הפרויקט עם בנק דיסקונט


המון שואלים אותי מה עומד מאחורי השיתוף של iCount עם בנק דיסקונט ומה בדיוק ייצא מזה בסוף. לפעמים  מפתיע אותי שבעלי עסקים לא מבינים לבד את היתרונות של חיבור המערכת הפיננסית למערכת החשבונאית והיתרונות שיש בשילוב המידע משני העולמות האלה, אבל מהר מאוד אני מבין שחייבים לחוות בפועל את הכלים החדשים שהמערכת שלנו יודעת לתת בעקבות השילוב בין המידע הבנקאי והחשבונאי, ולהתנסות בחוויה שהכל מרוכז במקום אחד, כדי להבין את היתרונות של שיתוף הפעולה שלנו.

הפרויקט עם בנק דיסקונט נולד לפני כמה שנים, כאשר נפגשתי עם הפינטק של דיסקונט בלי מטרה מוגדרת והתחלנו לזרוק רעיונות בחדר. מהר מאוד הדבקתי את החברים שם בהתלהבות שלי מרעיון המערכת ההוליסטית שמרכזת את כל העולם והפעילות העסקית, אבל מה שקרה שם היה שבעוד שאני ישבתי והתלהבתי מרעיון מאוד מגובש שהיה לי בראש, הם כבר לקחו אותו צעד קדימה וחיברו אותו לפרויקט הבנקאות הפתוחה שהיה להם על השולחן עוד לפני שאני הגעתי, ויחד נולד השיתוף הנדיר הזה שיש לנו היום.

אז מה היא בנקאות פתוחה?

בנקאות פתוחה היא תפיסה  שפותחת את הבנק לממשק עם ספקי צד ג' לצורך העברת מידע (ובעתיד גם ביצוע פעולות). זה לא אומר שהבנק פותח את הדלת למידע שלך וכל מי שרוצה יכול להיכנס. להיפך, אחרי כל מה שראיתי אני  מבין שהבנקאות הפתוחה הפכה את עולם הבנקאות להרבה יותר מאובטח ממה שהיה בעבר. עם בנקאות פתוחה הבנק חושף מידע לספק ספציפי רק באישור מפורש של הלקוח. הלקוח בוחר את החשבונות עליהם תחול ההרשאה, והוא יכול לבטל אותה בכל עת.  את כל זה עושים בדיסקונט באמצעות פלטפורמת API מהמתקדמות בעולם (של חברת IBM), שמאפשרת חיבור מאובטח על פי תקן עולמי בסטנדרטים הגבוהים ביותר.

כך למשל, הלקוח יכול לאשר לiCount לקרוא מידע ישירות מתוך חשבון הבנק שלו וכך יוכל הלקוח בעתיד לתת לגוף נוסף גישה לנתונים אחרים, מאוד מסויימים, ואז גם לבטל את הגישה הזו בלחיצת כפתור. אגב, בלי לשים לב כבר היום העולם שלנו מלא בשירותים כאלה (למשל, בכל פעם שאנחנו מאשרים לאפליקציה מסוימת לקרוא מידע מתוך חשבון הפייסבוק שלנו)

איך זה התחבר עם iCount?

בנק דיסקונט חיפש שותף ליישום פרויקט ראשון של בנקאות פתוחה. הפרויקט עם iCount הסתמן כפרויקט מושלם עבור הבנק כי הבנק מחפש כל הזמן להעניק כלים פרקטיים ללקוחות העסקיים שלו, שיעזרו להם לייעל את האופן שבו הם מנהלים את העסק שלהם. לנו זה התאים בול, כי  אנחנו שמחים לקבל כמה שיותר מידע ולהעשיר את הכלים שאנחנו נותנים ללקוחות שלנו, ובכך הבנק יוכל לממש יחד איתנו את הפיתוחים השונים.

ישבנו יחד כמות יפה של שעות, כתבנו חוזים וניסחנו טיוטות, אפשר לומר שהיו כמה רגעים מלחיצים וקשים, אבל בסוף מצאנו בבנק שותפים אמיתיים לחזון ובעיקר לרצון לספק משהו אמיתי בעל ערך ללקוחות. לי אישית זה תמיד חשוב שהדברים שאנחנו עושים יהיו בעלי ערך אמיתי ולא סתם קישוט על הקיר ומאוד שמחתי לראות שהפרויקט הולך בדיוק לכיוונים כאלה.

ומה יצא לנו בסוף מהפרויקט?

היום הפרויקט כבר נמצא באוויר בפיילוט על כמה עשרות לקוחות ותיקים שלנו שיש להם חשבון בבנק דיסקונט. הוא מאפשר חיבור של הבנק בכמה קליקים (מדדנו על 7 משתמשים שונים – לקח בממוצע 27 שניות להגדיר ולחבר) וברגע שמחברים את הבנק ל- iCount, מיד רואים את היתרה ומיד מועתקים ל-iCount דפי החשבון ופירוטי האשראי. בשלב הזה iCount מתחילה לנתח את ההוצאות של העסק לפי הנתונים שמגיעים מהבנק ולבנות מהם הוצאות בתוך ה iCount של העסק. מההוצאות האלה אנחנו בונים תזרים מזומנים מאוד חכם של העסק, ועל התזרים הזה אנחנו מריצים מגוון בדיקות כדי לזהות ולהתריע מראש על כל מיני עודפים או חוסרים בתזרים.

חשוב להדגיש – כל התהליך הזה כמעט אוטומטי לחלוטין, כן? כלומר אנחנו לוקחים בערך 95% מעומס העבודה מיד עם ההתחלה ועוד לומדים מהתשובות של המשתמש לכל מיני שאלות שאנחנו מציפים כדי לייעל את מנגנון האוטומציה. בתוך כמה אינטראקציות עם המערכת, אנחנו כבר לומדים את העסק של המשתמש בצורה מושלמת והוא נהנה מהנגשה של מידע ברמות שטרם נראו.
חשוב לי להסביר שאנחנו משיקים את הפרויקט בצורה מדורגת. כרגע פתחנו את האפשרות להתחבר רק ללקוחות יחידים שמנויים באתר פרטיים בדיסקונט. בהמשך נפתח אותו גם לשותפים ולמנויים באתר עסקים פלוס. אנחנו עושים את זה ככה כי אתר עסקים פלוס בדיסקונט עובר שדרוג משמעותי וכשהוא יושק, נאפשר את מימוש שיתוף הפעולה באתר החדש.

מה עם שאר הבנקים?

האמת? אני לא יודע… דיסקונט היו אלה שהרימו את הכפפה ראשונים. אני מקווה שהרגולציה תאלץ את כל הבנקים להתכנס לבנקאות פתוחה ואז אנחנו כבר נהיה בפוזיציה מושלמת להתחבר לכל סוגי החשבונות ולתת את העושר של המידע לרבות קונסולידציה של חשבונות – גם מבנקים שונים, ולא רק קונסולידציה של חשבונות מבנק אחד כפי שאנחנו עושים היום. אין ספק שמבחינת עסקים (בכל הגדלים ומכל הסוגים) מדובר על שירות מתבקש וחשוב שיכול להוות הבדל משמעותי בסיכויי השרידות של העסק, במיוחד בשנותיו הראשונות.

 

שלכם,
מני מילשטיין, מנכ"ל ומייסד iCount

Comments

comments