איך פותחים עוסק פטור

איך פותחים עוסק פטור


הקמת עסק כרוכה במספר שלבים וביניהם גם מסלול בירוקרטיה שנחוץ בכדי לפתוח את העסק באופן חוקי. מהם השלבים שתיאלצו לעבור וכיצד תנהלו את העסק באופן המיטבי? כל התשובות בכתבה שלפניכם:

מה זה עוסק פטור?

עוסק פטור הוא עסק שמחזור ההכנסות שלו מגיע לסך של 99,003 ₪ ושאינו נכלל באחד מבין המקצועות החופשיים כמו אדריכלים, רואי חשבון, מהנדסים, טכנאים, טוענים רבניים, מנהלי חשבונות, עורכי דין, רופאים, פסיכולוגים, וטרינרים, פיזיותרפיסטים, מתווכי נדל"ן, סוחרי מקרקעין, סוחרי רכב, בעלי בתי ספר לנהיגה ועוד. שכן כל אחד מבין המקצועות שצוינו מעלה מחויבים בפתיחת עוסק מורשה, גם אם גובה מחזור העסקאות שלהם עומד בתנאים.

העוסק הפטור פטור ממע"מ, כלומר אינו גובה מע"מ מלקוחותיו, אינו משלם מע"מ על עסקאותיו ולפיכך גם אינו רשאי לקזז מס תשומות. לכן, עוסק פטור מנפיק קבלות או חשבוניות עסקה ולא חשבוניות מס.

למרות הפטור מתשלומי מע"מ, על העוסק הפטור לפתוח תיק במע"מ (וגם במס הכנסה וביטוח לאומי) ולהתנהל מול רשויות המס בישראל, כמו גם לשלם תשלומים שוטפים במהלך ניהול העסק. העוסק הפטור מחויב לדווח למע"מ אחת לשנה אודות מחזור העסקאות שלו, כך במידה ומחזור עסקאותיו עולה על הסכום שנקבע בחוק – עליו להפוך לעוסק מורשה.

תהליך פתיחת העסק מול הרשויות

בכדי להקים את העסק, יש לגשת ולהירשם ברשויות המס או לחילופין לשכור את שירותיו של רואה חשבון או יועץ מס שיעשה עבורכם את התהליך והגשת הטפסים הרלוונטיים. כמו כן, יש להצטייד בטפסים הבאים בטרם הגעתכם לרשויות ובמעמד הרישום: צילום תעודת זהות, אישור על ניהול חשבון בנק, אישור על ניהול ספרים ואישור ניכוי מס במקור ממס הכנסה.

מע"מ (מס ערך מוסף)

אמנם העוסק הפטור אינו מחויב בתשלום וגביית מע"מ, אך יחד עם זה יש לפתוח תיק במע"מ בסניף הקרוב ביותר לאזור בו ימוקם העסק. עם ההגעה לסניפי מע"מ עליכם להגיש טופס רישום ולצרף אליו את המסמכים הנחוצים, ביניהם צילום תעודת הזהות ומסמך המאשר כי ברשותכם חשבון בנק. מלאו את המקומות הרלוונטיים בטופס וציינו את גובה מחזור העסקאות הצפוי לכם, כך ניתן יהיה לסווג אתכם לסוג העוסק הרלוונטי. לאחר שתפתחו תיק עוסק פטור במע"מ, תקבלו באופן מיידי מספר עוסק פטור.

מס הכנסה

השלב הבא בפתיחת העסק, הוא הגעה לסניפי מס הכנסה והתייצבות מול פקיד שומה. כעת עליכם לפתוח תיק ולהגיש את הטופס הנדרש בצירוף צילום תעודת זהות. היה ומדובר בעסק שעתיד להעסיק עובדים – ציינו זאת בטופס על מנת שיוכלו לפתוח עבורכם תיק ניכויים. קבלת אישור בעבור פתיחת התיק במס הכנסה עלולה להימשך מספר ימים, כשבסופם האישור יישלח אליכם בדואר. את תשלומי המס תידרשו לשלם מראש (מידי חודשיים) בהתאם לצפי ההכנסות העתידיות, אך לאחר שנתו הראשונה של העסק, תתבצע השוואה בין צפי ההכנסות לבין ההכנסות בפועל, כך שתוכלו לבקש החזרי מס או שתידרשו לשלם תשלום נוסף בהתאם לפערים.

ביטוח לאומי

בעוד שהמעסיק מפריש מהמשכורת החודשית לביטוח לאומי עבור שכירים, עצמאים לעומת זאת, צריכים לבצע את התשלום בעצמם. כך, לאחר שפתחתם תיקים במע"מ ובמס הכנסה, עליכם לגשת לביטוח לאומי ולהסדיר מול הנציגים את תשלומי המס בעבורכם. מלאו את הטפסים הנחוצים, תוך תשומת לב לפרטים הקטנים כמו הרווחים העתידיים של העסק וכמות שעות העבודה השבועיות. בהתאם לפרטים הללו, ביטוח לאומי יקבע את סך המקדמות שתידרשו לשלם בהתאם להכנסות העסק וגם את סיווגו. המקדמות אמנם ישולמו מראש (מידי חודש), אך בתום השנה הראשונה לעסק, בדומה להתנהלות מול מס הכנסה, תגישו דו"חות שנתיים לרשויות ובמידה וישנם פערים בין הסכומים שניתנו בתחילת השנה (צפי ההכנסות) לבין הסכומים בפועל, תוכלו לקבל החזרים או לחילופין לשלם את ההפרשים שהצטברו.

ניהול שוטף של העסק

בכדי לנהל את העסק באופן המיטבי ולדווח לרשויות בתום כל שנה אודות ההכנסות, יש להתייחס בכובד ראש לניהול החשבונות ולתעד את כל ההכנסות וההוצאות של העסק באופן מסודר. הדרך היעילה ביותר לעשות זאת היא באמצעות הנהלת חשבונות באינטרנט. כך כל החשבוניות והקבלות ישכנו במקום אחד ויהיו נגישים לבעלי העסק (ומנהלי החשבונות של העסק) מכל מקום ובכל רגע נתון, מבלי לאסוף ניירת מיותרת וקלסרי ענק. את הקבלות תוכלו להנפיק באמצעות האינטרנט ולשלוח ללקוחות בדואר אלקטרוני. יתר על כן, תוכלו לעקוב אחר הוצאות העסק ולסרוק את הקבלות הנחוצות לטובת מעקב יעיל ומסודר.

נוסף לאלה, עליכם לשמור את כל המסמכים הרלוונטיים לעסק (בין אם באופן דיגיטלי או פיזי), לרבות טפסי 106, טפסי 101, אישורים על הפקדות לקרנות השתלמות וקופות גמל, אישורים על תרומות (תרומה שנחשבת כהוצאה מוכרת) ועוד.

כאמור, במהלך השנה תיאלצו לשלם מקדמות לביטוח לאומי ולמס הכנסה בהתאם לצפי ההכנסות שעליהן דיווחתם במעמד הקמת העסק, גם אם הכנסותיכם לאותו החודש היו גבוהות או נמוכות מהצפי, תיאלצו לשלם את הסכום שנקבע ולקזז את ההפרשים בסוף השנה, עם הגשת הדו"ח השנתי לרשויות השונות.

 

פתיחת עוסק פטור הוא תהליך חד פעמי במהלכו תידרשו להגיע למע"מ, מס הכנסה ולביטוח לאומי בכדי לפתוח תיק ולדווח על הקמת העסק. כחלק מניהול העסק, יש לתעד את כל העסקאות שלכם (הכנסות והוצאות) ולשמור את מכלול הטפסים הרלוונטיים, כך שבתום השנה תוכלו להגיש את הדו"ח החודשי לרשויות באופן מסודר.

 

Comments

comments