תיאום מס – איך עושים אותו ומדוע?

תיאום מס

כל אזרח במדינת ישראל, בין אם שכיר או עצמאי, עובד בעבודה אחת או יותר או מתפרנס בכל אופן אחר – חייב בדיווח הכנסות למס הכנסה ובתשלום של המס בהתאם להן. ישנם מקרים ספציפיים בהם עלינו לדווח למס הכנסה על שינוי בסטטוס וזאת כדי שלא נשלם יותר מיסים ממה שאנו צריכים. הפעולה הזאת נקראת תיאום מס וגם אם עדיין לא נדרשתם לבצע אותה, לא מן הנמנע שתידרשו לכך בעתיד מסיבות שונות. בואו ננסה להבין מה זה תיאום מס, מתי צריך לעשות את זה ואיך בדיוק זה נעשה.

מה זה תיאום מס?

תיאום מס הוא בעצם שם כולל לשורה של פעולות והליכים המבוצעים על ידי רשות המיסים, כדי לקבוע את גובה אחוז מס ההכנסה ששכיר צריך לשלם בגין מספר עבודות שנעשו במקביל. תיאום המס הוא הליך טכני ועיקרו הוא דיווח על ההכנסות ועל ההתקשרות עם המעסיקים. כפי שתראו מיד, תיאום מס הוא משהו שכדאי לעשות מסיבות רבות והסיבה העיקרית היא חיסכון כספי והימנעות מתשלומים מיותרים.

מתי צריכים להגיש בקשה?

ישנם מצבים שונים שבהם יש להגיש בקשה לתיאום מס והמשותף ביניהם הוא חריגות בהכנסות או הכנסות מכמה מקורות במקביל או לא במקביל באותה שנת המס. הינה רשימה של מקרים שבהם יש להגיש בקשה לתיאום מס:

כשעובדים ביותר מעבודה אחת

זהו המקרה הקלאסי והנפוץ ביותר שבו יש צורך בהגשת תיאום מס. כאשר מתחילים לעבוד בעבודה הראשונה המעסיק מדווח על ההכנסות למס הכנסה ומקזז אותן מהמשכורת בשבילנו. כלומר מקום העבודה אחראי על הדיווח והתשלום בשבילנו. לאחר מכן, כשמתחילים לעבוד במשרה נוספת, נוצרת התנגשות בין הדיווחים, כך שבמקרים רבים המעסיק האחרון יאלץ לשלם אחוזי מס גבוהים ביותר, הרבה מעבר למה שאנחנו צריכים לשלם בפועל, לפעמים עד כדי תשלום של 50 אחוז מס שזוהי מדרגת המס הגבוהה ביותר. כדי להימנע ממצב כזה יש להגיש כמובן תיאום מס וכמובן להתחיל בדיווח על העבודה הנוספת בטופס 101 אצל המעסיקים.

כשמחליפים מעסיקים במהלך שנת המס

צריך לזכור תמיד כי תשלום המס השנתי הוא תשלום משוערך, כלומר שרשות המיסים מעריכה פחות או יותר כמה עלינו לשלם וכך מחייבת אותנו בתשלום. אם עבדנו אצל מעסיק שאצלו הרווחנו בממוצע 10,000 שקלים בחודש ולאחר מכן התחלנו בעבודה שבה אנו מרווחים בממוצע 8,000 שקלים בחודש, יש סיכוי לא רע שנמשיך לשלם מס באותה השנה הקלנדרית לפי הממוצע הגבוה – כדי להימנע מזה יש לבצע תיאום מס. שימו לב כי החשיבות במקרה הזה מקבלת משנה תוקף כשמדובר בעבודה לאחר תקופת אבטלה, נתון קריטי שגם צריך לבוא בחשבון מהתחלה.

כשלא עובדים במשך חלק מן השנה

לרוב כאשר ישנה תקופה במהלך השנה שבה לא עבדנו, תשלום המס יהיה נמוך יותר מאשר אם עבדנו במשך שנה שלמה. יחד עם זאת, כאשר נתחיל לעבוד לאחר תקופת אבטלה, המעסיק שלנו ישלם עלינו מיסים כאילו עבדנו והייתה לנו הכנסה במהלך השנה כולה ולא רק באופן חלקי. כלומר – משלמים יותר ממה שצריך בפועל, ושוב – כדי להימנע מכך יש צורך בתיאום מס.

מקרים נוספים

שימו לב כי יש לבצע תיאום מס בכל מקרה שבו יש הכנסות נוספות לשכיר מעבר להכנסה ממעסיק העיקרי. כך למשל יש צורך בתיאום מס למי שמכניס בתור עצמאי במקביל להיותו שכיר, לאנשים שמקבלים קצבת פרישה במקביל להכנסת המשכורת וכן למי שמקבלים הכנסות ממקום עבודה לצד הכנסות שאינן ממקום עבודה כגון דמי שכירות, רווחים של מסחר בשוק ההון, שימוש בקניין רוחני וכן הלאה.

למה כדאי לעשות תיאום מס?

בסופו של דבר תיאום מס משמעו יותר כסף לכיס שלנו. כלומר – ללא תיאום מס פשוט נשלם מיסים מופרזים על ההכנסות שלא עשינו בפועל, וכאמור בחלק מן המקרים אפשר להגיע עד לכדי גבייה של 50 אחוז מס. מדובר בכסף שמגיע לנו ואין שום סיבה שרשות המיסים תגבה מאיתנו יותר כסף ממה שהיא אמורה. אם גם אתם נדרשים בתיאום מס, ההמלצה שלנו היא לא לחכות ולדאוג לזה בהקדם האפשרי.

אז איך עושים תיאום מס?

ככלל יש להבין כי תיאום מס לא חייב להיות דבר מורכב וזהו הליך בסיסי ושגור למדי. הוא כולל דיווח בטופס 116 על המצב התעסוקתי שלנו, שיאפשר למס הכנסה לחשב את מדרגת המס שלנו בשקלול של ההכנסות השונות שלנו גם יחד. אפשרות נוספת היא הגשת דו״ח שנתי בתום שנת המס הכולל דיווח על ההכנסות. בזכות הדו״ח הזה אפשר לעשות סדר ואפשר להבין אם שילמנו למס הכנסה מעבר למה שהיינו צריכים בהתאם להכנסות שלנו, ואם כן נזוכה. באופן כללי ישנן ארבע דרכים לביצוע תיאום מס והן:

1. תיאום מס באינטרנט:

אפשרות נוחה וזמינה ביותר שגם חוסכת לא מעט זמן ובירוקרטיה מיותרת. המערכת באתר הממשלתי נוחה למדי וכוללת הסברים מפורטים שמתאימים גם למי שאין לו ידע מקדים בענייני מס ומעולם לא ביצע תיאום מס בעצמו. לאחר שנמלא את כל הפרטים כראוי, המערכת תציג לנו את גובה תשלום המס שיהיה עלינו לשלם דרך המעסיק השני וכן תנפיק בשבילנו אישור של ניכוי מס במקור עבור שני המעסיקים.

2. בקשה לפקיד שומה:

ישנם מקרים שבהם המערכת האינטרנטית לא מסוגלת לבצע תיאום אוטומטי, למשל כאשר קיימות נקודות זיכוי לפי מקום מגורים, על בסיס נכות או עיוורון, זיכוי לעולים חדשים וכן הלאה. לשם כך צריך להגיש את בקשת תיאום המס באופן פרונטלי דרך פקיד השומה בלשכה המשויכת למקום המגורים. במרבית המקרים אפשר להגיע ללשכת המס, למלא את הטפסים באמצעות הפקיד ולסיים את המלאכה בתוך חצי שעה לכל היותר.

3. דרך אחד המעסיקים:

את תיאום המס אפשר לבצע גם דרך המעסיקים באופן ישיר. כאשר מתחילים עבודה חדשה חשוב לשים לב כי מקום העבודה שבו אנו מרוויחים יותר, יוגדר בתור מקום העבודה הראשי שלנו ושאנו מקבלים את מירב נקודות הזיכוי להן אנו זכאים. המעסיק שמשלם לנו פחות הוא זה שיוגדר כמעסיק המשני ומולו יש צורך בביצוע תיאום המס ללא נקודות זיכוי.

4. בעזרת מייצג:

כמובן שאפשר תמיד לפנות אל אנשי מקצועי שיבצעו בשבילנו את תיאום המס ואלו הם שירותים שמציעים בעלי מקצוע כמו יועצי ומס ורואי חשבון. ניהול טפסים מול רשויות המס דרך מייצגים הוא פשוט למדי וכל שנצטרך זה להעביר את המסמכים הרלוונטיים ולתת לאותו איש מקצוע שבו בחרנו הרשאה לייצג אותנו. בתום ההליך נקבל ממנו אישור תיאום מס שהגיע מפקיד השומה ונעביר למעסיקים שלנו להמשך טיפול. אומנם דרך זאת כרוכה בתשלום לאיש המקצוע, אבל היא חוסכת מאיתנו עבודה. נכון שלא מדובר בעבודה קשה מדי, אבל לא לכולם יש את הפניות או הכלים לעשות זאת בעצמם ולכן זוהי אופציה לא רעה.

מה חשוב לזכור?

תיאום מס הוא משהו שאפשר לעשות גם רטרואקטיבית, אבל זה לא מומלץ. הסיבה היא שבפועל ללא תיאום מס הסכום שירד בתלוש המשכורת יהיה גבוה במיוחד. לאחר מכן כאשר נרצה להגיש תיאום מס בדיעבד, נגלה כי את הכסף ששילמנו לא נוכל לקבל בחזרה במזומן, אלא רק כזיכוי במס הכנסה. כלומר – היתרה הזאת תחושב בעתיד ותזכה אותנו מתשלום, אך לא נוכל לקבל אותה בתור כסף. בקיצור – עדיף להימנע מכך מלכתחילה ולהגיש תיאום מס ברגע הראשון וכך לשלם כבר מהתחלה כמה שאנחנו צריכים ולא מעבר. אם אתם עובדים עצמאיים במקביל לעבודה כשכירים, אנו ממליצים בחום להכיר את תוכנת הנהלת חשבונות באינטרנט שתעזור לכם לנהל בקלות את התשלומים לרשויות המס ואת הדיווח השוטף.

לסיכום

תיאום מס הוא הליך מנהלי פשוט ובסיסי אך מנגד חשוב ביותר. צריך לזכור כי ללא תיאום מס נשלם בדרך כלל את ברירת המחדל של סכומים גבוהים מאוד לרשויות המס ועדיף להימנע מכך. בין אם התחלתם עבודה כשכירים אצל מעסיק נוסף, פתחתם עוסק פטור במקביל לעבודה כשכירים או שיש לכם הכנסות נוספות מעבר למשכורת חודשית, אל תתמהמהו ודאגו לבצע תיאום מס באחד מן הערוצים בהקדם האפשרי.

לא הצטרפת עדיין?
עוד באותו נושא
איך לקבל רישיון עסק? הכל על רישוי עסקים
דוח רווח והפסד – איך עושים דוח רווח והפסד בצורה נכונה?
ניהול עובדים נכון, איך עושים את זה?
רווח תפעולי: מה זה אומר?
חשבוניות ישראל – כל מה שצריך לדעת
גוגל אנליטיקס – המדריך המלא
פיקסל פייסבוק – מה זה בכלל?
איך פותחים חנות אינטרנטית ב-12 שלבים?
מס שלילי – מי זכאי למס הכנסה שלילי?
תוכנה לניהול עסק – הכל במקום אחד
חוק המזומן החדש
מענק עבודה לעצמאים – כל מה שחשוב לדעת
כל מה שצריך לדעת על טופס 1514
המדריך המלא להכנת תוכנית עסקית + דוגמאות
פייפאל: איך זה באמת עובד ומה חשוב לדעת?
פיצ׳רים נבחרים שלנו
feature-icon (1)
סליקת כרטיסי אשראי

הקמה ו/או חיבור מסוף סליקה

feature-icon (17)
eCommerce

הפקה אוטומטית של מסמכים

Frame 7307 (1)
POS – קופה רושמת

לחנות הפיזית שלך

feature-icon (2)
הוראות קבע

דרך האשראי או חשבון הבנק

Sign
iCount Sign

ליצור חוזים ולהחתים מרחוק

feature-icon (10)
CRM

ניהול לקוחות, עובדים ומטלות

feature-icon (3)
ניהול הוצאות

לתעד את הוצאות העסק בקלות

feature-icon (15)
ניהול מלאי

לדעת בדיוק מה יש לך בחנות.

feature-icon (13)
iCount Time

הזמן שלך מתורגם לחשבונית

feature-icon (11)
נודניק

תזכורות תשלום ללקוחות

API icon
API

לחבר את המערכת שלנו לשלך

feature-icon (9)
3D Secure

אימות של עסקאות אשראי

עדיין לא הקמת עסק? הנה פאן פאקט: עד 7 ימי עסקים ואנחנו מקימים לך עוסק ברשויות. השירות כולל ליווי של יועץ מס וגישה למערכת שלנו, במחיר מע”מם מאוד.
כבר יש לך חשבון אצלנו? אז אם יוצא לך להמליץ עלינו מדי פעם, אנחנו מזמינים אותך להצטרף לתכנית השותפים ולעשות מזה כסף.
בלעדי ללקוחות מסוף הסליקה המובנה שלנו: הבאנו את הארנק הדיגיטלי האהוב על משתמשי Apple כדי להעניק חווית תשלום חדשנית, נוחה ומאובטחת.
חברת האשראי שלך היא מקס, ויזה כאל או ישראכרט? מסוף הסליקה המובנה שלנו יעניק לך מחיר אטרקטיבי, שירות 3DS וחיבור ל-Apple pay. שנדבר על זה?

45 ימי ניסיון חינם
מחכים לך כאן

ייצוג ברשויות המס

ניהול תיק העוסק שלך מול רשויות המס, הכולל דיווח הכנסות והוצאות, חישוב מקדמות המס והגשת הדו”ח השנתי שלך. בקיצור, חוסכים לך את הרו”ח.
₪79 לחודש

סליקת כרטיסי אשראי

חיבור למסוף סליקה קיים או הקמת מסוף חדש. עבור מסוף הסליקה של iCount, התשלום החודשי יהיה 30 ש"ח בחודש

שמירת כרטיסי אשראי

פיצ'ר שמירת כרטיסי האשראי מעניק לך אחסון מוצפן ומאובטח של פרטי האשראי של הלקוחות. כך שברגע שצריך לחייב, הכל כבר זמין לך.
₪20 לחודש

חיבור אתר מכירות

התחברות מהירה לפלטפורמות המסחר המובילות בעולם על מנת להפיק חשבוניות וקבלות באופן אוטומטי – בכל רכישה בחנות שלך.
₪20 לחודש לחיבור בודד
Shopify, Wix, Etsy

חיבור WooCommerce

התחברות מהירה לפלטפורמת המסחר המובילה על מנת להפיק חשבוניות וקבלות באופן אוטומטי – בכל רכישה בחנות שלך.
₪175 תשלום חד פעמי

חיבור מג’נטו

התחברות מהירה לפלטפורמת המסחר המובילה על מנת להפיק חשבוניות וקבלות באופן אוטומטי – בכל רכישה בחנות שלך.
₪60 לחודש

מה קורה קוקי?

האתר שלנו משתמש בקובצי Cookie בשביל לשפר את חווית הגלישה שלך ולהתאים לך תכנים פרסומיים, והמשך הגלישה בו מהווה הסכמה לשימוש בקובצי Cookie. ניתן לבטל את ה-Cookies שלנו דרך הגדרות הדפדפן שלך. גלישה נעימה 🙂

45 ימי ניסיון חינם מתחילים
בהקמת חשבון :)