עסק קטן הוא לרוב עסק המנוהל על ידי אדם בודד – One man show. אותו אדם, גם אם יעסיק כמה עובדים תחתיו, חולש על העסק מכל צדדיו ומנהל אותו באופן מלא, במו ידיו. מדובר כמובן בעניין לא פשוט, אך כמה טיפים מועילים יעזרו לכל אחד לעשות זאת טוב יותר.
להאציל סמכויות
בעל עסק קטן רוצה ושואף לעשות הכול לבד, אבל הוא לא באמת יכול. כמות המשימות הכלולה בניהול עסק לא מאפשרת לאדם אחד לבצע את הכול לבד, ולכן חשוב לדעת 'לשחרר' ולהעביר חלק מהסמכויות לאנשים אחרים, כאלו שאתם סומכים עליהם כמובן.
להיעזר במומחים
בהמשך לסעיף הקודם, ישנן משימות רבות שבעל העסק יעשה טוב פחות, בעיקר כאלו שאינן תחום ההתמחות שלו: גיבוש מסעי פרסום, הנהלת חשבונות (ומומלץ לעשות זאת באמצעות מערכת להנהלת חשבונות באינטרנט כמו iCount, שתחסוך לכם זמן וכסף רב), תיקון תקלות מחשב ועוד שלל דוגמאות. עדיף לשלם סכום כסף קבוע ולהעביר את ניהול המשימות הללו למומחים, שלרוב יעשו את העבודה טוב יותר ו'יורידו לכם דאגות מהראש'.
לקבוע נהלים קבועים
התנהלות קבועה יוצרת סדר ומונעת שכחה. קבעו יום אחד שבו אתם משלמים משכורות, תאריך קבוע שבו אתם מפקידים צ'קים, שעות ספציפיות שרק בהן אתם מקיימים פגישות מחוץ למשרד ועוד. העוגנים הללו יבטיחו לכם התנהלות קלה יותר גם בהמשך.
לדעת מתי להפסיק
בעל עסק, ובייחוד בעל עסק קטן, מרגיש שמדובר בילד שלו, ולכן הוא משקיע בו כמה שיותר. אבל בניגוד לילדים 'האמיתיים'שלנו, כאן חשוב לדעת מתי להפסיק: מתי לקום מהכיסא ולהתפנות לדברים אחרים, כמה שעות לעבוד ביום, מתי להתחיל את יום העבודה ומתי לסיים אותו. החלטות שכאלו יקלו עליכם מאוד בניהול העסק.
לא להפסיק לקדם ולשווק את העסק
מכירים חברה גדולה שלא מפרסמת את עצמה? רוב הסיכויים שהתשובה תהיה שלילית, וברור למה: קידום ושיווק מבטיחים שהעסק יהיה נוכח תמיד בסביבת הלקוחות שלו, ויוכל להיחשף ללקוחות חדשים כל הזמן. אין דבר כזה 'מספיק פרסום': נסו להתמיד בו, גם אם מדובר בחשיפה מינימלית בלבד.
להשתמש כל הזמן במערכת CRM
בכל עסק באשר הוא, הלקוח הוא דבר חשוב מאין כמותו. לכן חשוב מאוד לבנות סביבו (וסביבם) מערכת שתאפשר לבצע משימות באופן שוטף, בלי לפספס דבר. מערכת כזו היא מערכת CRM, אשר מאפשרת ניהול תזכורות, חלוקת משימות בין העובדים, קישור בין משימה לבין ספק רלוונטי ועוד. בעזרתה קל יותר לשלוט על כל העסק, מכל צדדיו.
לנהל תזרים מזומנים ולבנות תוכנית עסקית
רבים נמנעים מכך, ולא בצדק: חשוב מאוד לנהל מעקב אחר הצד הפיננסי של העסק ולגבש תוכנית עסקית שתתעדכן אחת לתקופה. כך תדעו מה צפוי לכם ומה עליכם לעשות בעתיד, ותימָנעו מהפתעות כלכליות לא נעימות.