. מענק העבודה לעצמאים מחולק בדרך כלל לאורך השנה בכמה תשלומים. העיתוי הספציפי לקבלת המענק עשוי להשתנות משנה לשנה, ולעיתים קרובות המענק ניתן מדי רבעון והוא מועבר ישירות לחשבון הבנק. המועד המדויק לחלוקת המענק עשוי להיות תלוי בגורמים שונים, כגון תקציב הממשלה ותנאים כלכליים הרלוונטיים לאותה התקופה. ממשלת ישראל עשויה להתאים את לוח הזמנים של המענק למדיניותה הכלכלית באותה התקופה ולסדרי העדיפויות שלה, ולכן מה שנכון לשנה מסוימת לא בהכרח נכון לשנה שלאחר מכן. אם אתם תוהים באשר לעניין זה, חשוב שתקפידו להישאר מעודכנים לגבי ההודעות הרשמיות ולהנחיות הקשורות למענק העבודה כדי להבטיח שתקבלו את המגיע לכם.

מענק עבודה לעצמאים

עצמאים מתמודדים עם אתגרים רבים, בהם ניהול פרויקטים, שיווק העסק ועוד. מענק עבודה זה מביא איתו מרווח נשימה בשביל לא מעט עצמאים, ולכן קריטי להבין אותו במדויק ולהגיש בקשה לקבלו אם אתם עומדים בתנאים לכך. מענק העבודה לעצמאים משמש תמריץ כספי שנועד לעודד אנשים לעסוק בעבודה פורייה ולסייע בצמצום פערים כלכליים. הוא מתפקד כסוג של מס הכנסה שלילי, המציע תמיכה כלכלית לבעלי הכנסה נמוכה, בייחוד לאלה הפטורים או משלמים מעט מאוד מס הכנסה. באמצעות מתן מענק זה, שואפת הממשלה לקדם עבודה עצמאית ולהפחית את התלות בשירותי הרווחה. זהו כלי חשוב לשיפור הרווחה הפיננסית של עצמאים ושל בעלי עסקים קטנים, המבטיח שיש להם רשת ביטחון בתקופות של הכנסה נמוכה.
התנאים לקבלת מענק עבודה לעצמאים דומים מאוד לאלה של שכירים, כאשר ההבדל העיקרי הוא הדרישה להגיש את הדוח השנתי בזמן ולנהל רישומים עסקיים מסודרים. עצמאים יכולים לקבל את המענק ישירות לחשבונות הבנק שלהם, כאמור, והסכום מחושב על סמך הכנסתם לאחר ניכוי הוצאות העסק הרלוונטיות. אומנם יש שינויים בעיתוי של תשלומי המענקים בכל שנה, אך חיוני לעצמאים להישאר מעודכנים באשר להנחיות ולהודעות של הממשלה כדי להבטיח שהם יקבלו את התמיכה הכספית המגיעה להם.

למי מגיע מענק עבודה?

כדי להיות זכאים למענק עבודה, יש לעמוד בכמה קריטריונים מרכזיים, החלים הן על עצמאים והן על שכירים. ראשית, עליכם להיות תושבי ישראל, כשגילכם ומעמדכם המשפחתי ממלאים תפקיד חשוב – זכאים לקבלו אנשים בני 23 ומעלה עם ילדים, וכן אנשים בני 55 ומעלה אם אין להם ילדים. ילדים מוגדרים כמי שטרם מלאו להם 19 בשנה שלגביה מוגשת הבקשה למענק. נוסף לאלה, ההכנסה שלכם צריכה להיות בטווח הכנסה ספציפי, בין מינימאלי למקסימאלי, המשתנה בהתאם למצב המשפחתי שלכם ולמספר הילדים שיש לכם. כמו כן, שלא יהיו בבעלותכם יותר מ-50% בעלות על נכס מקרקעין, למעט דירת המגורים שלכם. שימו לב, הכנסת בן או בת הזוג מובאת גם היא בחשבון בעת הערכת זכאותכם למענק וקביעת הסכום שאתם עשויים להיות זכאים לקבל.
מי לא זכאי למענק עבודה?
בעוד שמענק עבודה הוא סוג של סיוע כלכלי לעצמאים ולשכירים זכאים, יש קבוצות שאינן זכאיות לקבל אותו:
בעלי הכנסה גבוהה: מענקי עבודה מיועדים לאנשים בעלי הכנסה נמוכה עד בינונית. אם הכנסתכם חורגת מהמגבלה המקסימלית שנקבעה בקריטריונים של המענק, לא תהיו זכאים לקבל תמיכה כספית זו.
סטודנטים במשרה מלאה: בדרך כלל, סטודנטים במשרה מלאה אינם זכאים למענקי עבודה, שכן מניחים שהם מתמקדים בלימודים במקום להשתתף באופן מלא בכוח העבודה. לסטודנטים במשרה חלקית עשויים להיות כללי זכאות שונים, בהתאם לנסיבות הספציפיות שלהם.
אנשים מתחת לדרישת הגיל המינימלי: כדי לזכות במענק עבודה, אנשים חייבים לעמוד בקריטריוני הגיל, שהם בדרך כלל 23 שנים ומעלה אם יש להם ילדים או 55 שנים ומעלה אם אין להם ילדים. אלה מתחת למגבלות הגיל שצוינו אינם זכאים.
נכס בבעלות: אם בבעלותכם נדל"ן מעבר לדירת המגורים שלכם, בעיקר אם בבעלותכם יותר מ-50% מהנכס, ייתכן שלא תהיו זכאים למענק עבודה. התוכנית מיועדת בעיקר לאנשים בעלי משאבים כספיים מוגבלים.
תושבי חוץ: כדי לקבל מענק עבודה בישראל, עליכם להיות תושב המדינה. תושבי חוץ אינם זכאים לצורה זו של סיוע כספי.
אנשים בלי תיעוד מתאים: כדי להגיש בקשה למענק עבודה, עליכם לספק תיעוד מדויק ולהשלים את הניירת הנדרשת. אי מתן המידע הדרוש או עמידה במועדי הגשה עלול לגרום לאי זכאות.

איך מגישים בקשה למענק עבודה?

הגשת בקשה למענק עבודה היא תהליך פשוט שנועד לסייע לזכאים לקבל את המענק בקלות ובמהירות. יש שתי דרכים נוחות להגשת הבקשה, שתיהן בלא תשלום:
האפשרות הראשונה היא להגיע לסניף הדואר המקומי עם התיעוד הדרוש, כולל טופס הבקשה המלא שלכם, תעודת זהות ואישור חשבון בנק. שם, יאמתו את זהותכם ויספקו לכם אישור על כך שהוגשה בקשה למענק עבודה.
האפשרות השנייה היא באופן מקוון, הנגישה לעצמאים שהגישו בקשה קודמת בשתי שנות המס האחרונות. בעת הגשת בקשה מקוונת, תוכלו למלא את הטפסים הדרושים ולהגיש את התיעוד הנדרש באופן מקוון.
לאחר הגשת בקשתכם, רשות המיסים תבדוק ותאשר אותה תוך 90 יום ממועד הגשתה, כאשר בדרך כלל שליחת האישורים מתחילה לאחר אמצע יולי. אפשר לעקוב אחר מצב הבקשה באתר רשות המיסים ולדעת היכן עומדת הבקשה.
עם קבלת האישור, מענק העבודה יועבר לחשבון הבנק שלכם במספר תשלומים במהלך השנה, אלא אם המענק הוא סכום קטן יחסית, ובמקרה זה ניתן כתשלום בודד. מספר התשלומים, הנע בין 2 ל-4, תלוי בעיתוי הגשת הבקשה שלכם, לכן מומלץ להגיש את הבקשה מוקדם ככל האפשר כדי לקבל את התשלום הראשון במהירות וליהנות מהמענק המלא בתשלומים. זכרו שהגשת מענקי עבודה היא לשנת המס הקודמת, ואף שאפשר להגיש שנתיים קודם לכן, הדבר מצריך בדיקה של פקיד שומה, אשר שומר לעצמו את הזכות לסרב לבקשה. במסגרת בדיקה זו נבחנים פרמטרים שונים הקשורים לעסק שלכם, בדומה לבחינת נתונים אחרים במצבים שונים, כמו אישור ניהול ספרים וגם דוח שנתי לעוסק פטור. אם שני בני הזוג עומדים בקריטריונים לזכאות למענק, על כל אחד להגיש באופן עצמאי את הבקשה שלו לקבלת זכאות למענק עבודה.

מתי מקבלים תשלום?

העיתוי שבו תקבלו את תשלום מענק העבודה כפוף למועדים שנקבעו מראש. לאחר שבקשתכם נבדקה ואושרה על ידי רשות המיסים, תוכלו לצפות מראש את קבלת המענק עצמו. עם זאת, חשוב לציין שתשלומי מענק עבודה מתבצעים במספר תשלומים במהלך השנה, ישירות לחשבון הבנק הרשום במערכת מס ההכנסה שלכם. מספר התשלומים, בדרך כלל נע בין 2 ל-4, כאמור, תלוי במועד הגשת הבקשה. ככל שתגישו את הבקשה מוקדם יותר, כך התשלום הראשון יגיע אליכם מהר יותר. אם סכום המענק קטן יחסית, סביר כפי שציינו מעלה שתקבלו אותו כתשלום בודד.

מה ההבדל בין שכיר לעצמאי במענק עבודה?

כשמדובר במענק עבודה, יש כמה הבדלים בין שכירים לעצמאים. שתי הקבוצות עשויות להיות זכאיות למענק זה, אך הקריטריונים ותהליך הבקשה עשויים להשתנות:
קריטריונים לזכאות: הקריטריונים הכלליים לזכאות, כגון גיל, סף הכנסה ומעמד משפחתי, חלים הן על שכירים והן על עצמאים. עם זאת, יש תנאים נוספים ספציפיים לכל קבוצה. ייתכן ששכירים יידרשו לעבוד מספר מסוים של שעות בחודש או שיש להם מספר קבוע של ימי עבודה חודשיים. עצמאים צריכים לוודא שהדוחות השנתיים והרישומים העסקיים שלהם תקינים. הבחנה זו חיונית לרשויות המס כדי להעריך במדויק את ההכנסות של כל קבוצה.
חישוב הכנסה: חישוב ההכנסה לזכאות למענק עבודה שונה בין שכיר לעצמאי. אצל השכירים מחשבים את ההכנסה על סמך ימי העבודה או שעות העבודה החודשיים שלהם, בעוד שאצל עצמאים מחשבים את ההכנסה על פי הדוחות העסקיים השנתיים שלהם, תוך התחשבנות בהוצאות הקשורות לעסק. המשמעות היא שעצמאים צריכים לנהל רישומים מדוקדקים של ההכנסות וההוצאות העסקיות שלהם כדי לקבוע במדויק את זכאותם.
תהליך הגשת הבקשה: תהליך הגשת הבקשה למענק עבודה דומה בשתי הקבוצות. אפשר לעשות זאת באופן מקוון או שליחה פיזית דרך הדואר.

לסיכום

מענק העבודה לעצמאים בישראל משמש כאמצעי לתמיכה כלכלית, וככזה המקדם את היציבות הכלכלית ומסייע בצמצום פערים. היכרות עם קריטריוני הזכאות ועמידה בהם מאפשרת לכם כעצמאים לקבל את המגיע לכם בקלות ובמהירות. בין אם אתם עצמאים זה לא מעט שנים ובין אם אתם כאלה רק שנים בודדות, חשוב שתדעו איך מגישים את הבקשה למענק ומה נדרש מכם כדי לקבלו, כדי שתוכלו לממש את ההטבה המוצעת לכם על ידי המדינה.

לא הצטרפת עדיין?
עוד באותו נושא
איך לקבל רישיון עסק? הכל על רישוי עסקים
דוח רווח והפסד – איך עושים דוח רווח והפסד בצורה נכונה?
ניהול עובדים נכון, איך עושים את זה?
רווח תפעולי: מה זה אומר?
חשבוניות ישראל – כל מה שצריך לדעת
גוגל אנליטיקס – המדריך המלא
פיקסל פייסבוק – מה זה בכלל?
איך פותחים חנות אינטרנטית ב-12 שלבים?
מס שלילי – מי זכאי למס הכנסה שלילי?
תוכנה לניהול עסק – הכל במקום אחד
חוק המזומן החדש
כל מה שצריך לדעת על טופס 1514
המדריך המלא להכנת תוכנית עסקית + דוגמאות
פייפאל: איך זה באמת עובד ומה חשוב לדעת?
שיווק שותפים: מה זה והאם אפשר לייצר ממנו הכנסה פסיבית?
פיצ׳רים נבחרים שלנו
feature-icon (1)
סליקת כרטיסי אשראי

הקמה ו/או חיבור מסוף סליקה

feature-icon (17)
eCommerce

הפקה אוטומטית של מסמכים

Frame 7307 (1)
POS – קופה רושמת

לחנות הפיזית שלך

feature-icon (2)
הוראות קבע

דרך האשראי או חשבון הבנק

Sign
iCount Sign

ליצור חוזים ולהחתים מרחוק

feature-icon (10)
CRM

ניהול לקוחות, עובדים ומטלות

feature-icon (3)
ניהול הוצאות

לתעד את הוצאות העסק בקלות

feature-icon (15)
ניהול מלאי

לדעת בדיוק מה יש לך בחנות.

feature-icon (13)
iCount Time

הזמן שלך מתורגם לחשבונית

feature-icon (11)
נודניק

תזכורות תשלום ללקוחות

API icon
API

לחבר את המערכת שלנו לשלך

feature-icon (9)
3D Secure

אימות של עסקאות אשראי

עדיין לא הקמת עסק? הנה פאן פאקט: עד 7 ימי עסקים ואנחנו מקימים לך עוסק ברשויות. השירות כולל ליווי של יועץ מס וגישה למערכת שלנו, במחיר מע”מם מאוד.
כבר יש לך חשבון אצלנו? אז אם יוצא לך להמליץ עלינו מדי פעם, אנחנו מזמינים אותך להצטרף לתכנית השותפים ולעשות מזה כסף.
בלעדי ללקוחות מסוף הסליקה המובנה שלנו: הבאנו את הארנק הדיגיטלי האהוב על משתמשי Apple כדי להעניק חווית תשלום חדשנית, נוחה ומאובטחת.
חברת האשראי שלך היא מקס, ויזה כאל או ישראכרט? מסוף הסליקה המובנה שלנו יעניק לך מחיר אטרקטיבי, שירות 3DS וחיבור ל-Apple pay. שנדבר על זה?

45 ימי ניסיון חינם
מחכים לך כאן

ייצוג ברשויות המס

ניהול תיק העוסק שלך מול רשויות המס, הכולל דיווח הכנסות והוצאות, חישוב מקדמות המס והגשת הדו”ח השנתי שלך. בקיצור, חוסכים לך את הרו”ח.
₪79 לחודש

סליקת כרטיסי אשראי

חיבור למסוף סליקה קיים או הקמת מסוף חדש. עבור מסוף הסליקה של iCount, התשלום החודשי יהיה 30 ש"ח בחודש

שמירת כרטיסי אשראי

פיצ'ר שמירת כרטיסי האשראי מעניק לך אחסון מוצפן ומאובטח של פרטי האשראי של הלקוחות. כך שברגע שצריך לחייב, הכל כבר זמין לך.
₪20 לחודש

חיבור אתר מכירות

התחברות מהירה לפלטפורמות המסחר המובילות בעולם על מנת להפיק חשבוניות וקבלות באופן אוטומטי – בכל רכישה בחנות שלך.
₪20 לחודש לחיבור בודד
Shopify, Wix, Etsy

חיבור WooCommerce

התחברות מהירה לפלטפורמת המסחר המובילה על מנת להפיק חשבוניות וקבלות באופן אוטומטי – בכל רכישה בחנות שלך.
₪175 תשלום חד פעמי

חיבור מג’נטו

התחברות מהירה לפלטפורמת המסחר המובילה על מנת להפיק חשבוניות וקבלות באופן אוטומטי – בכל רכישה בחנות שלך.
₪60 לחודש

מה קורה קוקי?

האתר שלנו משתמש בקובצי Cookie בשביל לשפר את חווית הגלישה שלך ולהתאים לך תכנים פרסומיים, והמשך הגלישה בו מהווה הסכמה לשימוש בקובצי Cookie. ניתן לבטל את ה-Cookies שלנו דרך הגדרות הדפדפן שלך. גלישה נעימה 🙂

45 ימי ניסיון חינם מתחילים
בהקמת חשבון :)