למה כל כך הרבה עסקים נכשלים?

למה עסקים נכשלים?

אולי בשל כתבות ה"עשו אקזיט" המתפרסמות חדשות לבקרים, אולי בשל הרצון האנושי הקיים אצל רובנו להיות אדונים לגורלנו או אולי צירוף של שתי הסיבות הנ"ל, מביאות לכך שאצל מרבית העובדים השכירים בישראל עולה מדי פעם החלום להותיר את הבוס המעצבן מאחור ולהפוך לבעלי עסק עצמאי. עם זאת, בלי לזלזל בחשיבותם של חלומות, הנתונים היבשים בעניין זה נכון לשנים האחרונות אינם מעודדים במיוחד: על פי נתונים שהתפרסמו בראשית שנת 2016, במהלך השנה הקודמת (2015) 44.5 אלף עסקים בישראל סגרו את שעריהם, סימן אחרון בעלייה המתמשכת במספר העסקים הנסגרים בישראל החל משנת 2010. הנתונים אכן עגומים למדי, אך מכיוון שלא באנו על מנת לרפות את ידיכם אלא כדי להושיט יד מסייעת, נציין כעת כמה מן הסיבות השכיחות המביאות את העסקים בישראל לסיים את פעילותם העצמאית. במידה וגם אתם עוסקים בהפעלת עסק עצמאי או שוקלים לעשות כן, מומלץ כי תעיינו ברשימה הנ"ל ותלמדו מניסיונם המר של אחרים.

  • מיומנות עסקית

בהכללה גסה מעט ניתן לומר כי הפעלתו של עסק עצמאי עם שורת רווח נאה דורשת שליטה בשני תחומי ידע עיקריים, הראשון, הוא התחום המקצועי בו העסק פועל (לדוגמא, בעל מוסך מצליח יחזיק לרוב בידע בתחום מכונאות הרכב), והשני הוא – ניהול עסקים, תחום ידע נפרד לגמרי (כך לדוגמא אותו בעל מוסך מצליח יחזיק גם בידע כיצד לתמחר באופן מושכל את שירותיו, כיצד לאתר ולהעסיק עובדים מתאימים, כיצד לגייס לקוחות חדשים, לשמר לקוחות קיימים וכן הלאה). למרבה הצער, תובנה זו אינה מופנמת לגמרי אצל רבים מבעלי העסקים החדשים, במיוחד כאשר מדובר בעסק ראשון, ופעמים רבות הם סבורים כי כישרונם וניסיונם בתחום המקצועי ששירתו אותם היטב כעובדים שכירים, יספיקו גם על מנת להביא אותם אל ההצלחה העסקית כעצמאים.

  • הנהלת חשבונות וניהול תזרים

בהמשך ישיר לסעיף הקודם, מחקרים וסקרים רבים שבוצעו בישראל מצביעים על קשיים בתחום המימון וניהול התזרים כאחת הסיבות המרכזיות לסגירת עסקים. בשונה מן העובד השכיר הנהנה מהכנסה קבועה וידועה מדי חודש, בעסקים עצמאיים ישנה התמודדות עם תנודות בהיקף ההכנסות, הוצאות לא צפויות וכן הלאה. על מנת להתמודד היטב עם תנודתיות פיננסית זו נדרש העסק לקיים הנהלת חשבונות מקצועית באופן שיספק לבעלי העסק בכל עת תמונת מצב אמיתית ומדויקת על מצבו התזרימי. יש לציין כי בזכות ההתפתחות הטכנולוגית, ניתן היום לבצע הנהלת חשבונות באינטרנט ברמה מקצועית.

  • כורח במקום בחירה

במציאות עסקית אידיאלית בפני כל האזרחים הישראלים הייתה עומדת האפשרות לבחור בין מעמד של עובד שכיר ובין מעמד של בעל עסק עצמאי. המציאות, נכון לישראל של 2016, רחוקה מכך לא מעט ובהתאם רבים מהישראלים הפונים להקמת עסק עצמאי עושים זאת מתוך כורח, זאת משום שהם מתקשים במציאת עבודה כשכירים (לדוגמא בשל גילם המבוגר), סובלים מתנאי עבודה קשים או אינם מצליחים לשדרג את התגמול הכספי לו הם זוכים מדי חודש. מציאות בה עסקים עצמאים מוקמים בשל כורח הנסיבות, באופן טבעי תגרום להקמת עסקים שעדיף היה והיו נותרים בגדר רעיון תיאורטי, אם בשל מיומנות חסרה של בעלי העסק, כדאיות כלכלית מעורפלת או רמת מוטיבציה נמוכה. מן העבר השני נציין כי חלק מסוים מן העסקים אשר הוקמו מכורח, נסגרים לא בהכרח בשל כשלון עסקי מובהק אלא פשוט משום שבעליהם קיבל הצעת עבודה מפתה מספיק לשוב לעבוד כשכירים.

אם כן, אין ספק כי הפעלת עסק עצמאי בישראל בשנים האחרונות במיוחד, היא משימה מאתגרת בה נכשלים רבים. עם זאת, בהחלט ניתן לומר כי למידת העולם העסקי, הכנה מוקדמת מושכלת ולמידה מניסיונם של אחרים, יכולים לשפר את סיכויי ההצלחה שלכם במידה ניכרת.

לא הצטרפת עדיין?
עוד באותו נושא
איך לקבל רישיון עסק? הכל על רישוי עסקים
דוח רווח והפסד – איך עושים דוח רווח והפסד בצורה נכונה?
ניהול עובדים נכון, איך עושים את זה?
רווח תפעולי: מה זה אומר?
חשבוניות ישראל – כל מה שצריך לדעת
גוגל אנליטיקס – המדריך המלא
פיקסל פייסבוק – מה זה בכלל?
איך פותחים חנות אינטרנטית ב-12 שלבים?
מס שלילי – מי זכאי למס הכנסה שלילי?
תוכנה לניהול עסק – הכל במקום אחד
חוק המזומן החדש
מענק עבודה לעצמאים – כל מה שחשוב לדעת
כל מה שצריך לדעת על טופס 1514
המדריך המלא להכנת תוכנית עסקית + דוגמאות
פייפאל: איך זה באמת עובד ומה חשוב לדעת?
פיצ׳רים נבחרים שלנו
feature-icon (1)
סליקת כרטיסי אשראי

הקמה ו/או חיבור מסוף סליקה

feature-icon (17)
eCommerce

הפקה אוטומטית של מסמכים

Frame 7307 (1)
POS – קופה רושמת

לחנות הפיזית שלך

feature-icon (2)
הוראות קבע

דרך האשראי או חשבון הבנק

Sign
iCount Sign

ליצור חוזים ולהחתים מרחוק

feature-icon (10)
CRM

ניהול לקוחות, עובדים ומטלות

feature-icon (3)
ניהול הוצאות

לתעד את הוצאות העסק בקלות

feature-icon (15)
ניהול מלאי

לדעת בדיוק מה יש לך בחנות.

feature-icon (13)
iCount Time

הזמן שלך מתורגם לחשבונית

feature-icon (11)
נודניק

תזכורות תשלום ללקוחות

API icon
API

לחבר את המערכת שלנו לשלך

feature-icon (9)
3D Secure

אימות של עסקאות אשראי

עדיין לא הקמת עסק? הנה פאן פאקט: עד 7 ימי עסקים ואנחנו מקימים לך עוסק ברשויות. השירות כולל ליווי של יועץ מס וגישה למערכת שלנו, במחיר מע”מם מאוד.
כבר יש לך חשבון אצלנו? אז אם יוצא לך להמליץ עלינו מדי פעם, אנחנו מזמינים אותך להצטרף לתכנית השותפים ולעשות מזה כסף.
בלעדי ללקוחות מסוף הסליקה המובנה שלנו: הבאנו את הארנק הדיגיטלי האהוב על משתמשי Apple כדי להעניק חווית תשלום חדשנית, נוחה ומאובטחת.
חברת האשראי שלך היא מקס, ויזה כאל או ישראכרט? מסוף הסליקה המובנה שלנו יעניק לך מחיר אטרקטיבי, שירות 3DS וחיבור ל-Apple pay. שנדבר על זה?

45 ימי ניסיון חינם
מחכים לך כאן

סליקת כרטיסי אשראי

חיבור למסוף סליקה קיים או הקמת מסוף חדש. עבור מסוף הסליקה של iCount, התשלום החודשי יהיה 30 ש"ח בחודש

שמירת כרטיסי אשראי

פיצ'ר שמירת כרטיסי האשראי מעניק לך אחסון מוצפן ומאובטח של פרטי האשראי של הלקוחות. כך שברגע שצריך לחייב, הכל כבר זמין לך.
₪20 לחודש

חיבור אתר מכירות

התחברות מהירה לפלטפורמות המסחר המובילות בעולם על מנת להפיק חשבוניות וקבלות באופן אוטומטי – בכל רכישה בחנות שלך.
₪20 לחודש לחיבור בודד
Shopify, Wix, Etsy

חיבור WooCommerce

התחברות מהירה לפלטפורמת המסחר המובילה על מנת להפיק חשבוניות וקבלות באופן אוטומטי – בכל רכישה בחנות שלך.
₪175 תשלום חד פעמי

חיבור מג’נטו

התחברות מהירה לפלטפורמת המסחר המובילה על מנת להפיק חשבוניות וקבלות באופן אוטומטי – בכל רכישה בחנות שלך.
₪60 לחודש

הוראות קבע

הפיצ'ר שיאפשר לך וללקוחות להקים הוראת קבע בנקאית או באשראי בשביל להפוך את הגבייה לאוטומטית. בשביל להפעיל את פיצ’ר הוראות הקבע באשראי חובה להפעיל גם מודל סליקת אשראי ושמירת אשראי.
₪30 לחודש
+ 22 אג' לכל ניסיון חיוב

מה קורה קוקי?

האתר שלנו משתמש בקובצי Cookie בשביל לשפר את חווית הגלישה שלך ולהתאים לך תכנים פרסומיים, והמשך הגלישה בו מהווה הסכמה לשימוש בקובצי Cookie. ניתן לבטל את ה-Cookies שלנו דרך הגדרות הדפדפן שלך. גלישה נעימה 🙂

45 ימי ניסיון חינם מתחילים
בהקמת חשבון :)