מיתוג עסקי

מיתוג עסקי


מיתוג עסקי הוא הדרך של העסק להציג את עצמו ואת ה"אני מאמין" שלו ללקוחות. מדובר בשלב חשוב מאוד בבניית הזהות של העסק, ובלעדיו הסיכוי של העסק להצליח ולהרוויח יותר הם נמוכים יותר. זה בעצם הרגע שבו עסק הופך משם ל"מותג", וצובר הכרה מצד קהל הלקוחות שלו. אז איך מבצעים מיתוג עסקי? ומה חשוב לדעת על התהליך?

מה זה מיתוג עסקי?

מיתוג הוא מכלול האלמנטים שיוצרים את הזהות של העסק ומבדילים אותו ממתחרים ומעסקים אחרים. האלמנטים הללו הם אלה שישאירו את הרושם על הלקוחות ויצרו את התדמית והמוניטין של העסק, והם כאלו שהלקוח יכול לראות ולזהות. האלמנטים הללו כוללים לוגו, סלוגן, שיטות שיווק, שיטות תקשורת, כל מה שהופך את העסק למה שהוא ויוצר עבורו זהות שמשדרת את הערכים שהעסק מאמין בו.

את האלמנטים החזותיים האלה מייצרים באמצעות גרפיקה ועיצוב מוקפדים שיוצרים שפה. מהי בעצם השפה? השפה היא שפה חזותית, שאותה הלקוחות יוכלו להבין ולזהות. מיתוג עסקי מתבסס על הגרפיקה ועל הלוגו שיהפוך לתעודת הזהות העסקית של העסק, איתו כל לקוח יזהה אתכם. השלב של הגרפיקה הוא אחד החשובים ביותר תהליך המיתוג העסקי, וזה שייתן לכם את המוצר שאיתו תוכלו לשווק ולפרסם. האלמנטים החזותיים הם אלו שיופיעו על כל מסמך רשמי או אקססורי של החברה, יובילו פרסומות וקמפיינים ויקדמו פני לקוחות/שותפים/משקיעים בסניף או במשרד (בהתאם לאופי העסק). הגרפיקה והעיצוב הם חלק בלתי נפרד ומהותי מהתהליך, כך שחשוב לקחת את זה בחשבון.

המטרה של המיתוג העסקי הוא ליצור תדמית של סמכות ומומחיות בתחום, למשוך לקוחות נוספים ולעודד את הצמיחה של העסק ואת הרווחיות שלו. המיתוג עוזר לבידול של המוצר ממוצרים שמתחרים, ולהדגשת היתרונות והייחודיות שלו, והוא מסייע ללקוחות להבין את היתרונות האלה ובכך לצרף אותם למעגל הלקוחות של העסק.

מה ההבדל בין מיתוג לעסק חדש לבין מיתוג לעסק קיים?

מיתוג לעסק חדש ייצור את התדמית החדשה שלו וייבנה אותה בהדרגה, ומיתוג עסקי לעסק קיים צריך לשנות את התדמית שהלקוחות הכירו עד כה ולבנות חדשה, ולבצע מעין מתיחת פנים ושדרוג לכל מערך המיתוג והשיווק הקיימים של העסק.

מהי החשיבות במיתוג העסק?

מיתוג עסקי הוא חשוב לעסקים פשוט משום שהמותג בונה את האישיות של העסק ומספר את הסיפור שלו. ללא מיתוג, גם הלקוחות לא יכירו את הסיפור של העסק. הסיפור הוא בעצם הרושם שהלקוחות מקבלים על העסק, החוויה שלהם והקונוטציה הרגשית שלהם אליו, והוא מעביר את המסר השיווקי והערכי של העסק ללקוחות. ללא מיתוג, לעסק בעצם אין דרך לשכנע את הלקוחות שכדאי לבחור בו ושיש בו משהו שאין ללקוחות אחרים.

מהם היתרונות במיתוג עסקי?

  • מיתוג עסקי מציג את העסק בפני הלקוחות וגורם להם להכיר אותו באופן שבו העסק מעוניין להציג את עצמו.
  • מיתוג נכון יסייע לפלח באופן מדויק יותר את קהלי היעד ולפנות לקהלים נוספים בהתאם.
  • מיתוג יוצר היכרות ראשונית וסמכות בעיני הלקוח, שאחר כך יכיר את המותג וירכוש ממנו.
  • מיתוג טוב יציג את נקודות הבידול של העסק מעסקים אחרים ויבליט את היתרונות של המוצר או השירות ללקוחות פוטנציאליים.
  • מיתוג יוצר תודעה – ותודעה מביאה להגדלת המכירות וקהל הלקוחות.
  • · המיתוג יכול לסייע לעסק לדבר בשפה שמתאימה לקהלי היעד שלו, ולהגדיל את המכירות בהתאם.

מהם השלבים למיתוג העסק?

קיימות כמה גרסאות שונות לשלבי המיתוג העסקי, אך אפשר לקבוע כמה שלבים עיקריים שיש להקפיד עליהם:

  1. הגדרת ערכי הבסיס – מתחילים בהגדרת כל הערכים שבהם העסק מאמין ושהוא מעוניין לשדר ללקוחות, ואת כל הנקודות החשובות באשר למוצר או לשירות שחשוב לעסק להבליט.
  2. קביעת קהל היעד – יש לבצע פילוח מדויק ומעמיק של קהל היעד של העסק, כולל כל קהלי היעד הפוטנציאלים.
  3. בונים את הסיפור של העסק – מתחילים לבנות את שלד המיתוג והסיפור של העסק. שלב זה כולל את קביעת הלוגו והסלוגן שייתנו לעסק את האישיות שלו (וגם יופיעו לאחר מכן על כרטיסי ביקור, על חשבונית ירוקה או רגילה, על מוצרי העסק וכו'). בשלב זה כדאי לקבוע את השפה שהעסק ירצה לדבר בה, והיא שתוביל את כל המסרים השיווקיים של העסק.
  4. מחקר מתחרים – חשוב לדעת מה עושים המתחרים שלכם, ולכן יש לבצע מחקר מעמיק בנושא ולדעת מה עובד טוב יותר בשטח.
  5. בניית תכנית לביצוע – תכנית העבודה של המיתוג, הפצתו ופרסומו. בשלב זה קובעים את היעדים, את הכלים ואת הדרך לביצוע הפעולות שיפרסמו את התדמית החדשה של העסק.
  6. ביצוע ותחזוקה שוטפת – לאחר שבונים אסטרטגיה, הגיע הזמן להוציא את התוכניות לפועל. לאחר הוצאת התוכניות לפועל, חשוב לבצע תחזוקה, להשקיע במיתוג, לשנות ולרענן כשצריך, והכי חשוב – לדבוק בערכים שאותם קבעתם ולתת את השירות בהתאם לתדמית שיצרתם.

טיפים חשובים שיש לשים דגש עליהם במיתוג עסקי

  • לבד זה לא כל כך קל – כדאי לפנות לאיש מקצוע שיבצע עבורכם מיתוג עסקי מקצועי שישרת את העסק לטווח הארוך. איש מקצוע יידע איך לבצע את התהליך באופן מדויק ומותאם אישית שבסופו של דבר יביא תוצאות.
  • פעלו בכל פלטפורמה – כיום יש כמה פלטפורמות שאפשר לפעול בהן, ולא רק בערוצי הפרסום המסורתיים. הרשתות החברתיות למשל הן זירה שלא כדאי לוותר עליה.
  • אל תוותרו על ניתוח המתחרים – מחקר מתחרים הוא חלק בלתי נפרד מתהליך המיתוג ויכול לתת לכם אינדיקציה לדרכים שפחות עבדו, לדרכים שעבדו יותר ולקהלי היעד שמגיבים למיתוג מסוים.

מתי כדאי לבצע מיתוג עסקי?

עסק קטן וחדש אולי לא יבצע מיתוג עסקי כבר בהתחלה, אבל ברגע שהעסק מתחיל לגדול ולצבור תאוצה, זה זמן מצוין לחשוב על המיתוג ולהתחיל בבניית הזהות של העסק.

מקרה נוסף שבו כדאי לבצע מיתוג הוא כתחליף למיתוג קיים, במקרה שבו עסק או ארגון וותיק כבר חווה שחיקה של המיתוג וצריך להמציא את עצמו מחדש כדי לרענן את התדמית שלו בעיניי הלקוחות, לפנות לקהלי יעד חדשים ולוודא שהמיתוג משרת אותו בהתאם לצרכים העדכניים ביותר שלו.

לסיכום

המיתוג העסקי הוא הדרך להציג את העסק בפני הלקוחות ולחדור אל התודעה כעסק ששווה להכיר, לקנות ממנו ולהישאר לקוח קבוע שלו. ללא המיתוג, לעסק לא תהיה נוכחות וכך לא יהיה לו מעגל לקוחות נאמן, הוא ירוויח פחות והוא לא יוכל להבדיל את עצמו מעסקים אחרים. אין ספק שלמיתוג עסקי יתרונות רבים לעסקים, וכדאי בהחלט להשקיע בכך.

 

Comments

comments