כמו לכל דבר, גם לעסק יש מחזור חיים


מעוניינים לפתוח עסק בו תעסקו במה שאתם אוהבים ותהיו אדונים לעצמכם? רגע לפני שאתם נכנסים לתוך ההרפתקאה הזו, מומלץ מאד להבין במה כרוכה פתיחת עסק, כיצד מתנהל עסק, הנהלת חשבונות בעסק (מה ההבדל בין חשבונית מס וקבלה? כיצד מתנהלים מול רשות המיסים? וכו') ופרטים נוספים. עוד דבר שכדאי להבין בו היטב לפני שפותחים עסק הוא מחזור החיים של עסק, עליו נדבר במאמר זה.

  1. שלב הפיתוח

שלב הפיתוח, או שלב הזרע, הוא השלב בו יש לכם רעיון לעסק ואתם נדרשים לבדוק את היתכנותו. בשלב זה מבצעים מחקר שוק ומבקשים משוב על הרעיון מחברים, משפחה, אנשים מהתעשייה, קולגות ועוד. על פי התגובות והנתונים שמתקבלים, ניתן להעריך טוב יותר את סיכויי ההצלחה של העסק. בהמשך, מתחילים לפתח את המוצרים/שירותים שעומדים בבסיס העסק.

  1. שלב הסטארט אפ

זהו השלב בו משיקים את העסק, אחרי פיתוח ראשוני של המוצרים/שירותים. בשלב זה מתחילים לשווק ולמכור אותם, ובהתאם לתגובות משפרים אותם ומבצעים בהם את השינויים הנדרשים. כמו כן, זהו השלב בו מבצעים הערכה מחודשת של התוכנית העסקית ומתאימים אותה לתוצאות בשטח. שלב זה נחשב לשלב המסוכן ביותר בחיי העסק, ועסקים רבים לא שורדים אותו.

  1. שלב הצמיחה

שלב זה מגיע לאחר שהעסק הצליח לשרוד את שלב הסטארט אפ. זהו השלב בו כבר יש לעסק הכנסות קבועות ומתווספים אליו לקוחות חדשים בקביעות. בשלב זה ניכר בדרך כלל שיפור בתזרים המזומנים, וההכנסות מסייעות בתשלום תוצאות התפעול ויכולות לפתוח הזדמנויות לאפיקי עסקים חדשים.

בד בבד, זהו השלב בו בעל העסק צריך להתחיל להתעסק ביותר מאשר פיתוח, ייצור ושיווק – בתחומים כמו בשירות לקוחות, עמידה בתחרות, התנהלות מול עובדים וכו'. על כן, בשלב זה בדרך כלל מתבצע גיוס ניכר של עובדים. רגע לפני ששוקלים התרחבות של העסק, זה השלב בו נדרשים לעבור מחדש על התוכנית העסקית ולראות כיצד משפרים את מודל השיווק, מודל המכירות, מודל התפעול וכו' על מנת שיתאימו לעסק גדול יותר.

  1. שלב ההתרחבות

בשלב ההתרחבות העסק כבר משגשג ומוכר בתעשייה. זהו השלב בו מרחיבים את העסק לשווקים ואפיקי הפצה חדשים. שלב זה מתאפיין בצמיחה מהירה ברווחים ובתזרים המזומנים. לצד זאת, חשוב לא להיות שאננים בשלב זה ולתכנן את ההתרחבות בקפידה. יש עסקים שלא יתרחבו בשלב זה וזה ייקח אותם אחורה; ויש כאלה שיתרחבו מהר מדי ולא יצליחו לספק את הביקוש. האתגר בשלב זה הוא מצד אחד לאתגר את עצמכם ומצד שני לבצע הערכה של הסיכונים ולהתקדם בזהירות הראויה.

  1. שלב הבגרות

אם העסק חווה התרחבות מוצלחת, הוא יגיע במהלך הזמן לשלב הבגרות – השלב בו יש לו נוכחות דומיננטית בשוק והוא עדיין צומח, אם כי לא באותה מידה בה צמח בשלבים הקודמים. בשלב זה בדרך כלל מחליטים האם לחזור לאחור לשלב ההתרחבות ולהמשיך להתרחב, או האם למכור את העסק ולעבור הלאה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *